Under en period av studier vid en mellansvensk folkhögskola hade vi en sorts utbytesverksamhet med en annan folkhögskolas teaterlinje. Vid ett tillfälle när min klass var förlagd vid denna, andra skola var jag med om något väldigt besynnerligt.
Jag har aldrig trott på spöken, på allvar. Har alltid sett med tvivel på folk som pysslat med sånt. Tycker man kan hålla på med mer jordnära ting, om man säger så.
Efter en lång dag med grupparbeten och seminarier och avslutande middag blev vi sluligen visade till våra rum för natten. Jag och två andra fick dela rum i ett ganska slitet rum i en äldre del av internatet. Vi försökte sova på alltför tunna madrasser på golvet och jag hade svårt att komma till ro. En av mina rumskamrater snarkade dessutom som en valross och jag låg och vred på mig, svettades och hoppades att natten skulle gå över i dag.
Efter ett tag blev jag medveten om ett annat ljud, förutom "timmerstockarna" från valrossen, på golvet bredvid mig. Någonstans i huset lät det som ljudet från ett gym eller liknande. Ungefär som när någon lyfter och släpper vikter i golvet. Försökte ta reda på hur mycket klockan var och hittade till slut min mobil som visade c:a 0230.
Tyckte nog att det var lite sent att hålla på med styrketräning vi den tiden på natten.
Vem f*n gör sånt?? Gå och lägg dig....
Något senare kände jag att det var något fel med det där ljudet.
Ljudet var alldeles för regelbundet och lät mer som att någon spelat in ett par "dunsar" och sedan loopat det hela. Jag har ett ganska gott musiköra och ljudet var verkligen taktfast:
Duns......duns....duns...duns.
Jag låg nu klarvaken och lyssnade aktivt på dessa ljud: Kompisens ljudliga snarkande och detta andra dunsande ljud, någonstans inifrån själva huset. Det blev till en säregen sorts musik. Mina associationer gick nu åt ett annat håll och jag insåg mer och mer vad ljudet påminde om, egentligen. Som barn hade jag vid något tillfälle besökt vävstugan hemma i byn och där sett små seniga tanter väva trasmattor på väldiga vävstolar. Mäktiga, komplicerade konstruktioner i trä, konstruerade av tekniska genier. Nu stod det klart för mig att det jag hörde i det bleka gryningsljuset var ljudet av en vävstol.
Duns......duns....duns...duns. Med lättnad insåg jag att det säkerligen var någon som satt i något angränsande rum och vävde. Inget konstigt med det, jag har själv varit uppslukad av olika projekt och glömt bort tiden och arbetat hela nätter. Någon måste verkligen ha en fin trasmatta på gång där...
Med denna ljusa tanke föll jag sluligen i sömn. Det sista jag hörde innan sömnen slog till:
Till frukosten dagen efter samlades skolans alla elever för att få en bra start på dagen. Jag mindes min säregna upplevelse och berättade, uppsluppet om mina ljudliga minnen av snarkaren och av det som jag hade hört genom väggar och golv.
Historien fick mina bordskamrater att skratta gott och jag kände mig så där riktigt uppskattad. Då vände sig plötsligt en kvinna vid ett annat bord sig om. Hon såg på mig en lång stund innan hon sa: Det måste ha varit Väverskan du hörde inatt. Jag kommer ihåg att hennes ord gjorde mig alldeles iskall.
Enligt sägnen sitter en avliden väverska och väver i ett hus på skolområdet. Detta hus är också rivet sedan ett antal år. Hennes nattliga vävande genljuder genom tak, golv och väggar i de byggnader som senare uppfördes där vävstugan en gång hade stått.
Det är en märklig insikt att veta att man hört ett "spöke" eller något sorts ljudminne som dröjer sig kvar på en plats.
Min uppfattning är dock att det inte är meningen att vi ska jaga spöken och andar. Därför tittar jag inte på såna typer av program på tv. De som är mottagliga för kontakter med andra sidan eller råkar höra en spökande vävstol mitt i natten ska vara tacksamma för det och se det som en erfarenhet.
http://www.hampnas.nu/Fardiga/hampnasflyg.gif