• 1
  • 2
2024-12-17, 20:52
Medlem
Hur bestriden man en faktura på kostnader som inte är avtalade varken muntligt eller skriftligt?

Kostnaderna avser ett platsbesök för att ge förslag på installation av värmesystem samt besök för att testköra en maskin.

Vad händer när man bestridit?
Citera
2024-12-17, 21:04
Avstängd
Har du försökt med steg nr 1 - att bestrida?
Citera
2024-12-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Har du försökt med steg nr 1 - att bestrida?

Jag ska göra det men undrar vad som händer efter jag gjort det?
Citera
2024-12-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snolinga

De kommer skicka ett krav eller inkassokrav eller till kronkalle. Då bestrider du enligt samma premisser du bestridit sen tidigare.

Kan kännas otrevligt men det är sällan någon går vidare från kronkalle till tingsrätten om det inte handlar om miljoner.

Detta är tips utifrån att du är helt säker på att du har rätt såklart.
Citera
2024-12-17, 21:27
Medlem
Citat:

Du får avvakta och se vad som händer? Antagligen skickar företaget ut samma faktura igen, eller så tar dem din faktura i beakta och kollar upp vad som är fel med den.
Citera
2024-12-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du får avvakta och se vad som händer? Antagligen skickar företaget ut samma faktura igen, eller så tar dem din faktura i beakta och kollar upp vad som är fel med den.
Tack
Citera
2024-12-17, 21:54
Citat:
Hur bestriden man en faktura på kostnader som inte är avtalade varken muntligt eller skriftligt?

Kostnaderna avser ett platsbesök för att ge förslag på installation av värmesystem samt besök för att testköra en maskin.

Man kontaktar dem och bestrider den då den är oskäligt. Klart. De kommer säkert att kontakta dig och ni enas.

Vill de få vidare med fakturan så bestrider du den även då. Bi är inte överens och så måste den upp i rätten som avgör, om de nu skulle få vidare.
Citera
2024-12-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
De kommer skicka ett krav eller inkassokrav eller till kronkalle. Då bestrider du enligt samma premisser du bestridit sen tidigare.

Kan kännas otrevligt men det är sällan någon går vidare från kronkalle till tingsrätten om det inte handlar om miljoner.

Detta är tips utifrån att du är helt säker på att du har rätt såklart.
Om fakturan är bestriden så ska fakturan krediteras eller skickas till tingsrätten och inte kronofogden eller inkasso.

Det är inte ovanligt att små skulder hamnar hos kronofogden men kanske mer sällan hos tingsrätten.
Citera
2024-12-17, 22:13
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Har du redan bestridit fakturan? Det enklaste är att bara skriva ”bestrides” på fakturan och skicka tillbaka den. Du behöver inte förklara varför. Ibland kan det vara en fördel att inte lämna någon information alls.

Är fakturan bestriden får den inte lämnas till inkasso. En del struntar i det och lämnar den till inkasso utan att tala om att den är bestriden. Får du ett inkassokrav får du bara tala om att du har bestridit fakturan. Samma med kronofogden.

Tycker företaget att du visst det ska betala får de stämma dig till tinget. Fram till dess behöver du inte göra nånting.
Citera
2024-12-17, 22:16
Medlem
När du väl har bestridit fakturan som oskälig, och det lär kanske bli några vändor, får du börja fakturera själv. Skicka en faktura till företaget för "Hantering och administration av oskälig faktura". Lägg sedan på fakturaavgift och vilken ränta som uppstår om den inte betalas i tid. Gärna kort betalningsfrist. Givetvis är din timpenning inte försumbart låg.

Sedan får företaget börja bestrida din faktura. Om de inte gör det kör du bara på med påminnelseavgifter, inkassoavgift och slutligen Kronkalle om de inte ger med sig.

Lycka till!
Citera
2024-12-17, 22:24
Medlem
Citat:

Har du ringt dem först om vad du invänder mot?

Om de inte svarar vad du anser vettigt - Bestrid SKRIFTLIGT på ett sätt du kan bevisa det.

Citat:
Förslag ska vara gratis.

Vad menar du med "besök för att testköra en maskin" ? Varför det? Din eller deras som de vill sälja till dem?
Om för att undersöka FEL på DIN maskin, behövs INTE överenskommelse om pris innan, eftersom det är FÖRVÄNTAT att sådant kan kosta. (Sedan är det en annan sak om det är oskäligt mycket.) OM de fakturerat för förslaget, kan du prova att använda det vid argumentering gällande oskälighet.
Citera
2024-12-18, 00:06
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Det beror på vad fordringsägaren gör
För mig gick det så att jag bestred fakturan på 160.000 kr i rekommenderat brev.
Det gick då till kronofogden.
Jag bestred även fakturan där - ett betalningsföreläggande - och betalade in pengarna till kronofogdens konto.
Anledningen:
1. Visa gäldenären - ett fastighetsbolag - att jag hade möjlighet att betala men bestred kravet i sak.
2. Säkerställa att inga ytterligare avgifter, som ränta eller indrivningskostnader, läggs på kravet om jag skulle förlora i domstol.
3. Visa att jag är en person som kan lagen, processen och kommer att vara en svår motståndare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in