2024-12-29, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Tror du att du kommer kunna stå emot pressen när frugan eller barnen vill att du skall nalla av pengarna som ska sparas och investeras? Känns som att det kan bli något av en utmaning, om du inte kan hålla ditt sparande helt hemligt.

Jag har avsatt summor årligen för semester (25 000), jul (5 000) och födelsedagar. Har även en post för Övrigt varje månad, men det går mest åt mina egna saker. Men att äta ute och såna grejer gör vi i princip aldrig. Det kostar för mycket. Skulle det vara något speciellt nångång får man väl göra undantag bara den månaden. Som tur är är de inte i tonåren ännu så det funkar helt ok just nu.
Citera
2024-12-29, 00:43
Medlem
Lycka till! Finns bra böcker i ämnet
Citera
2024-12-29, 00:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Som det så ofta sägs så är ju första miljonen den svåraste. Men nu har jag bestämt mig - jag ska spara ihop till den första miljonen inom fem år.

Jag har gjort upp en sparplan som jag följer slaviskt varje månad.
Jag kommer under 2025 kunna lägga undan 11600 kr/mån i sparande. 2026 kommer detta dock öka till 13700 kr/mån då jag kommer ha betalat av en del smålån. Bor idag i en bostadsrätt på 4 rok med ca 1,3 MSEK kvar i lån.

Vad jag gör är att jag varje månad för över min tänkta sparsumma till ett annat konto i samma bank (så att jag fortfarande kan nalla av pengarna om något oförutsett händer). Men målet är att i slutet på varje månad föra över dessa pengar till mitt fondsparande i SAVR. Detta har funkat bra hittills.

Startkapitalet är i dagsläget ganska litet, 130 000 SEK. Det är för att jag köpte bil och gjorde en hårtransplantation under 2024.

Det fina i kråksången:
Jag har i min sparplan gjort en justerbar avkastningsmatris, och om jag räknar med en stabil avkastning på 7% årligen kommer jag ha den första miljonen om fem år. Jag har då räknat med fortsatt amortering på bostaden, vilket också gör att lånet på bostaden minskat tills dess. Med andra ord kommer jag senare i livet både kunna äga min bostad samt även ha ett eget sparkapital på över miljonen som man kan investera på olika sätt. Detta gör att jag inte är speciellt oroad över pensionen när den väl kommer. Pengar kommer finnas. Jag tänker inte sitta och beklaga mig över hur fattigt jag har det som pensionär, som många av mina bekanta gör. Jag ska kunna resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute, m.m. Men allting hänger på att denna plan nu följs.

Jag önskar att jag hade gjort detta långt tidigare. Då hade jag inte behövt spara så "hårt" som jag måste göra nu. Det hade räckt med lättare sparande så hade ränta-på-ränta-effekten gjort sitt. Men nu är det som det är.

Lyckas man komma över avkastning på 7% kommer målet nås ännu tidigare.

Jag råder er andra som ännu är unga att göra en liknande sparplan. Lista alla dina inkomster och alla dina utgifter. Var snäll, sätt en budget som du vet du kommer kunna hålla. Lägg en summa på Övrigt varje månad. Den måste vara realistisk. Resten av all din inkomst kan du spara. Räkna med en blygsam årlig avkastning och se vad detta blir över tid. Du kommer nog bli förvånad över hur mycket det blir.

Vad tror ni? Kommer jag greja detta? Är det något ni själva redan gör eller har gjort? Skulle det vara intressant med uppdatering över hur det går?

$$$$$
Två nyfikna frågor:
- Har du några mer långsiktiga mål, utöver att nå en miljon på fem år?
- Hur gammal är du?
Citera
2024-12-29, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Två nyfikna frågor:
- Har du några mer långsiktiga mål, utöver att nå en miljon på fem år?
- Hur gammal är du?

Inga mål som är lika specifika, men tanken är ju såklart att så småningom ha en miljon som man "inte behöver", utan som man kan ha som investeringspengar på sidan om. Och förhoppningsvis låta den växa till flera miljoner framöver. Låta dessa pengar bekosta i alla fall en större resa varje år och även möjliggöra att gå i pension med en ekonomisk trygghet. Sedan kommer ju ungarna behöva insatser till lägenheter osv, så till det också.

Är i 40-årsåldern
Citera
2024-12-29, 01:33
Medlem
Citat:
Som det så ofta sägs så är ju första miljonen den svåraste. Men nu har jag bestämt mig - jag ska spara ihop till den första miljonen inom fem år.

Jag har gjort upp en sparplan som jag följer slaviskt varje månad.
Jag kommer under 2025 kunna lägga undan 11600 kr/mån i sparande. 2026 kommer detta dock öka till 13700 kr/mån då jag kommer ha betalat av en del smålån. Bor idag i en bostadsrätt på 4 rok med ca 1,3 MSEK kvar i lån.

Vad jag gör är att jag varje månad för över min tänkta sparsumma till ett annat konto i samma bank (så att jag fortfarande kan nalla av pengarna om något oförutsett händer). Men målet är att i slutet på varje månad föra över dessa pengar till mitt fondsparande i SAVR. Detta har funkat bra hittills.

