• 1
  • 2
2024-12-22, 11:47
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Har märkt en gradvis försämring av tidningen under detta halvår.
Näringsliv-delen var rätt bra förut men har blivit allt sämre - den håller sig precis på gränsen för vad som anses läsbart och insiktsfullt.

Nyhetssidan är blandad med allt mer urvattnade analyser som inte skiljer sig nämnvärt från andra tidningar.
Alltid något recept på julbak, mat, någon som behöver tips från psykologen, diagnoser, relationer, kriminal-fall.

Känns som att det blivit en bourgeoisie tidning för ny medelklass som precis fått pengar men inte utvecklat den intellektuella kapacitet för mer djuplodad analys och är mer intresserad av hippa modetrender så de vet hur de ska föra sig.

Jag tycker det varit illa ställt i svensk media länge, och jag tyckte SvD varit minst sämst av alla.
Men trodde inte att SvD skulle tappa såhär raskt.

Ser mycket nya ansikten av skribenter, har de andra anställda på SvD dragit vidare till andra tidningar eller vad är det som sker med detta tapp i kvalité?
Citera
2024-12-22, 12:15
Medlem
Följer inte dessa dagstidningar samma mönster som andra "kontrollerade" medieformer?
Nyheter på TV är också korta, obegripliga, saknar djup och verkar inte ha producerats för att folket skall förstå vad det handlar om.
TV4´s nyheter på 14 sekunderklipp är ju mest förvirrande.

Tacka vet jag nyheter man finner själv på YouTube. Massor av intervjuer och riktigt djuplodande produktioner. Där finns det massor av information att inhämta och det helt gratis!!!
Citera
2024-12-22, 12:32
Medlem
Ja, jag har SvD och upplever tidningen numera som DN Light. En massa woke i den tidningen också, senast idag om en stackars färgad flicka som blev lucia i Finland och om hur tuff Mark Levengood egentligen är. Dock är ledarsidan bättre, förstås, men kan något bli sämre än DN?
Citera
2024-12-22, 12:42
Medlem
Schibsted (där SvD ingår) ska ju under 2025 införa ett nytt stort sparpaket så det lär nog inte bli bättre.

https://www.journalisten.se/nyheter/...ckor-fore-jul/

Citat:
Sparpaketet på Schibsted kommer att slå mot redaktionerna, men på Aftonbladet hoppas journalistklubben att nedskärningarna går att klara genom bland annat överenskommelser om avgångsvederlag.
Citera
2024-12-22, 12:50
Medlem
DN, SvD, SVT, SR, Aftonbladet etc är passé.

De själva har bara inte insett det ännu.

Framtiden tillhör mindre snabbfotade redaktioner, poddformatet och X.
Citera
2024-12-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone

Det är väl bättre om de är mer snabbfotade...
Citera
2024-12-22, 13:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone

Man kan numera prenumerera på allihop för 25 kr. Tidningsvärlden kan inte ha många månader kvar.

För 30 år sedan hade den all makt. Nu följer man fördjupningar och sammanfattningar på tuben iställe, och senaste nytt på exempelvis Flashback.
Senast redigerad av Dalulven 2024-12-22 kl. 13:53.
Citera
2024-12-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Det är väl bättre om de är mer snabbfotade...

Haha, ja. Ett kommatecken föll bort.
Citera
2024-12-22, 16:32
Medlem
Tror mer att du öppnat ögonen för hur usel propagandan i dessa tidningar är.
Citera
2024-12-22, 19:12
Medlem
Mr.Swedens avatar
Läser mest ledarsidorna och lyssnar på podden och visst - man kan konstatera att Svd tappat det rejält. Peter Wennblad kommer väl ersätta pladdermajan Tove Lifvendahl som chef och då kanske det blir lite ordning. Som det är nu är det bara Neuding som är riktigt borgerlig, övriga mest syltryggade folkpartister. M trevar sig nu tillbaka till en relevant högerposition men blir alltså hela tiden huggna i ryggen av sin egen tidning.

Nyheterna från TT är samma som överallt. För tyngre saker rekkomenderas t ex Kvartal och Axess.
Citera
2024-12-22, 23:25
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Läser mest ledarsidorna och lyssnar på podden och visst - man kan konstatera att Svd tappat det rejält. Peter Wennblad kommer väl ersätta pladdermajan Tove Lifvendahl som chef och då kanske det blir lite ordning. Som det är nu är det bara Neuding som är riktigt borgerlig, övriga mest syltryggade folkpartister. M trevar sig nu tillbaka till en relevant högerposition men blir alltså hela tiden huggna i ryggen av sin egen tidning.

Nyheterna från TT är samma som överallt. För tyngre saker rekkomenderas t ex Kvartal och Axess.

Funderat på att gå över till Axess i brist på annat, läste den mycket i ungdomen men det är mer en idésmedja/intellektuell tidning. SvD hade fram tills nyligen, en ganska OK kombination av höger-idéer och nyhetsrapportering om vad som faktiskt skedde i samhället.

Det är tragiskt att detta sker, men efter att ha talat med bekanta som är journalister kommer det bara bli värre.
Dels AI som man tror sig kunna spara in pengar på, men även nedskärningar pga minskad cirkulation som länge pågått i tidningsbranschen.

Upplever att det mediala landskapet blivit mer fragmenterat, folk köper hellre nisch-prenumerationer för ekonominyheter såsom EFN än att läsa SvD Näringsliv t.ex. Samma är det med annat, folk har flera olika källor idag än enda tidning som förut.
Citera
2024-12-23, 01:27
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Har märkt en gradvis försämring av tidningen under detta halvår.
Näringsliv-delen var rätt bra förut men har blivit allt sämre - den håller sig precis på gränsen för vad som anses läsbart och insiktsfullt.

Nyhetssidan är blandad med allt mer urvattnade analyser som inte skiljer sig nämnvärt från andra tidningar.
Alltid något recept på julbak, mat, någon som behöver tips från psykologen, diagnoser, relationer, kriminal-fall.

Känns som att det blivit en bourgeoisie tidning för ny medelklass som precis fått pengar men inte utvecklat den intellektuella kapacitet för mer djuplodad analys och är mer intresserad av hippa modetrender så de vet hur de ska föra sig.

Jag tycker det varit illa ställt i svensk media länge, och jag tyckte SvD varit minst sämst av alla.
Men trodde inte att SvD skulle tappa såhär raskt.

Ser mycket nya ansikten av skribenter, har de andra anställda på SvD dragit vidare till andra tidningar eller vad är det som sker med detta tapp i kvalité?
Jag håller helt med. Har sagt upp min prenumeration det här året, efter att ha läst SvD i mer än ett decennium.

Den har blivit uppenbart feminiserad. Där ligger problemet. De ägnar sig nu åt massa feminint trollande och annat flum. Desutom så går det inte att undvika att få artiklar från den mer utpräglat feminina "Perfekt Guide" uppkörda i nyllet.

Nu är det bara en flumtidning där kvinnor sitter och använder andras pengar för att göra vad de känner för. Precis som offentlig sektor. Men i det här fallet så var det ett val för mig om jag ville betala för skiten eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in