2024-12-28, 00:48
Medlem
Kanastras avatar
Kräver det inte att man har talang för det också?
Som att vissa kan måla vackert medan andra knappt klarar att rita huvudfotingar, eller att vissa har blicken för att ta vackra bilder, eller har otrolig känsla för att göra mål i idrotter?

Jag försökte själv lära mig spela gitarr i 2 år. Lärde mig ackord, men det blev liksom aldrig några melodier och jag gav upp
Citera
2024-12-28, 01:53
Medlem
auto-fellatios avatar
Vill du spela så spela, och kör på så länge det roar dig.

Jag är kass men startade eget band i din ålder och det är för jävla kul. Tragglar på och det går sakta framåt.

Skiter även i vad andra tycker om det så det underlättar ju 😂
Citera
2024-12-28, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Går det egentligen att lära sig gitarr i exempelvis 45-årsåldern rent kognitivt? Hörde idag på jobbet att har du inte spelat gitarr i tonåren, yngre ålder och passerat 40 så är det bara att lägga ner och inte ens försöka. Det då läroförmåga och kognitionen tar ut sin rätt och att du i detta aldrig lär dig hur mycket du än nöter. Stämmer detta?

Det är bara att köra. Jag tror att under tonåren och tidigare så kan man lära in hjärnan mycket lättare och det känns som att den tror att de är viktigare att spela gitarr än när vi är äldre. Har väl kanske att göra med att du har massa inlärd info om vad du tycker är roligt eller givande. Därav kanske det är lättare att lägga ner om du börjar nu. Men du kan definitivt bli en som kan spela bra om du tränar. Vissa blir till och med bättre än andra som spelat hela livet. Vilket också har med inlärning att göra då man lätt fastnar i att spela samma saker om och om igen...
Citera
2024-12-28, 05:59
Medlem
SkattefriZons avatar
Det är lättare att lära sig spela gitarr nu för tiden med alla appar och videoklipp på Youtube som man kan pausa och spela upp hur mycket man vill.
När jag var tonåring fick man köpa några tidningar och pilla ut det man kunde från dom och lära sig av andra som kunde då så klart. Att få tips av andra som kan spela är lättare när man är gammal för då kan ju fler guitar.
Citera
2024-12-28, 06:58
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Bästa råden brukar man ju få från härskna personer på jobbet, där de projicerar sina egna misslyckanden på andra. Eller hur?
Citera
2024-12-28, 13:07
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Går det egentligen att lära sig gitarr i exempelvis 45-årsåldern rent kognitivt? Hörde idag på jobbet att har du inte spelat gitarr i tonåren, yngre ålder och passerat 40 så är det bara att lägga ner och inte ens försöka. Det då läroförmåga och kognitionen tar ut sin rätt och att du i detta aldrig lär dig hur mycket du än nöter. Stämmer detta?

Självklart kan du lära dig speöa gitarr när du är vuxen.
Bara man har intresset så lär man sig.
Citera
2024-12-28, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny
Vad menas, jag är 50+ och det är fortfarande ett störande moment.

Gör nåt vettigare.

Mvh
/F

Fortsätt att vara en nolla utan talang och låt livsnjutare spela gitarr.

