Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-22, 21:23
Medlem
Hej,

Det började egentligen för ca 1,5 till 2 år sedan. Började bajsa smala korvar och känslan var att jag inte kunde tömma helt.

Hade problem och Vi siblin och vattenlösliga fibrer hjälpte lite, det blev lite tjockare korvar men sen när jag slutade med det blev det samma igen

Gjorde koloskopi och gastroskopi för ca 1 år sedan som var utan anmärkning.
Har fortsatta smala korvar och någon enstaka gång då och då kommer en lite mer normalare.

Hade blod vid ett toabesök nyligen och gick då till doktorn, han sa att eftersom blodet kom efter avföringen så verkar det som någon hemorrojd annars hade det liksom blandats med avföringen.

Gjorde 3 st avföringsprover efter det som inte visade något blod i avföringen

Tagit massa blodprover i slutet av 2023 och även massa prover i början av 2024 som var utan anmärkning. Alla var inom referensvärdena.

Nu när jag varit lite sjuk och legat ner ca 1 vecka så känns det konstigt. Bajsade inte på 3 dagar (brukar inte vara så) samt när jag väl kom till toan så var det smala korvar.

Tog många olika antibiotika kurer 2022-2024 för jag hade en bakterie i lungan som nu äntligen har gett sig. Kan det ha påverkat tarmbakterierna?

Har varit onödigt stressad ibland och oftast pga att jag bajsar smala korvar så stressar jag och oroar mig för det.

Äter nu mera hårdbröd och vetekli och liknande, märker ingen jättestor effekt. Dricker ganska dåligt.

Aldrig ont i magen men varit lite hård när jag tryckt på magen och sen efter en stund har det släppt, gaser?

Ren koloskopi + har massor av energi i övrigt. Gått upp i vikt senaste året och inte ner. Kan äta stora mängder mat utan att det blir något problem för magen men känns som det knappt kommer ut när jag går på toa, är det verkligen allt som kommer ut?

Tagit dulcolax och det känns som det hjälper tillfälligt. Blir liksom lite tjockare avföring dagen efter men inte normalt som för några år sedan.

Vad kan det vara och hur går jag tillväga för att få normala korvar igen, är det ett långsiktigt problem psykiskt, stress?? Hjälp
Senast redigerad av Fillidutt1 2024-12-22 kl. 21:30.
Citera
2024-12-22, 21:30
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Hej,

Det började egentligen för ca 1,5 till 2 år sedan. Började bajsa smala korvar och känslan var att jag inte kunde tömma helt.

Hade problem och Vi siblin och vattenlösliga fibrer hjälpte lite, det blev lite tjockare korvar men sen när jag slutade med det blev det samma igen

Har fortsatta smala korvar och någon enstaka gång då och då kommer en lite mer normalare.

Hade blod vid ett toabesök nyligen och gick då till doktorn, han sa att eftersom blodet kom efter avföringen så verkar det som någon hemorrojd annars hade det liksom blandats med avföringen.

Tagit massa blodprover i slutet av 2023 och även massa prover i början av 2024 som var utan anmärkning. Alla var inom referensvärdena.

Nu när jag varit lite sjuk och legat ner ca 1 vecka så känns det konstigt. Bajsade inte på 3 dagar (brukar inte vara så) samt när jag väl kom till toan så var det smala korvar.

Tog många olika antibiotika kurer 2022-2024 för jag hade en bakterie i lungan som nu äntligen har gett sig. Kan det ha påverkat tarmbakterierna?

Har varit onödigt stressad ibland och oftast pga att jag bajsar smala korvar så stressar jag och oroar mig för det.

Äter nu mera hårdbröd och vetekli och liknande, märker ingen jättestor effekt. Dricker ganska dåligt.

Aldrig ont i magen men varit lite hård när jag tryckt på magen och sen efter en stund har det släppt, gaser?

Vad kan det vara och hur går jag tillväga för att få normala korvar igen, är det ett långsiktigt problem psykiskt, stress?? Hjälp

Har du käkat "Inolaxol" nångång?
Citera
2024-12-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Har du käkat "Inolaxol" nångång?

Nej har aldrig provat. Ska kolla upp! Tack!

Edit: verkar vara som Vi Siblin som jag provat
Citera
2024-12-22, 21:37
Medlem
Sluta titta på hur dina korvar ser ut. Du har för fasen undersökts mer än de flesta och du är frisk. Släpp det där nu.
Citera
2024-12-22, 21:38
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Nej har aldrig provat. Ska kolla upp! Tack!

Edit: verkar vara som Vi Siblin som jag provat

Tyvärr glöm det. Dom är ÄN en gång restade till nästa år.

Det är Sterkuliagummi och dom som tillverkar dom kan inte få fram. Dålig skörd skyller dom på år efter år Men som tur är så bulkade jag upp.. men se se till få ett recept för det ska komma tillbaks i april nästa år. Om det inte är aprilskämt.

