2024-12-25, 14:15
Medlem
Ryssarna verkar fira jul på sitt eget sätt. Bland annat med att klippa elkablar . . . .

Citat:
Det har uppstått ett avbrott i elkabeln Estlink 2 mellan Finland och Estland, uppger nätoperatören Fingrid på sin hemsida.

https://www.expressen.se/nyheter/var...d-och-estland/
Citera
2024-12-25, 15:16
Medlem
MuscleSharks avatar
Sabotage eller inte. Varje land måste öka sin egen kapacitet så att man inte är lika utsatt om flera incidenter likt dessa fortsätter. Undervattenskablar/ledningar mellan länder kommer alltid vara extra utsatta vid hybridattacker.
Citera
2024-12-25, 15:18
Medlem
kalkryggars avatar
Det kan väl vara kineserna också. Som de gjorde sist när de klippte datakabeln för någon månad sen.

De förefaller som att världen förbereder sig alltmer på WW3 nu.
Citera
2024-12-25, 15:28
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det kan väl vara kineserna också. Som de gjorde sist när de klippte datakabeln för någon månad sen.

fartyget ägdes av ett kinesiskt företag men seglade på uppdrag av ryssarna, så det är helt klart ryssarna som beordrade det
Citera
2024-12-25, 15:33
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:

Nej! Det funkar inte så. Det land som är det största hotet är Ryssland, och Ryssland är långt ifrån kapabla att starta några världskrig. Med eller utan allierade.
Citera
2024-12-25, 15:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ryssarna verkar fira jul på sitt eget sätt. Bland annat med att klippa elkablar . . . .

Varenda gång har globalisterna (som du..) skrikit -"den jättedumma ryssen"..

Men berätta nu vilka det verkligen är, ok?
Citera
2024-12-25, 15:40
Medlem
Citat:

Jag är övertygad om att det är ryssjävlarna som ligger bakom.

Åtminstone tills jag blir överbevisad om motsatsen.
Citera
2024-12-25, 15:52
Medlem
Intressant, går det att förhindra detta? Räcker med att sänka ankare?
Citera
2024-12-25, 15:55
Medlem
Citat:

Visst, någon klipper elkablar, men vi behöver inte direkt peka på Ryssland bara för att de har en suspekt meritlista. Det kan lika gärna vara en ilsken älg som tagit sitt sista tålamod med elljusspår, eller en överambitiös tomtenisse som fått lite för mycket ansvar.

Och att döma ut någon utan bevis är som att skylla på grannen för att pepparkakshuset kollapsade – bara för att de råkade ha en hammare i handen. Vi kanske borde vänta på att fakta kommer fram innan vi börjar bygga teorier om att julfirande i öst handlar om "hur man släcker ner Västeuropa på 10 dagar."

Så innan vi sätter någon på den skamlistan – låt oss minnas att ibland är en elkabel bara en elkabel. Kanske var det inte sabotage, utan bara en väldigt hungrig bäver på julbordstema
Citera
2024-12-25, 16:10
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
fartyget ägdes av ett kinesiskt företag men seglade på uppdrag av ryssarna, så det är helt klart ryssarna som beordrade det

Det är förmodligen något slags samarbete mellan Ryzzland och kinesen. Men det kan också vara ett tyst samarbete dem emellan. Ryzzen förstår vad kinesen pysslar med och är på så vi behjälpliga.

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Nej! Det funkar inte så. Det land som är det största hotet är Ryssland, och Ryssland är långt ifrån kapabla att starta några världskrig. Med eller utan allierade.

Nja, Du får nog räkna med att Ryzzen inte kommer vara helt ensam på sin sida. De som förmodligen kommer leda WW3 är kinesen. Men de kommer naturligtvis att försöka lasta (ge skulden) ryzzen för så mycket de kan. Det finns även stor risk att Iran kommer engagera sig när eventet väl går av stapeln.

Så störst hot är nog inte Ryzzland. Men du har ändå rätt när du beskriver att ryzzen inte är kapabla att driva några världskrig. De kommer dock att vara en stor spelare i själva kriget nu när det snart drar igång.

Citat:
Jag är övertygad om att det är ryssjävlarna som ligger bakom.

Åtminstone tills jag blir överbevisad om motsatsen.

Det lutar mer mot att det är kineserna med ryzzens tysta behjälplighet.
Citera
2024-12-25, 16:14
Medlem
Citat:
Det är förmodligen något slags samarbete mellan Ryzzland och kinesen. Men det kan också vara ett tyst samarbete dem emellan. Ryzzen förstår vad kinesen pysslar med och är på så vi behjälpliga.

Nja, Du får nog räkna med att Ryzzen inte kommer vara helt ensam på sin sida. De som förmodligen kommer leda WW3 är kinesen. Men de kommer naturligtvis att försöka lasta (ge skulden) ryzzen för så mycket de kan. Det finns även stor risk att Iran kommer engagera sig när eventet väl går av stapeln.

Så störst hot är nog inte Ryzzland. Men du har ändå rätt när du beskriver att ryzzen inte är kapabla att driva några världskrig. De kommer dock att vara en stor spelare i själva kriget nu när det snart drar igång.

Det lutar mer mot att det är kineserna med ryzzens tysta behjälplighet.
Ryssarna håller på hela tiden med en massa fuffens. Jag hörde en pod med en underrättelseofficer som uttalade sig om att "folk skulle nog inte sova så bra om natten om de visste om allt som ryssarna sysslar med."

Jag är som sagt övertygad om att detta är ryssarnas verk.
Citera
2024-12-25, 16:24
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ryssarna håller på hela tiden med en massa fuffens. Jag hörde en pod med en underrättelseofficer som uttalade sig om att "folk skulle nog inte sova så bra om natten om de visste om allt som ryssarna sysslar med."

Jag är som sagt övertygad om att detta är ryssarnas verk.

Jag hörde för några år sen en pod som beskriver att kineserna är de som håller på mest med olika saker i Sverige och Europa. De är de som är bäst på att etablera spioner med mera via studentutbytesprogram och all möjlig skit.

Så jag tror du skulle sova ännu sämre om du visste all skit som kinesen gör i så fall.

Jag tror mer på att det är kinesen som förbereder för WW3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in