2024-12-29, 21:13
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Men har det inte framkommit?
Ukrainare på hyrd segelbåt.
Eller är jag felinformerad?

Det är riktigt. Han är internationellt efterlyst tillsammans med två andra. Kan mycket väl vara samma scenario nu att man vill kasta skulden på Ryssland.
Citera
2024-12-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Man får titta på kaptenens familjehistoria. Förmodligen finns det någon anhörig som har en jobbig sjukdom med dyra mediciner och som plötsligt har fått råd med medicinerna nu.

Korrekt analys. Det kan också röra sig om hot men mest sannolikt är ju kontanter. Jag tror inte ens det är mycket pengar det rör sig om. Men eftersom det är kontanter så är de nog väl gömda hemmavid någonstans. Om kaptenen arresteras av den finska polisen, vad händer då?
Citera
2024-12-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ryssarna verkar fira jul på sitt eget sätt. Bland annat med att klippa elkablar . . . .

https://www.expressen.se/nyheter/var...d-och-estland/

Om det nu var Ryssland som gjorde det så är det 100% deras rätt. På samma sätt som Ukraina/USA/Norge eller vem som man väljer att skylla på sprängde north stream.
Citera
2024-12-29, 21:20
Medlem
En tredje brottsrubricering har tillkommit,

Sami Paila till Yle:

Nytt i utredningen är en ny, tredje brottsrubricering, nämligen grovt störande av post- och teletrafik. Tidigare har förundersökningen fokuserat på grovt sabotage. Dessutom har Tullen inlett en förutredning av misstänkt grovt regleringsbrott.

https://yle.fi/a/7-10069825
Citera
2024-12-29, 21:32
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
En tredje brottsrubricering har tillkommit,

Sami Paila till Yle:

Nytt i utredningen är en ny, tredje brottsrubricering, nämligen grovt störande av post- och teletrafik. Tidigare har förundersökningen fokuserat på grovt sabotage. Dessutom har Tullen inlett en förutredning av misstänkt grovt regleringsbrott.

https://yle.fi/a/7-10069825

Vad är det?
Webbsökte utan resultat.
Citera
2024-12-29, 21:36
Citat:
Vad är det?
Webbsökte utan resultat.

Det betyder att de misstänker att fartyget ägnade sig åt signalspaning.
Citera
2024-12-29, 21:42
Medlem
absolut-justices avatar
Liten fundering här:

Om jag var kapten på en tankbåt och sen erbjudits pengar/gentjänster etc för att kvadda en el eller optokabel på botten, hade ju jag sett till att ha ett extra-ankare med mig som kopplats nånstans i aktern, som man sen också kunde dumpa utan att detta ankare skulle kunna härröras till min båt, och ha en "spoofer" som sent ut fel GPS-data typ 2-5 km fel, vilket ryssarna är experter på, där t.ex engelska lastbilschaufförer köpte dessa redan för typ 10 år sedan för att fuska, men störde Heathrow flygplatsen så mycket att Scotland Yard gjorde flera razzior på olika åkeriföretag.

Alla i handelsflottorna vet mycket väl om hur man kan hålla öga på fartygens positioner och sonar -avlyssning, därför en stor gåta hur fan man kan vara så jävla klantig att man använder original-ankaren på båten och sen dessutom låter transpondrarna vara påslagna. Sen genererar dessa ankare ett helvetes oväsen när de släpas över ojämn havsbotten med blandad lera och granitväggar och massa gammalt skrot om man har en vanlig sonarmikrofon påkopplad....

Dom kunde lika väl ha haft en reklam zeppelinare blinkandes ovanför båten i detta fall.
Vi har nog inte hela storyn här.....
Senast redigerad av absolut-justice 2024-12-29 kl. 21:47.
Citera
2024-12-29, 21:43
Medlem
franges avatar
Citat:
Vad är det?
Webbsökte utan resultat.
Antagligen felöversättning från finska...
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Liten fundering här:

Om jag var kapten på en tankbåt och sen erbjudits pengar/gentjänster etc för att kvadda en el eller optokabel på botten, hade ju jag sett till att ha ett extra-ankare med mig som kopplats nånstans i aktern, som man sen också kunde dumpa utan att detta ankare skulle kunna härröras till min båt, och ha en "spoofer" som sent ut fel GPS-data typ 2-5 km fel, vilket ryssarna är experter på, där t.ex engelska lastbilschaufförer köpte dessa redan för typ 10 år sedan för att fuska, men störde Heathrow flygplatsen så mycket att Scotland Yard gjorde flera razzior på olika åkeriföretag.

Alla i handelsflottorna vet mycket väl om hur man kan hålla öga på fartygens positioner och sonar -avlyssning, därför en stor gåta hur fan man kan vara så jävla klantig att man använder original-ankaren på båten och sen dessutom låter transpondrarna vara påslagna.

Dom kunde lika väl ha haft en reklam zeppelinare blinkandes ovanför båten i detta fall.
Vi har nog inte hela storyn här.....
Du får tänka på att det är samma inkompetenta och korrupta åsnor som gång på gång skjuter ner trafikflygplan och skyller på fåglar...
Citera
2024-12-29, 21:48
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Det betyder att de misstänker att fartyget ägnade sig åt signalspaning.

Hi-tech” Russian signals intelligence equipment was reportedly carried by the tanker Eagle S, currently in custody after reportedly cutting the Estlink-2 cable in the Baltic, per Lloyd’s List.

“They were monitoring all Nato naval ships and aircraft,” Lloyd’s List was told.

https://x.com/Osinttechnical/status/1872698347993325607
Citera
2024-12-29, 21:49
Medlem
Citat:
Vad är det?
Webbsökte utan resultat.
Ligget under denna myndighet,

Transport- och kommunikationsverket,*Traficom, är en finländsk myndighet underställt*Kommunikationsministeriet*som betjänar i ärenden som gäller tillstånd, registrering och övervakning inom trafik, transport och kommunikation.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tran...ikationsverket

Är ju ganska intressant, kabeln som saboterades var ju en elkabel 😉
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2024-12-29 kl. 21:52.
Citera
2024-12-29, 21:53
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Antagligen felöversättning från finska...

Grovt störande av post- och teletrafik är ett brott i finsk lag och ger från fyra månader till sju års fängelse om jag kommer ihåg rätt. Sök på finlex.fi, deras motsvarighet till lagen.nu.

Citat:
Hi-tech” Russian signals intelligence equipment was reportedly carried by the tanker Eagle S, currently in custody after reportedly cutting the Estlink-2 cable in the Baltic, per Lloyd’s List.

“They were monitoring all Nato naval ships and aircraft,” Lloyd’s List was told.

https://x.com/Osinttechnical/status/1872698347993325607

Jo, jag länkade artikeln i Lloyd's List när den publicerades för några dagar sedan. Den påstår dock bara att det tidigare har funnits utrustning ombord. Finska polisen har hittills inte velat kommentera om det fanns ombord när de beslagtog fartyget.

Edit: Ber om ursäkt till er båda, såg inte att det var termen regleringsbrott som var fetad. Regleringsbrott är det finlandssvenska ordet för sanktionsbrott. Det är inte en ny misstanke utan är något tullen utrett sedan de beslagtog fartyget. Det gäller de 35 000 sanktionerad bensin fartyget olagligt fört in på finskt territorium.
Senast redigerad av WP52 2024-12-29 kl. 21:57.
Citera
2024-12-29, 21:58
Medlem
Nu förstår man bättre varför den finska beväpnade elitstyrkan är ombord på EAGLE_S dygnet runt.
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2024-12-29 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in