Startkapitalet är i dagsläget ganska litet, 130 000 SEK. Det är för att jag köpte bil och gjorde en hårtransplantation under 2024.

Det fina i kråksången:
Jag har i min sparplan gjort en justerbar avkastningsmatris, och om jag räknar med en stabil avkastning på 7% årligen kommer jag ha den första miljonen om fem år. Jag har då räknat med fortsatt amortering på bostaden, vilket också gör att lånet på bostaden minskat tills dess. Med andra ord kommer jag senare i livet både kunna äga min bostad samt även ha ett eget sparkapital på över miljonen som man kan investera på olika sätt. Detta gör att jag inte är speciellt oroad över pensionen när den väl kommer. Pengar kommer finnas. Jag tänker inte sitta och beklaga mig över hur fattigt jag har det som pensionär, som många av mina bekanta gör. Jag ska kunna resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute, m.m. Men allting hänger på att denna plan nu följs.

Jag önskar att jag hade gjort detta långt tidigare. Då hade jag inte behövt spara så "hårt" som jag måste göra nu. Det hade räckt med lättare sparande så hade ränta-på-ränta-effekten gjort sitt. Men nu är det som det är.

Lyckas man komma över avkastning på 7% kommer målet nås ännu tidigare.

Jag råder er andra som ännu är unga att göra en liknande sparplan. Lista alla dina inkomster och alla dina utgifter. Var snäll, sätt en budget som du vet du kommer kunna hålla. Lägg en summa på Övrigt varje månad. Den måste vara realistisk. Resten av all din inkomst kan du spara. Räkna med en blygsam årlig avkastning och se vad detta blir över tid. Du kommer nog bli förvånad över hur mycket det blir.

Vad tror ni? Kommer jag greja detta? Är det något ni själva redan gör eller har gjort? Skulle det vara intressant med uppdatering över hur det går?

$$$$$

Inget snack om saken, du grejar det enkelt, håller du dig till angivna värden så har du en bra bit över miljonen efter 5 år.
Själv har jag inte möjlighet att spara så mycket varje månad så jag är inte med i denna match, dock så har jag gjort din " fiktiva " resa tidigare så jag är ekonomisk trygg.
Bra tänk och bra inspiration, får jag tillägga lite så kan man även lägga undan lite mindre och sikta på 10-20 år för att bli miljonär.
Citera
2024-12-29, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Du behöver inte jobba när du har kapitalinkomster? Undrar vad jag gör för fel. Jag har bara kapitalinkomster och jobbar (nästan) hela tiden.

Ingen aning vad du gör fel.

1. Du trivs med ditt arbete och ser det inte som "jobb-igt"?
2.Dina kapitalinkomster är lägre än dina utgifter så du tvingas förvärvsarbete?
3.Du ser det som arbete att placera och justera
dina placeringar för att,förmodar jag,öka dina kapitalinkomster ?
Citera
2024-12-29, 01:44
Medlem
Citat:
Syftet var dessutom att inspirera andra att se över sitt sparande. Många jag känner har fått en helt annan syn på sparande när de gjort en egen kalkyl och då får se siffrorna direkt framför sig och vad det kan bli över tid.

Men om du själv redan nått ditt mål så säger jag grattis till dig, bra jobbat! Och jag förstår då att detta inte är av intresse för dig. Som tur är finns det ju många andra trådar här på Flashback som kan intressera dig mer?
Bry dej inte om bittra FB-losers som tycker det är hemskt med folk som tjänar pengar eller hela tiden pratar om bostadsmarknadens bubbla som spricker!
Bra ambitioner du har! Har själv tjänat ca 3-4 miljoner på att köpa min första BR när jag var 23år gammal. Nu har jag tjänat mycket pengar på aktier men framför allt fonder! Spiltan-fonderna har gett rejält med avkastning senaste åren. Lycka till!
Citera
2024-12-29, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
1. Känns inte alls självklart, genuint och äkta. Ytligt som sagt...
2. Det är vägen till målet som är mödan värt. Att snåla för att ha pengar på kontot när man är 60 är bara tragiskt.
3. Läste du ens frågan?
Vad är det tragisk med att ha det bra när man kommer upp i åren???
Citera
2024-12-29, 01:51
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad är det tragisk med att ha det bra när man kommer upp i åren???
Märkligt att joppen ens följer tråden 🤔
Citera
2024-12-29, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Märkligt att joppen ens följer tråden 🤔
Vad syftar du på?
Citera
2024-12-29, 04:18
Medlem
Månsans avatar
Verkar som en bra plan. Enda som kan hacka är den tänkta tillväxten på 7%. Jag har själv den förhoppningen med mitt sparande eftersom 7% är värdeökningen över tid på aktiemarknaden. Man borde kunna klara genomsnittet tänker man. Men 7% kan tyvärr lätt bli 1% eller minus 4% vissa år. En dålig aktie drar lätt ner hela portföljen.
Citera
2024-12-29, 06:24
Medlem
Ha det inte sparat i en svensk bank bara. De kommer bli stulna förr eller senare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in