2025-03-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Varför skulle höjd ränta ge mer pengar tillbaka?

Fast man får inte tillbaka 30% rakt av på de räntekostnader man har. De kan göra att din total minskar och att du kanske utan dessa hade fått kvarskatt.

Jag tycker det är lite knepigt det här med vad man får tillbaka och inte men när jag pratade med Skatteverket förra året var det sånt svar jag fick. Det bakas in totalen. Även fast jag inte fattar vad de menar då jag t o m betalar för mkt skatt på jobbet men får knappt ändå tillbaka

Edit: Blev helt fel person att citera. sorry för det
Citera
2025-03-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Så mycket ränta som vi har betalat iår så förväntar jag mig över 50000kr tillbaka på skatten. Får se vad slutsumman blir.

ast man får inte tillbaka 30% rakt av på de räntekostnader man har. De kan göra att din total minskar och att du kanske utan dessa hade fått kvarskatt.

Jag tycker det är lite knepigt det här med vad man får tillbaka och inte men när jag pratade med Skatteverket förra året var det sånt svar jag fick. Det bakas in totalen. Även fast jag inte fattar vad de menar då jag t o m betalar för mkt skatt på jobbet men får knappt ändå tillbaka
Citera
2025-03-03, 11:45
Medlem
mteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Fast man får inte tillbaka 30% rakt av på de räntekostnader man har. De kan göra att din total minskar och att du kanske utan dessa hade fått kvarskatt.

Edit: Blev helt fel person att citera. sorry för det

Allt beror ju såklart på vad man har för andra avdrag som schablonintäkter och så vidare men om du betalar inkomstskatt enligt skattetabellen (åtminstone om man tjänar < 80 000 kr, på högre lön än så blir tabellskatten inte lika exakt) och inte har kapitalintäkter så som innehav på ISK, värdepappersförsäljningar eller bostadsförsäljning blir det ungefär 30% tillbaka (och 21% på betald ränta över 100k).
Senast redigerad av mted 2025-03-03 kl. 11:50.
Citera
2025-03-03, 11:51
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Ja. Från Skatteverket
"Om du har en digital brevlåda får du din deklaration skickad dit mellan 3 och 7 mars. Har du ingen digital brevlåda får du deklarationen med posten mellan 17 mars och 15 april. Din deklaration finns också på Mina sidor från 7 mars, oavsett hur du får den utskickad."

Citat:
Jag var föräldraledig augusti och året ut förra året. Jag tänkte ändå deklarera milersättning till arbetet för hela året eftersom det är gött med pengar. Är det riskabelt att göra så? Vilket straff kan jag få?

Böter eller Fängelse i 1 år.
Citera
2025-03-03, 12:08
Medlem
Citat:
Jag var föräldraledig augusti och året ut förra året. Jag tänkte ändå deklarera milersättning till arbetet för hela året eftersom det är gött med pengar. Är det riskabelt att göra så? Vilket straff kan jag få?

Dem ser ju att du tjänar mindre pga du har varit förälderledig. Den kommer be om kvitto/utdrag förmodligen.
Senast redigerad av toalettdykare 2025-03-03 kl. 12:11.
Citera
2025-03-03, 12:09
Medlem
Sheriffen i Ryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Böter eller Fängelse i 1 år.

Rolig kille
Citera
2025-03-03, 12:24
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Så mycket ränta som vi har betalat iår så förväntar jag mig över 50000kr tillbaka på skatten. Får se vad slutsumman blir.
Sista året för ränteavdrag och det gäller endast 50% också, gäller lån utan säkerhet.

Citat:
Varför skulle höjd ränta ge mer pengar tillbaka?
Ränteavdrag min herre, ränteavdrag! Vi med stora huslån kan skatta oss lyckliga att vi får behålla ränteavdraget.
Citera
2025-03-03, 12:33
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Dem ser ju att du tjänar mindre pga du har varit förälderledig. Den kommer be om kvitto/utdrag förmodligen.
Min kompis gjorde så förra året och fick sina pengar utan några problem.
Citera
2025-03-03, 12:33
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Sista året för ränteavdrag och det gäller endast 50% också, gäller lån utan säkerhet.

Ränteavdrag min herre, ränteavdrag! Vi med stora huslån kan skatta oss lyckliga att vi får behålla ränteavdraget.
Vad menar du?
Citera
2025-03-03, 12:34
Medlem
Citat:
Min kompis gjorde så förra året och fick sina pengar utan några problem.

Gör det då!
Citera
2025-03-03, 12:37
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Vad menar du?
När man har ett lån och betalar ränta så får man tillbaka 30%. Det kallas ränteavdrag och stora lån ger stora pengar. Men nu slopas ränteavdraget och iår är alltså sista året man får tillbaka 30% på sina lån utan säkerhet.
Citera
2025-03-03, 12:39
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
ast man får inte tillbaka 30% rakt av på de räntekostnader man har. De kan göra att din total minskar och att du kanske utan dessa hade fått kvarskatt.

Jo du får 30% rakt av, ingen snack om saken. Sen om du har kvarskatt så räknas ju summorna ihop. Men 30% rakt av det är inget man förhandlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in