2024-12-30, 15:08
Avslutad
Absolut. Gå nu och köp dina företagsobligationer 7,75 % och meddela mig sen 2030 när löptiden gått ut, hur det gått för dig.

HÖNSHJÄRNA

Citat:
Ursprungligen postat av peller
Så du talar återigen om hur dumma vi är.

Med ditt språkbruk förstår jag varför du arbetar. Och ditt påstående om avgång vid 37 tar jag med ett lastbilslass med salt
Citera
2024-12-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
För det första så ser jag inte detta som lidande, då jag har avsatt pengar varje månad både för gymkort och Övrigt. Och även för högtider och semestrar så det är ändå en realistisk sparplan som jag redan följt ett tag nu utan problem.

Men mina "bästa år" är nog redan förbi eftersom jag nu är i 40-årsåldern. 20-40 levde jag upp mina tillgångar och reste utomlands längre perioder varje år. Konsumerade mycket. Och det är ju på grund av det som detta nu måste göras. Sötebrödsdagarna är över, och vill man även ha en bra framtid när pensionen väl kommer får man nog acceptera att "lida" några år nu att ordna det. Precis på samma sätt som som tjockisar som ständigt "unnat sig" under en längre tid. Då är det bara att "lida" på löpbandet som gäller för att betala för det.

Vad är alternativet? Att inte göra det och få det garanterat dåligt som pensionär? Nej, då lider jag hellre litegrann nu för att säkra det.

Rätt tänkt för pensionen är redan nu katastrof för de som trodde att högskattesverige skulle se till att ge sveriges arbetare bra pension. Tyvärr går skatterna även till pensionärer som bara lyckats ta sig över gränsen utan att bidra.
Spara på (du behöver betydligt mer än 1 miljon men det blir det om du kör på) och var beredd på börsnedgångar, sälj inte, fortsätt köpa, lär dig franska och flytta när du pensionerar dig. Finns många trevliga och billiga ställen, inte vid Rivieran, men mellan Montpellier och Bordeaux. Se "Seloger". Frankrikes skatter på låga pensioner är mycket låga, även aktievinster är låga till viss del för de med låga pensioner. Sjukvården är annorlunda men bra. "Husläkare" finns i varje gathörn.
Min ekonomiske rådgivare gav dessa råd på 80-talet och de reglerna gäller än. Fransmän hatar förändringar.
Lycka till
Citera
2024-12-30, 19:26
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Du är verkligen lika dum som du framställer dig själv att vara.

Hur många timmar per vecka måste du jobba för att bli Pavarotti? Hur många timmar i veckan måste du jobba för att bli Wayne Gretzky? Hur många timmar i veckan måste du jobba för att bli Picasso? Hur många timmar i veckan måste du jobba för att bli Buffett?
Okej, måste man vara i samma klass som Warren Buffet för att leva på sin avkastning?
Citera
2024-12-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isodose
Med ett lån på 1,3 MSEK och ett sparkapital på 130 000 SEK är ditt nettovärde idag -1,17 MSEK. Om du når en miljon i sparande om fem år utan att amortera, blir ditt nettovärde -300 000 SEK.

Helt riktigt. Därav desto viktigare att sätta igång hårt nu. (Amortering är förresten medräknat i kalkylen). Amorterar jag i den takt jag gör nu kommer jag väl ha halverat bolånet till pensionen ungefär. Förhoppningsvis har den sparade miljonen då också hunnit växa till kanske ytterligare en eller rentav fler miljoner?
Citera
2024-12-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, måste man vara i samma klass som Warren Buffet för att leva på sin avkastning?

Inte ens gamle W kvalar in.
Han jobbar ju fortfarande.

Sålänge dina räntor/utdelningar räcker för att just DU ska kunna leva som du vill utan att förvärvsarbeta så kvalar du,enligt mig, in i klubben gör ekonomiskt oberoende.

Gott nytt år på dig
Citera
2024-12-30, 20:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Inte ens gamle W kvalar in.
Han jobbar ju fortfarande.

Sålänge dina räntor/utdelningar räcker för att just DU ska kunna leva som du vill utan att förvärvsarbeta så kvalar du,enligt mig, in i klubben gör ekonomiskt oberoende.

Gott nytt år på dig
Jag håller med dig. Men stackars NonComplience tror att måste jobba heltid för att ha sin avkastning.
Citera
2024-12-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag håller med dig. Men stackars NonComplience tror att måste jobba heltid för att ha sin avkastning.

Jag har ingen aning om vad han/hon menar med inläggen.
Det är mest tillmälen och långa haranger som aldrig ger någon förklaring på vad det är som tar sådan tid att utföra,mer än att mottagaren är lågbegåvad som inte begriper detta faktum.

Jag vill inte bli någon världskänd person inom sport/finans/artistvärlden.
Eller vara den som forskar fram nya Nobellprisupptäkter
Det är rätt bra som det är just nu och då kan iallafall jag ligga på soffan och fundera om jag känner för det.
Eller resa till LasVegas om det lockar mer
De pengar som trillar in på kontot räcker att leva som jag vill utan löneinkomst från förvärvsarbete.
Citera
2024-12-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Nej, såklart. Jag håller med. Men börjar man tidigt behöver man ju inte heller spara så aggressivt. Börjar man spara bara 2000 kr i månaden i ett fast sparräntekonto med 3% ränta när man är 20 år så har man över 700 000 när man är 40. (med ett startbelopp på 30 000)
Några 2000 över i månaden hade jag inte när jag var 20. Festade hårt 😅
Citera
2024-12-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Om du inte klarar av bägge så har du för låg lön, detta kan bero på att du inte studerat eller engagerat dig tillräckligt
Kanske. Men jag är civilingenjör och tjänar bra nu för tiden. Annat var det under studietiden, trots att jag jobbade lite extra ibland. Alla överblivna pengar gick till festande och resor. Tog inte mycket studielån heller. Sen fick jag jobb direkt efter examen, men första åren tjänade jag inte särskilt bra. Sen ville jag fortsätta festa och resa ett tag samtidigt som jag också behövde skaffa bostad och bil. Att spara flera tusen i månaden var verkligen inte prio på den tiden.
Citera
2024-12-30, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Om man har lidit ekonomisk under sina bästa år för att komma dit så är det mycket tragiskt anser jag.
Vilka är dom bästa åren menar du? Själv tycker jag att det var mellan 45-55, man är säker som människa och man har ekonomiskt bra om man skött sej rätt. Nu tänker man mest på att få sp bra pension som möjligt, jag är 61år.
Citera
2024-12-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Gnäller ju på allt!
Vad syftar då på?
Citera
2024-12-31, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vilka är dom bästa åren menar du? Själv tycker jag att det var mellan 45-55, man är säker som människa och man har ekonomiskt bra om man skött sej rätt. Nu tänker man mest på att få sp bra pension som möjligt, jag är 61år.
Det är individuellt och kopplat till hälsa och energi men typiskt omkring 20-50.
Vid 61 års ålder ska du se över möjligheten till läneväxling så att du får in så mycket i tjänstepension som möjligt, helst 35 % på HELA bruttolönen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in