TS, kör på! Lär dig wonderwall så kan du gå på fest och störa Herren ovanför 😂
Citera
2024-12-30, 15:15
Medlem
Jag började i tonåren, men jag tog inga lektioner, och jag plågade inte mina fingertoppar med att traggla ackord. I stället lärde jag mig genom att lyssna på låtar, och helt enkelt försöka spela med i riffen eller melodierna på en sträng. Det är för övrigt ett bra test på om man har talang. Jag har exv. hört allt för många som försöker spela riffet i "Smoke On The Water" på gehör, utan att lyckas fullt ut. Kan rekommendera det för att kolla om gitarr är en lämplig hobby, eller inte... Ganska snart märkte jag att man kunde spela två strängar samtidigt och i vissa intervall lät det bra men i vissa skit. På så sätt lärde jag mig ackord "baklänges". Att traggla fulla ackord som start är överskattat, och bidrar mest till att nybörjare tappar sugen i takt med att fingertopparnas ömhet växer. För den som känner att talangen och motivationen finns där, kan jag även rekommendera att parallellt lära sig litet musikgrunder, typ vad skiljer dur från moll, var är en oktav osv.
Citera
2024-12-30, 15:23
Medlem
Om du har musiköra kan du spela ALLA låtar ok UTAN träning före då du kan melodin om du använder t ex en metallbit som SLIDE (vänsterhanden). Ibland låter det t o m bättre än de som spelar melodin på vanligt sätt
Citera
2024-12-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanfear
Jag började i tonåren, men jag tog inga lektioner, och jag plågade inte mina fingertoppar med att traggla ackord. I stället lärde jag mig genom att lyssna på låtar, och helt enkelt försöka spela med i riffen eller melodierna på en sträng. Det är för övrigt ett bra test på om man har talang. Jag har exv. hört allt för många som försöker spela riffet i "Smoke On The Water" på gehör, utan att lyckas fullt ut. Kan rekommendera det för att kolla om gitarr är en lämplig hobby, eller inte... Ganska snart märkte jag att man kunde spela två strängar samtidigt och i vissa intervall lät det bra men i vissa skit. På så sätt lärde jag mig ackord "baklänges". Att traggla fulla ackord som start är överskattat, och bidrar mest till att nybörjare tappar sugen i takt med att fingertopparnas ömhet växer. För den som känner att talangen och motivationen finns där, kan jag även rekommendera att parallellt lära sig litet musikgrunder, typ vad skiljer dur från moll, var är en oktav osv.

Lämplig hobby? Om det är en lämplig hobby baseras inte på talang eller prestation, utan om man tycker det är kul eller inte. Att spela gitarr ska vara roligt och inget man slutar med bara för att man själv eller någon annan tycker att man är talanglös. Tycker man det är kul så öva och kör på. Talang ska inte avgöra fortsatt spel.

Tror det flesta med ett intresse för att lära sig spela gitarr och har tålamod samt övar kontinuerligt blir duktiga tillslut, mer eller mindre.

Riffet till Smoke On The Water på en sträng kan min 8-åriga dotter spela. Tog runt 15 minuter att lära sig att säger ingenting om talang. Frågan är om man kan lira riffet med tårna?
Senast redigerad av koppen85 2024-12-30 kl. 16:40.
Citera
2025-01-06, 13:26
Medlem
Citat:
Lämplig hobby? Om det är en lämplig hobby baseras inte på talang eller prestation, utan om man tycker det är kul eller inte. Att spela gitarr ska vara roligt och inget man slutar med bara för att man själv eller någon annan tycker att man är talanglös. Tycker man det är kul så öva och kör på. Talang ska inte avgöra fortsatt spel.

Tror det flesta med ett intresse för att lära sig spela gitarr och har tålamod samt övar kontinuerligt blir duktiga tillslut, mer eller mindre.

Riffet till Smoke On The Water på en sträng kan min 8-åriga dotter spela. Tog runt 15 minuter att lära sig att säger ingenting om talang. Frågan är om man kan lira riffet med tårna?

Du har rätt i teorin, men i praktiken är det som med fotboll eller teckning: de som saknar fallenhet för det tröttnar snabbt, och hittar i stället något de har fallenhet för att lägga tid på. Hur naturligt som helst ju.

Btw om din dotter fixar det på 15 minuter så har hon talang, gratulerar!
Citera
2025-01-10, 13:08
Medlem
IvanDF3s avatar
Jag gjorde ett tappert försök för ett par år sedan. Men när man kan spela Chopin på piano känns det jävligt maffigt att traggla "lunka på" på gitarren...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in