• 1
  • 2
2024-12-17, 20:52
Medlem
Hur bestriden man en faktura p kostnader som inte r avtalade varken muntligt eller skriftligt?

Kostnaderna avser ett platsbesk fr att ge frslag p installation av vrmesystem samt besk fr att testkra en maskin.

Vad hnder nr man bestridit?
Citera
2024-12-17, 21:04
Avstngd
Har du frskt med steg nr 1 - att bestrida?
Citera
2024-12-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Har du frskt med steg nr 1 - att bestrida?

Jag ska gra det men undrar vad som hnder efter jag gjort det?
Citera
2024-12-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snolinga

De kommer skicka ett krav eller inkassokrav eller till kronkalle. D bestrider du enligt samma premisser du bestridit sen tidigare.

Kan knnas otrevligt men det r sllan ngon gr vidare frn kronkalle till tingsrtten om det inte handlar om miljoner.

Detta r tips utifrn att du r helt sker p att du har rtt sklart.
Citera
2024-12-17, 21:27
Medlem
Citat:

Du fr avvakta och se vad som hnder? Antagligen skickar fretaget ut samma faktura igen, eller s tar dem din faktura i beakta och kollar upp vad som r fel med den.
Citera
2024-12-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du fr avvakta och se vad som hnder? Antagligen skickar fretaget ut samma faktura igen, eller s tar dem din faktura i beakta och kollar upp vad som r fel med den.
Tack
Citera
2024-12-17, 21:54
Citat:
Hur bestriden man en faktura p kostnader som inte r avtalade varken muntligt eller skriftligt?

Kostnaderna avser ett platsbesk fr att ge frslag p installation av vrmesystem samt besk fr att testkra en maskin.

Man kontaktar dem och bestrider den d den r oskligt. Klart. De kommer skert att kontakta dig och ni enas.

Vill de f vidare med fakturan s bestrider du den ven d. Bi r inte verens och s mste den upp i rtten som avgr, om de nu skulle f vidare.
Citera
2024-12-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
De kommer skicka ett krav eller inkassokrav eller till kronkalle. D bestrider du enligt samma premisser du bestridit sen tidigare.

Kan knnas otrevligt men det r sllan ngon gr vidare frn kronkalle till tingsrtten om det inte handlar om miljoner.

Detta r tips utifrn att du r helt sker p att du har rtt sklart.
Om fakturan r bestriden s ska fakturan krediteras eller skickas till tingsrtten och inte kronofogden eller inkasso.

Det r inte ovanligt att sm skulder hamnar hos kronofogden men kanske mer sllan hos tingsrtten.
Citera
2024-12-17, 22:13
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Har du redan bestridit fakturan? Det enklaste r att bara skriva bestrides p fakturan och skicka tillbaka den. Du behver inte frklara varfr. Ibland kan det vara en frdel att inte lmna ngon information alls.

r fakturan bestriden fr den inte lmnas till inkasso. En del struntar i det och lmnar den till inkasso utan att tala om att den r bestriden. Fr du ett inkassokrav fr du bara tala om att du har bestridit fakturan. Samma med kronofogden.

Tycker fretaget att du visst det ska betala fr de stmma dig till tinget. Fram till dess behver du inte gra nnting.
Citera
2024-12-17, 22:16
Medlem
Nr du vl har bestridit fakturan som osklig, och det lr kanske bli ngra vndor, fr du brja fakturera sjlv. Skicka en faktura till fretaget fr "Hantering och administration av osklig faktura". Lgg sedan p fakturaavgift och vilken rnta som uppstr om den inte betalas i tid. Grna kort betalningsfrist. Givetvis r din timpenning inte frsumbart lg.

Sedan fr fretaget brja bestrida din faktura. Om de inte gr det kr du bara p med pminnelseavgifter, inkassoavgift och slutligen Kronkalle om de inte ger med sig.

Lycka till!
Citera
2024-12-17, 22:24
Medlem
Citat:

Har du ringt dem frst om vad du invnder mot?

Om de inte svarar vad du anser vettigt - Bestrid SKRIFTLIGT p ett stt du kan bevisa det.

Citat:
Frslag ska vara gratis.

Vad menar du med "besk fr att testkra en maskin" ? Varfr det? Din eller deras som de vill slja till dem?
Om fr att underska FEL p DIN maskin, behvs INTE verenskommelse om pris innan, eftersom det r FRVNTAT att sdant kan kosta. (Sedan r det en annan sak om det r oskligt mycket.) OM de fakturerat fr frslaget, kan du prova att anvnda det vid argumentering gllande osklighet.
Citera
2024-12-18, 00:06
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Det beror p vad fordringsgaren gr
Fr mig gick det s att jag bestred fakturan p 160.000 kr i rekommenderat brev.
Det gick d till kronofogden.
Jag bestred ven fakturan dr - ett betalningsfrelggande - och betalade in pengarna till kronofogdens konto.
Anledningen:
1. Visa gldenren - ett fastighetsbolag - att jag hade mjlighet att betala men bestred kravet i sak.
2. Skerstlla att inga ytterligare avgifter, som rnta eller indrivningskostnader, lggs p kravet om jag skulle frlora i domstol.
3. Visa att jag r en person som kan lagen, processen och kommer att vara en svr motstndare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in