Det där Vi Siblin är det enda som man kan få på recept som "ersättning" funkade det bra?
Citera
2024-12-22, 21:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Det började egentligen för ca 1,5 till 2 år sedan. Började bajsa smala korvar // Tog många olika antibiotika kurer 2022-2024 för jag hade en bakterie i lungan som nu äntligen har gett sig. Kan det ha påverkat tarmbakterierna?
Där är du nåt på spåren. Man har 1-3 kg goda bakterier där, och antibiotika kan bomba ut dem, visst borde det kommit tillbaka men det där är ett ganska nytt fält. Resonera med din husläkare om bajs-transplantation.
Citera
2024-12-22, 23:21
Medlem
Hur ofta dricker du sprit? En polare hade samma problem, alltid i anslutning till alkohol, även om han inte drack i närheten av några "alkis" mängder.
Citera
2024-12-23, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Hur ofta dricker du sprit? En polare hade samma problem, alltid i anslutning till alkohol, även om han inte drack i närheten av några "alkis" mängder.

Dricker aldrig
Citera
2024-12-23, 06:28
Medlem
Förmodligen antibiotika kuren som ändrat dina magbakterier, du får fylla på med både pro och prebiotika.
Citera
2024-12-23, 08:12
Medlem
MorT2s avatar
Smal avföring med efterföljande känsla om att inte kunna tömma sig är ett symptom på cancer i eller kring tarmöppningen.
Nu skriver du att du är undersökt vilket indikerar på att vi kan lägga cancerkortet åt sidan.
Har du konsulterat läkare nu vid senaste symptom och inget konstigt upptäckts så är det ingen fara i dina upplevelser.
Mitt råd är att dricka mer vatten och försöka undviks stress när du gör toalettbesök.
Lycka till!
Citera
2025-01-16, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Smal avföring med efterföljande känsla om att inte kunna tömma sig är ett symptom på cancer i eller kring tarmöppningen.
Nu skriver du att du är undersökt vilket indikerar på att vi kan lägga cancerkortet åt sidan.
Har du konsulterat läkare nu vid senaste symptom och inget konstigt upptäckts så är det ingen fara i dina upplevelser.
Mitt råd är att dricka mer vatten och försöka undviks stress när du gör toalettbesök.
Lycka till!

Jag vet. Det konstiga är att när jag tar Vi Siblin så blir avföringen någorlunda större. Typ som en choritzo eller lite mindre kanske (1 påse vi siblin) och sen direkt när jag slutar tar det 1-2 dagar så är det samma igen..
Citera
2025-01-17, 18:32
Medlem
Citat:
Hej,

Ren koloskopi + har massor av energi i övrigt. Gått upp i vikt senaste året och inte ner. Kan äta stora mängder mat utan att det blir något problem för magen men känns som det knappt kommer ut när jag går på toa, är det verkligen allt som kommer ut?

Tagit dulcolax och det känns som det hjälper tillfälligt. Blir liksom lite tjockare avföring dagen efter men inte normalt som för några år sedan.

Cólon Descéndens är den delen av Grovtarmen som befinner sig före Cólons Sigmoidéum-slynga och,
Sigmoidéum-slyngan befinner sig mellan Cólon Descéndens och Cólon Réktum.

När Faeces uppehåller sig inom Sigmoidéum-slyngan
före det, att den Gastro-koliska reflexen sätts igång, leder till smal Faeces.

Faeces, vilken har flyttats från Sigmoidéum-slyngan och
till den Rektála tarmkanalen och sålunda sedan därefter har formats av Réktum, leder till grov Faeces.

Ditt problem beror högst troligen på att trycket är för lågt
i den Distála Cólon Descéndens-delen vilket leder till att Faeces oftast ligger kvar inom Sigmoidéum-slyngan tills den Gastro-koliska reflexen startar upp efter ett födointag och därefter driver fram den lagrade Faeces mot Cólon Réktum med hjälp av så kallade tryckvågor.

Extra tillägg ... Konsumtion av för mycket föda under dagen och kvällen leder till att matspjälknings-systemet blir överbelastat vilket också kan leda till smal Faeces.

Beträffande kurer av Antibiotika, så är det mycket vanligt att Cólons bakterieflora påverkas negativt och, att ett därefter återställande av Cólons bakteriella samhälle, kan kräva en mycket lång tid.

Individer som efter ett toalettbesök upplever att Grovtarmen inte känns fullständigt tömd beror oftast på att Faeces-rester har blivit kvarliggande inom Sigmoidéum-slyngan vilket i sin tur beror på en dysfunktion hos den Distála Cólon Descéndens-delen.

Ju grövre Faces en individ har, desto mer tillfredsställande arbete har utförts av Grovtarmen vilket i sin tur leder till en individs välmående, däremot sagt, ju smalare Faeces en individ har, desto mer krampaktigt har Grovtarmens arbete varit och, vilket leder till ett sämre mående.

Mängden av Khýmus inom Cólon är helt avgörande för en tillfredsställande stimulering av Cólons Mucosála Parietáles vilket betyder, att den mängden av grötaktigt innehåll som kommit in i Grovtarmen är avgörande för slemhinne-väggarnas stimulation vilket i sin tur också påverkar Cólon-musklerna.

Cólon eller Intéstinum Crássum är en knepig filur att förstå sig på, men, när Grovtarmen fungerar tillfredsställande så är hälsan på topp och individen får sålunda uppleva ett välmående, både kroppsligt och mentalt.

Hälsan och välmåendet styrs, till sin största del, av Intéstinum Crássum, ett mycket häpnadsväckande organ när man väl förstår hur detta organ fungerar.

Intéstinum Crássum är ett mycket känsligt organ som känner av mer, än vad en invid tror är möjligt.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2025-01-17 kl. 18:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in