Citat:
Ursprungligen postat av
koppen85
Går det egentligen att lära sig gitarr i exempelvis 45-årsåldern rent kognitivt? Hörde idag på jobbet att har du inte spelat gitarr i tonåren, yngre ålder och passerat 40 så är det bara att lägga ner och inte ens försöka. Det då läroförmåga och kognitionen tar ut sin rätt och att du i detta aldrig lär dig hur mycket du än nöter. Stämmer detta?
Klart det går!
Det enda jag kan tänka mig är att det känns hopplösare jämfört med att lära sig som barn.
När man är liten förstår man inte hur dålig man är i börja så då tappade man inte sugen.
Har på senare år tyckt att jag gradvis tappat min förmåga att spela gitarr, men när jag digitaliserade mina VHS-band insåg jag att jag snarare blivit bättre på att spela. När jag var 12-14år så trodde jag seriöst att jag i princip var lika bra som Jimmy Hendrix och NEJ det var jag alltså INTE!
Så det svåraste med att lära sig gitarr vid 40+ålder lär vara att man i regel tränat sin hörsel så man kan avgöra bra från uselt gitarrspel. Vet man om detta så bör det inte vara några probs.