2024-12-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Tror du klarar det galant. Det är aldrig försent att börja spara men tycker du ska ha ett separat konto för oförutsedda utgifter så du inte nallar av spar pengarna. Jag spar 27000 kr i månaden men då har jag inga lån eller skulder överhuvudtaget.
Huset är betalt så jag bor billigt och har låga utgifter. Lycka till.

Vilket guldläge. Förstår att du inte är speciellt oroad över framtiden då heller.
Hur spar du pengarna? Fonder, aktier? Räntekonto? ...Krypto??
Citera
2024-12-29, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Absolut, men skillnaden är att man måste jobba 40h/v får att få en schysst förvärvsinkomst. Det behöver man inte när får inkomst på kapital, då kan ligga i soffan och slappa medan pengarna jobbar i bakgrunden.

Jag har själv ett heltidsjobb, så påstår inte att det är fel. Min poäng är bara att inkomst på kapital > inkomst från förvärvsarbete.
Fast någonstans måste pengarna komma ifrån innan man kan investera stora belopp på börsen. Finns inga genvägar såvida man inte ärver eller vinner på lotto.

Inkomst av kapital om du har eget AB eller har många miljoner på börsen är trevligt. De flesta måste dock snåla ihop till några hundra tusen att köpa aktier mm för och det ger inte särskilt mycket passiva inkomster.
Citera
2024-12-29, 00:11
Medlem
Hur gammal är du då tro?
Citera
2024-12-29, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Syftet är väl självklart en ekonomiskt säkrad framtid där man ej behöver vända på varenda slant..

Hm ok, roligare ja kanske. Men klokare? Jag vet inte... Men du låter nöjd med ditt, så allt är ju tipptopp!

Det står dig fritt att välja. Flashback är ett smörgåsbord av diverse kåserier.

1. Känns inte alls självklart, genuint och äkta. Ytligt som sagt...
2. Det är vägen till målet som är mödan värt. Att snåla för att ha pengar på kontot när man är 60 är bara tragiskt.
3. Läste du ens frågan?
Citera
2024-12-29, 00:14
Avslutad
Det går snabbare att låna 1 miljon än att spara ihop till 1 miljon.
Citera
2024-12-29, 00:15
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Det är lite olika. Jag har köpt de som gått bra över tid så det är lite blandat.
HSBC GIF Frontier Markets
Schroder ISF Global Energy,
SEB Asset Selection
Franklin Natural Resources

Sen handlat lite guld och så också. Jag brukar antingen köpa helt nya varje månad eller fylla på de som går bra. Men kanske ska ha lite aktier också framöver.

Intressant. Ganska höga avgifter på dessa, för höga för min smak iaf. Typ 0,4% är smärtgränsen för mig. Men jag kör bara de vanliga svenssonfonderna i princip.

Men om du tycker de presterar för priset eller inte har dom så länge så är det ju lugnt.
Citera
2024-12-29, 00:15
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Vilket guldläge. Förstår att du inte är speciellt oroad över framtiden då heller.
Hur spar du pengarna? Fonder, aktier? Räntekonto? ...Krypto??

Nej orolig är jag absolut inte. Sover gott om nätterna.😁
Har fonder, aktier och räntekonto. Inga krypto.
Citera
2024-12-29, 00:16
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
40-årsåldern, sambo och tre ungar

Tror du att du kommer kunna stå emot pressen när frugan eller barnen vill att du skall nalla av pengarna som ska sparas och investeras? Känns som att det kan bli något av en utmaning, om du inte kan hålla ditt sparande helt hemligt.
Citera
2024-12-29, 00:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Ja, man kan också ha inkomst av kapital på andra sätt. Ska man ha inkomst genom att äga aktier så lär man upp i många miljoner innan det är någon kapitalinkomst att prata om.
Inkomst av tjänst pratar jag om. Det är det som avses som inkomst i folkmun om ingenting annat sägs, vilket det inte gjorde i denna tråd...

Ja man måste ha mycket pengar i aktier för att via utdelning komma upp i juste årsinkomst motsvarane vettigt heltidsarbete

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Tror du klarar det galant. Det är aldrig försent att börja spara men tycker du ska ha ett separat konto för oförutsedda utgifter så du inte nallar av spar pengarna. Jag spar 27000 kr i månaden men då har jag inga lån eller skulder överhuvudtaget.
Huset är betalt så jag bor billigt och har låga utgifter. Lycka till.

Hur lever du annars - fru barn - juste bil

Citat:
Det är lite olika. Jag har köpt de som gått bra över tid så det är lite blandat.
HSBC GIF Frontier Markets
Schroder ISF Global Energy,
SEB Asset Selection
Franklin Natural Resources

Sen handlat lite guld och så också. Jag brukar antingen köpa helt nya varje månad eller fylla på de som går bra. Men kanske ska ha lite aktier också framöver.

Vad o hur köper du guld

Jag lever nog lite annorlunda - har bil som jag räknar med räcker i 10 år - har bostad jag är nöjd med om än dyr o relativt sett ännu dyrare garageplats - så jag gör av med som jag känner för o hoppas att det blir pengar över när året är slut - om inte nämnvärt över hoppas jag att mina värden ökar - om inget blir över o värdena ökar är det ju ingen katastrof - men om inget blir över bufferten minskar o värdena ovanpå alla annan skit minskar ja då är det katastrof.

Så hur juste lever ni sparare annars
Citera
2024-12-29, 00:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Fast någonstans måste pengarna komma ifrån innan man kan investera stora belopp på börsen. Finns inga genvägar såvida man inte ärver eller vinner på lotto.

Inkomst av kapital om du har eget AB eller har många miljoner på börsen är trevligt. De flesta måste dock snåla ihop till några hundra tusen att köpa aktier mm för och det ger inte särskilt mycket passiva inkomster.
Absolut. Men när man fått ihop några mille på börsen är det ganska trevligt.

P.S.
Det är lättare än vad man tror.
Citera
2024-12-29, 00:28
Avslutad
Du behöver inte jobba när du har kapitalinkomster? Undrar vad jag gör för fel. Jag har bara kapitalinkomster och jobbar (nästan) hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Absolut, men skillnaden är att man måste jobba 40h/v får att få en schysst förvärvsinkomst. Det behöver man inte när får inkomst på kapital, då kan ligga i soffan och slappa medan pengarna jobbar i bakgrunden.

Jag har själv ett heltidsjobb, så påstår inte att det är fel. Min poäng är bara att inkomst på kapital > inkomst från förvärvsarbete.
Citera
2024-12-29, 00:35
Medlem
Citat:
1. Känns inte alls självklart, genuint och äkta. Ytligt som sagt...
2. Det är vägen till målet som är mödan värt. Att snåla för att ha pengar på kontot när man är 60 är bara tragiskt.
3. Läste du ens frågan?

1. Ok, men det tycker jag.
2. Vi har då vida olika syn på vad tragiskt är.
3. Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in