2024-12-16, 10:34
Medlem
dryslians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
då är det en GPU eller grafikkort du ska satsa på. det du har idag är redan ett ganska bra sådant. i början på nästa år så kommer nvidia att släppa sin nya 5000 serie med kort. dom första kommer vara dyra 5090 och 5080. men sen kommer 5070 att släppas. och då bör du slå till på en ny modell. att köpa 4000 seriens kort som nu töms från hyllorna är en rätt dålig affär med tanke på att dom nya kommer.

va kan en 4000 serie kosta nuförtiden? tänker så länge de är snäppet bättre än de jag har idag så är de lungt behöver inte vara de nyaste av de nyaste
Citera
2024-12-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dryslian
va kan en 4000 serie kosta nuförtiden? tänker så länge de är snäppet bättre än de jag har idag så är de lungt behöver inte vara de nyaste av de nyaste

ett 4070 ligger runt 8k. det är svindyrt att handla datorkomponenter idag. men du skulle kunna klippa något begagnat för kanske 5k. dom finns även för ännu lite mer pengar i 4070 super eller super ti utförande.
Citera
2024-12-16, 10:59
Medlem
Citat:
jag använder för närvarande 6.38gb och då har jag flera program igång samtidigt som jag sitter här och arbetar. men om några år kommer 32gb vara den gyllene standarden i datorer. om han uppgraderar till 32gb idag och inte har någon användning för dom så är det att kasta pengar i sjön.

Grattis till dig då.

Jag har Firefox (8 flikar), Outlook, OneNote och Teams igång (Sticky Notes också). Task Manager säger 16,5GB In Use, 14,5GB Available.

Så ditt råd, baserat på din och min dator är att han inte ska uppgradera RAM.
Då säger vi så.
Citera
2024-12-16, 11:24
Medlem
Citat:
hört detta ! borde kanske hamna på prio 1..

förlåt för mina dumma fråga men vad gör ram minnet ens? har man för lite hackar det mer? har man ett bra ram flyter det mer ? när man spelar osv?

Det är arbetsminnet i din dator.
Och förbrukas ju mer program osv du använder.
Påverka hack/flyt? Kan göra, behöver inte.

Så. Kanske, eller kanske inte en begränsande faktor i din dator idag. Men jag tycker det är det som näst bör uppgraderas av det du har räknat upp.
Citera
2024-12-16, 14:16
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Grafikkort är idag tyvärr svindyrt. Man får hoppas intel skakar om marknaden så Nvidia och Amd blir lite mer humana i prissättningen.

Bättre du väntar eller hittar något begagnat kort för en ok peng (är ju dock risk att kortet är i slutet av livsspannet om man köper second hand).
Citera
2024-12-16, 14:32
Medlem
Nattvasen404s avatar
Inet är bra! Vänta tills i början på nästa år då Nvidia ska visa upp den nya generationens grafikkort, 5000-serien.
Citera
2024-12-16, 14:44
Medlem
dryslians avatar
Citat:
ett 4070 ligger runt 8k. det är svindyrt att handla datorkomponenter idag. men du skulle kunna klippa något begagnat för kanske 5k. dom finns även för ännu lite mer pengar i 4070 super eller super ti utförande.

hjälper ett bättre ram om jag ex spelar spel mycket samt har öppet annat under tiden som någon skrev i tråden? brukar ju streama när ja spelar med så då kan de hända att kvaliten är lite sämre eller hackar/laggar osv kan ram hjälpa detta? då ja anser att grafikmässigt är den ganska bra det jag har nu endå.. men kanske är det processorn som även måste uppdateras?
Citera
2024-12-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Grattis till dig då.

Jag har Firefox (8 flikar), Outlook, OneNote och Teams igång (Sticky Notes också). Task Manager säger 16,5GB In Use, 14,5GB Available.

Så ditt råd, baserat på din och min dator är att han inte ska uppgradera RAM.
Då säger vi så.

om man har lite know how runt datorer så låter man inte massa krafs ligga i bakgrunden och kräva processer och minne. man lär sig vad som är viktigt och vad som är bloat.
Citera
2024-12-16, 15:43
Medlem
Citat:
hjälper ett bättre ram om jag ex spelar spel mycket samt har öppet annat under tiden som någon skrev i tråden? brukar ju streama när ja spelar med så då kan de hända att kvaliten är lite sämre eller hackar/laggar osv kan ram hjälpa detta? då ja anser att grafikmässigt är den ganska bra det jag har nu endå.. men kanske är det processorn som även måste uppdateras?

ja om du streamar och spelar samtidigt kan mer minne hjälpa. när man tittar på minnen så pratar vi frekvens och latenser. alltså spelar dessa båda in om du vill få ut så mycket som möjligt i ren prestanda.

när det gäller att uppgradera din processor så kan det ge ett ordentligt lyft. att tex stoppa in ett Intel Core i7 12700 skulle ge ett lyft i spelprestanda, och skulle samtidigt ge ett större utrymme för att senare kunna uppgradera ditt grafikkort och då ge din dator en längre livscykel.
Citera
2024-12-16, 16:58
Medlem
Citat:
vi vet ju inte ens vad han använder datorn till. så du kan ju inte börja rekommendera mer minne utan kött på benen.

RAM är så satans billigt nu så 32gb är en no-brainer.
Citera
2024-12-16, 18:08
Medlem
Citat:
om man har lite know how runt datorer så låter man inte massa krafs ligga i bakgrunden och kräva processer och minne. man lär sig vad som är viktigt och vad som är bloat.

Vill du ha epost-adressen till min arbetsgivare, så kan du berätta mer för honom om hur han ska konfigurera?
Men kör 16GB du, det blir bra.
Citera
2024-12-16, 18:28
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
..förklara vad ramminnet har för roll när man spelar osv? värsta noob frågan ja vet

Bra du vågar fråga men allvarligt?? Har dagens skolsystem missat att lära ut en sån basic sak om hur datorer fungerar eller var du sjuk den dagen??
https://sv.wikipedia.org/wiki/Random-access_memory
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in