2024-12-27, 21:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Går det egentligen att lära sig gitarr i exempelvis 45-årsåldern rent kognitivt? Hörde idag på jobbet att har du inte spelat gitarr i tonåren, yngre ålder och passerat 40 så är det bara att lägga ner och inte ens försöka. Det då läroförmåga och kognitionen tar ut sin rätt och att du i detta aldrig lär dig hur mycket du än nöter. Stämmer detta?
Nej, det stämmer inte.
Citera
2024-12-27, 22:21
Medlem
kalkryggars avatar
Nej nej lyssna inte på såna pappskallar. Det är klart att det går att bli svinbra till och med. Det som är positivt med att de sa så är att nu har du verkligen en motivation för att visa dem att de är just pappskallar.

Köp en gitarrjävel och se till att bli riktigt bra och knäpp pappskallarna på fingrarna.

Jag var tvungen att släppa en gubbe som var 67 år och ville gå i pension. Han gav som anledning till att han hade bestämt sig för att gå i pension var just att lära sig spela elgura. Det var ingen som reagerade något speciellt på det. Jag ska nog kolla med honom hur det har gått med det.
Citera
2024-12-27, 22:28
Medlem
Självklart kan du lära dig att spela gitarr, även om det kanske kräver mer disciplin än om du hade varit 15. Vet inte vad du har för ambitioner, men ett tips skulle vara att du lär dig grundläggande ackord och att spela några enkla låtar, och ta det därifrån. Ha tålamod och ge inte upp.
Citera
2024-12-27, 22:39
Medlem
zombie-nations avatar
Klart du kan lära dig. Man kan lära sig det mesta som lite äldre. Det är ofta brist på press som gör att vi inte lär oss. T ex går ungar i skolan och musikskolan och då måste de lära sig språk och musik. Lallar man hemma (no pun) så är man ofta inte lika engagerad.

Det hjälper om du har öra för musik, intresse och kanske att du spelat något förr.

Jag hade en superbra gitarrbok som ungdom, den lärde ut flera tekniker på ett enkelt sätt. Utgick från G och tabbar.
Citera
2024-12-27, 22:49
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ja, tack alla. Förstår inte varför dom snackade om att kognitionen är begränsad. Känner mig lättlärd och bra minne även vid 45? Dessutom smartare och betydligt bättre på att bryta ner ett problem i delar och jobba mig mot ett mål, betydligt mer strukturerad och förstående än när jag var 15.

När man är 15 så tror man att man kan allt. Men kan inte skit om någonting i princip.
😀😀, jag kan rekommendera att börja styrketräna ackordhanden direkt när du börjar spela med gummiband. Du behöver få upp styrka och koordination i ring och lillfingret. Det kommer du märka när du börjar försöka dig på Barreackord som F, Bm, Cm i framtiden.
Citera
2024-12-27, 22:50
Medlem
Kanske får göra ett försök ändå. Tycker inte att varken minne, inlärningsförmåga eller sådant blivit sämre vid 45. Lär mig fortfarande snabbt nya saker i en rätt komplex jobbmiljö och kommer sen ihåg dessa utan problem. Man är väl inte dement än.
Senast redigerad av koppen85 2024-12-27 kl. 22:52.
Citera
2024-12-27, 22:57
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Citat:
Kanske får göra ett försök ändå. Tycker inte att varken minne, inlärningsförmåga eller sådant blivit sämre vid 45. Lär mig fortfarande snabbt nya saker i en rätt komplex jobbmiljö och kommer sen ihåg dessa utan problem. Man är väl inte dement än.

Nä skit i det, man vill inte ha gitarrspelare på fester osv. Vi är trötta på er. Lär dig knyppla eller nåt sånt istället.

Mvh
/F
Citera
2024-12-27, 23:09
Medlem
Nej, det stämmer inte.
Visst, fingerfärdigheten är inte som på en 20-åring, men det krävs inte för att lära sig spela gitarr om du inte förväntar dig att uppnå Yngwie Malmsteen nivå.
Citera
2024-12-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny
Nä skit i det, man vill inte ha gitarrspelare på fester osv. Vi är trötta på er. Lär dig knyppla eller nåt sånt istället.

Mvh
/F

Man går inte på fester när man är så pass gammal, det är ett avslutat kapitel i denna ålder. Du kan vara lugn 😀
Citera
2024-12-27, 23:28
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Citat:
Man går inte på fester när man är så pass gammal, det är ett avslutat kapitel i denna ålder. Du kan vara lugn 😀

Vad menas, jag är 50+ och det är fortfarande ett störande moment.

Gör nåt vettigare.

Mvh
/F
Citera
2024-12-27, 23:38
Medlem
Det går säkert utmärkt, börja med att lära dig lite enkel musikteori. Om du inte spelat något
instrument innan. Hur ackord är uppbyggda, när du väl klurat ut hur ett enkelt dur ackord
är, så brukar fler ackord gå lätt att lära
Senast redigerad av mangne 2024-12-27 kl. 23:41.
Citera
2024-12-28, 00:17
Medlem
SexualCafes avatar
Citat:
Går det egentligen att lära sig gitarr i exempelvis 45-årsåldern rent kognitivt? Hörde idag på jobbet att har du inte spelat gitarr i tonåren, yngre ålder och passerat 40 så är det bara att lägga ner och inte ens försöka. Det då läroförmåga och kognitionen tar ut sin rätt och att du i detta aldrig lär dig hur mycket du än nöter. Stämmer detta?

Klart det går!
Det enda jag kan tänka mig är att det känns hopplösare jämfört med att lära sig som barn.
När man är liten förstår man inte hur dålig man är i börja så då tappade man inte sugen.

Har på senare år tyckt att jag gradvis tappat min förmåga att spela gitarr, men när jag digitaliserade mina VHS-band insåg jag att jag snarare blivit bättre på att spela. När jag var 12-14år så trodde jag seriöst att jag i princip var lika bra som Jimmy Hendrix och NEJ det var jag alltså INTE!
Så det svåraste med att lära sig gitarr vid 40+ålder lär vara att man i regel tränat sin hörsel så man kan avgöra bra från uselt gitarrspel. Vet man om detta så bör det inte vara några probs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in