Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-27, 19:29
Medlem
Går det egentligen att lära sig gitarr i exempelvis 45-årsåldern rent kognitivt? Hörde idag på jobbet att har du inte spelat gitarr i tonåren, yngre ålder och passerat 40 så är det bara att lägga ner och inte ens försöka. Det då läroförmåga och kognitionen tar ut sin rätt och att du i detta aldrig lär dig hur mycket du än nöter. Stämmer detta?
Citera
2024-12-27, 19:39
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Går det egentligen att lära sig gitarr i exempelvis 45-årsåldern rent kognitivt? Hörde idag på jobbet att har du inte spelat gitarr i tonåren, yngre ålder och passerat 40 så är det bara att lägga ner och inte ens försöka. Det då läroförmåga och kognitionen tar ut sin rätt och att du i detta aldrig lär dig hur mycket du än nöter. Stämmer detta?

Snickesnack.
Det går fint att lära sig att spela gitarr. Köp en liten bok som visar fingersättningen för ackorden, och vips på bara några timmar kan du spela enkla tre-ackordslåtar . Det kan alla lära sig oavsett ålder.
Med tiden så utvecklas din högerhand också (Den som spelar på strängarna) att hitta rätt timing och tempo, då man lägger så mycket koncentration på vänsterhandens fingersättning i början.

Finns även en drös med videor på Youtube som bara handlar om att lära absoluta noviser ta ackord. Det kan ju vara lämpligt då man får lite pepp och stöd
Senast redigerad av Upplyften 2024-12-27 kl. 19:42.
Citera
2024-12-27, 19:39
Medlem
MrB00ZEs avatar
Är ingen expert på området men tycker generellt inte att man ska lyssna på människor som säger att något inte går att uppnå efter en viss ålder. Kör på!
Citera
2024-12-27, 19:49
Medlem
Går alldeles utmärkt att lära sig spela gitarr hur gammal du än är. På exempelvis Youtube finns oändligt med inspiration och instruktioner.
Citera
2024-12-27, 19:49
Medlem
Kanske inte är samma sak, vet inte riktigt, men jag lärde mig en del låtar på piano som vuxen och jag kan absolut noll om noter eller dylikt men det kryllar av videos på youtube och guides och så härmar du bara tills det låter rätt. Många som vill lära sig instrument tror att de ska spela flytande redan direkt vilket inte är fallet det krävs träning.

Lägg ner en halvtimme per dag så kommer du vara grym om ett år.

Antar att det är samma på gitarr!
Citera
2024-12-27, 19:50
Medlem
har man bara intresse ,tålamod samt att man har nån som lär en så kan man nog lära sig några låtar
men finns även de som lärt sig spela gitarr själv
Citera
2024-12-27, 20:01
Medlem
Tratten52s avatar
Det går, men det tar tid och kräver stort tålamod och engagemang. Köp en bra gitarr från tex Tohmann https://www.thomann.de/se/harley_benton_custom_line_cla_15mce_vs.htm

Börja med stålsträngad även om det värker som fan i fingertopparna den första tiden. Det låter mycket bättre än en nylon.

Jag skulle rekommendera att du börjar med ackord G, D, C. Em, A, Am, öva ackordföljder om och om igen. Picking av olika skalor är bara att glömma i början. Börja med enkla låtar som har enkel rytm.
Citera
2024-12-27, 20:22
Medlem
Ja, tack alla. Förstår inte varför dom snackade om att kognitionen är begränsad. Känner mig lättlärd och bra minne även vid 45? Dessutom smartare och betydligt bättre på att bryta ner ett problem i delar och jobba mig mot ett mål, betydligt mer strukturerad och förstående än när jag var 15.
Citera
2024-12-27, 20:30
Citat:
Hoppas inte att det stämmer! Skulle så gärna vilja lära mig spela bland annat nothing else matters.
Citera
2024-12-27, 20:38
Medlem
OneTaps avatar
går nog inte o bli nästa yngve malmsten men du kan nog lära dig o spela ackord o gubb solon :P ja lärde mig spela drag spel nu i 20 års åldern =)
Citera
2024-12-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Hoppas inte att det stämmer! Skulle så gärna vilja lära mig spela bland annat nothing else matters.

Är du också kognitivt nedsatt med dålig inlärningsförmåga, dvs över 40?

Man får väl undvika att byta jobb i vår ålder då man inte kan lära sig nytt!
Citera
2024-12-27, 20:57
Citat:
Är du också kognitivt nedsatt med dålig inlärningsförmåga, dvs över 40?

Man får väl undvika att byta jobb i vår ålder då man inte kan lära sig nytt!
Jo det kan man väl säga. Tappar fokus lätt oxå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in