Citat:
Ursprungligen postat av
Fillidutt1
Hej,
Det började egentligen för ca 1,5 till 2 år sedan. Började bajsa smala korvar och känslan var att jag inte kunde tömma helt.
Hade problem och Vi siblin och vattenlösliga fibrer hjälpte lite, det blev lite tjockare korvar men sen när jag slutade med det blev det samma igen
Gjorde koloskopi och gastroskopi för ca 1 år sedan som var utan anmärkning.
Har fortsatta smala korvar och någon enstaka gång då och då kommer en lite mer normalare.
Hade blod vid ett toabesök nyligen och gick då till doktorn, han sa att eftersom blodet kom efter avföringen så verkar det som någon hemorrojd annars hade det liksom blandats med avföringen.
Gjorde 3 st avföringsprover efter det som inte visade något blod i avföringen
Tagit massa blodprover i slutet av 2023 och även massa prover i början av 2024 som var utan anmärkning. Alla var inom referensvärdena.
Nu när jag varit lite sjuk och legat ner ca 1 vecka så känns det konstigt. Bajsade inte på 3 dagar (brukar inte vara så) samt när jag väl kom till toan så var det smala korvar.
Tog många olika antibiotika kurer 2022-2024 för jag hade en bakterie i lungan som nu äntligen har gett sig. Kan det ha påverkat tarmbakterierna?
Har varit onödigt stressad ibland och oftast pga att jag bajsar smala korvar så stressar jag och oroar mig för det.
Äter nu mera hårdbröd och vetekli och liknande, märker ingen jättestor effekt. Dricker ganska dåligt.
Aldrig ont i magen men varit lite hård när jag tryckt på magen och sen efter en stund har det släppt, gaser?
Ren koloskopi + har massor av energi i övrigt. Gått upp i vikt senaste året och inte ner. Kan äta stora mängder mat utan att det blir något problem för magen men känns som det knappt kommer ut när jag går på toa, är det verkligen allt som kommer ut?
Tagit dulcolax och det känns som det hjälper tillfälligt. Blir liksom lite tjockare avföring dagen efter men inte normalt som för några år sedan.
Vad kan det vara och hur går jag tillväga för att få normala korvar igen, är det ett långsiktigt problem psykiskt, stress?? Hjälp
Cólon Descéndens är den delen av Grovtarmen som befinner sig före Cólons Sigmoidéum-slynga och,
Sigmoidéum-slyngan befinner sig mellan Cólon Descéndens och Cólon Réktum.
När Faeces uppehåller sig inom Sigmoidéum-slyngan
före det, att den Gastro-koliska reflexen sätts igång, leder till smal Faeces.
Faeces, vilken har flyttats från Sigmoidéum-slyngan och
till den Rektála tarmkanalen och sålunda sedan därefter har formats av Réktum, leder till grov Faeces.
Ditt problem beror högst troligen på att trycket är för lågt
i den Distála Cólon Descéndens-delen vilket leder till att Faeces oftast ligger kvar inom Sigmoidéum-slyngan tills den Gastro-koliska reflexen startar upp efter ett födointag och därefter driver fram den lagrade Faeces mot Cólon Réktum med hjälp av så kallade tryckvågor.
Extra tillägg ... Konsumtion av för mycket föda under dagen och kvällen leder till att matspjälknings-systemet blir överbelastat vilket också kan leda till smal Faeces.
Beträffande kurer av Antibiotika, så är det mycket vanligt att Cólons bakterieflora påverkas negativt och, att ett därefter återställande av Cólons bakteriella samhälle, kan kräva en mycket lång tid.
Individer som efter ett toalettbesök upplever att Grovtarmen inte känns fullständigt tömd beror oftast på att Faeces-rester har blivit kvarliggande inom Sigmoidéum-slyngan vilket i sin tur beror på en dysfunktion hos den Distála Cólon Descéndens-delen.
Ju grövre Faces en individ har, desto mer tillfredsställande arbete har utförts av Grovtarmen vilket i sin tur leder till en individs välmående, däremot sagt, ju smalare Faeces en individ har, desto mer krampaktigt har Grovtarmens arbete varit och, vilket leder till ett sämre mående.
Mängden av Khýmus inom Cólon är helt avgörande för en tillfredsställande stimulering av Cólons Mucosála Parietáles vilket betyder, att den mängden av grötaktigt innehåll som kommit in i Grovtarmen är avgörande för slemhinne-väggarnas stimulation vilket i sin tur också påverkar Cólon-musklerna.
Cólon eller Intéstinum Crássum är en knepig filur att förstå sig på, men, när Grovtarmen fungerar tillfredsställande så är hälsan på topp och individen får sålunda uppleva ett välmående, både kroppsligt och mentalt.
Hälsan och välmåendet styrs, till sin största del, av Intéstinum Crássum, ett mycket häpnadsväckande organ när man väl förstår hur detta organ fungerar.
Intéstinum Crássum är ett mycket känsligt organ som känner av mer, än vad en invid tror är möjligt.
Mvh/@JokerMannen