2024-12-16, 19:04
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dryslian
Hej ställer denna fråga då jag alltid varit van o köpa en dator klar o sedan tagit hem det..

nu är det så att ja känner att jag har en helt ok dator men endå vill uppgradera detta då vissa saker bör förbättras

frågan är vill helst lägga så lite som möjligt men kommer sjklart lägga de som behövs för att närma mig en mer "monster pc" som klarar allt utan några problem osv

här kommer info om min nu varande

1. Processor
Processor 12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400F
Number of Cores 12
Speed 4.4 GHz
Stepping 5
Family 06
Model 97

12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400F

2. Video Card Video Card

NVIDIA GeForce RTX 3070
Chipset NVIDIA GeForce RTX 3070
Manufacturer Nvidia
Hardware T&L Yes
Total Memory 16 GB
Dedicated Memory 8.0 GB
Driver Version 32.0.15.6636
Vertex Shader Version 6.0
Pixel Shader Version 6.0
Plug and Play ID VEN_10DE&DEV_2488&SUBSYS_A617174B&REV_A1
Device 2488

NVIDIA GeForce RTX 3070

3 RAM 16 GB

min andra fråga även den viktig
Vem? vart ? går jag när jag vet vad jag vill köpa in samt vart kan jag gå för o lämna in min pc så någon kan installera det åt mig?

mvh

Utifrån specs så säger jag - grafiken först, sedan RAM.

Vill du uppgradera mer så, pcie gen.5 på disk samt processor/moderkort.
Citera
2024-12-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vill du ha epost-adressen till min arbetsgivare, så kan du berätta mer för honom om hur han ska konfigurera?
Men kör 16GB du, det blir bra.

jag har tävlat färdigt i datorvärlden. när jag vann den största tävlingen i sverige så dog min motivation lite. så jag har dragit mig tillbaka, så något nytt jobb söker jag inte. men tack för omtanken. tänk på att bara vara lite trevligare, du kommer inte nå några mål med en dålig attityd.
Citera
2024-12-16, 23:31
Medlem
Citat:
hjälper ett bättre ram om jag ex spelar spel mycket samt har öppet annat under tiden som någon skrev i tråden? brukar ju streama när ja spelar med så då kan de hända att kvaliten är lite sämre eller hackar/laggar osv kan ram hjälpa detta? då ja anser att grafikmässigt är den ganska bra det jag har nu endå.. men kanske är det processorn som även måste uppdateras?

CPU gör inte särskilt stor skillnad i spel, såvida man inte jämför en skrutprolle med nån udda uppsättning.
Hade du bytt till något vassare som passar ditt moderkort hade du tjänat några fps, men det är så lite att det inte är värt det.
Uppgraderar du till en modern CPU får du uppgradera moderkortet också, och helt plötsligt börjar vi närma oss 6000-10000 för att få 10-20% bättre prestanda.
Finns fog för att rekommendera en bättre CPU i samband med nybyggt, eller om du hittar något billigt begagngat och får en skaplig slant för din gamla.

Grafikkort kan du byta ut, men ditt är inte så gammalt, du får kanske 2000 för ditt gamla och borde nog köpa något för 7500-13 000, en rätt saftig peng, och det kanske inte är jättemycket bättre, eller bara snordyrt. Hellre, som tidigare skribenter varit inne på att köpa 5000-serien; där kan det vara värt att köpa för 8000-13000.

RAM kostar ingenting, bara köp.

Nu ingår inte skärmen i en dator, men det kan vara stor skillnad i spelupplevelse, jag var lite sen med att lämna jävla 60Hz, men dagen jag gick över till 144Hz kändes det som att jag tidigare levt under en sten under hela plattskärmseran.

Lite kladdigt inlägg, är något otydligt kan jag försöka artikulera mig bättre om så krävs.
Citera
2024-12-17, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
nu lägger vi av dessa jävla skitposter. håll dig till ämnet. vi behöver inte hålla med varandra. huvudsaken är att trådskaparen kan få sig en egen uppfattning om vad han kan tycka är relevant information. ok?

Trådstarten rörde förslag på uppgradering där befintlig GPU/CPU/RAM är enda faktan. Baserat på det var mitt förslag att uppgradera till 32GB RAM.
Detta förslag sågades med "vi vet ju inte ens vad han använder datorn till. så du kan ju inte börja rekommendera mer minne utan kött på benen", lite oklart hur mitt förslag kan sågas då, eftersom som du säger "vi vet ju inte ens vad han använder datorn till. så du kan ju inte börja rekommendera mer minne utan kött på benen"...
Sen får vi veta att du "använder för närvarande 6.38gb", och mina "16,5GB In Use, 14,5GB Available" avfärdas med jag visst saknar "ite know how runt datorer" samt att jag får förslaget "låter man inte massa krafs ligga i bakgrunden och kräva processer och minne. man lär sig vad som är viktigt och vad som är bloat".
Och då ska jag "vara lite trevligare, du kommer inte nå några mål med en dålig attityd"

Well, håll i stenarna i ditt glashus, gubbe lille.
Citera
2024-12-17, 13:01
Medlem
dryslians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Bra du vågar fråga men allvarligt?? Har dagens skolsystem missat att lära ut en sån basic sak om hur datorer fungerar eller var du sjuk den dagen??
https://sv.wikipedia.org/wiki/Random-access_memory

jag va sjuk haha.. ne men blev lite osäker vad som gjorde vad när de kom till proccesor , grafik , ram minne bara
Citera
2024-12-17, 13:02
Medlem
dryslians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
ja om du streamar och spelar samtidigt kan mer minne hjälpa. när man tittar på minnen så pratar vi frekvens och latenser. alltså spelar dessa båda in om du vill få ut så mycket som möjligt i ren prestanda.

när det gäller att uppgradera din processor så kan det ge ett ordentligt lyft. att tex stoppa in ett Intel Core i7 12700 skulle ge ett lyft i spelprestanda, och skulle samtidigt ge ett större utrymme för att senare kunna uppgradera ditt grafikkort och då ge din dator en längre livscykel.

tack .. ja tänker ram o en processor kan nog ge ett bra lyft med tanke att grafiken jag har nu endå är ok så sätt

va kan kostnaden ligga på processor?
Citera
2024-12-17, 13:03
Medlem
dryslians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Utifrån specs så säger jag - grafiken först, sedan RAM.

Vill du uppgradera mer så, pcie gen.5 på disk samt processor/moderkort.

grafik kostar mig nog runt en 8 tusen om ja ska ge det ett lyft från det jag har idag? tänkte ifall man kunde komma undan lite billigare med ram o processor kanske? va tror du?
Citera
2024-12-17, 13:09
Medlem
dryslians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
CPU gör inte särskilt stor skillnad i spel, såvida man inte jämför en skrutprolle med nån udda uppsättning.
Hade du bytt till något vassare som passar ditt moderkort hade du tjänat några fps, men det är så lite att det inte är värt det.
Uppgraderar du till en modern CPU får du uppgradera moderkortet också, och helt plötsligt börjar vi närma oss 6000-10000 för att få 10-20% bättre prestanda.
Finns fog för att rekommendera en bättre CPU i samband med nybyggt, eller om du hittar något billigt begagngat och får en skaplig slant för din gamla.

Grafikkort kan du byta ut, men ditt är inte så gammalt, du får kanske 2000 för ditt gamla och borde nog köpa något för 7500-13 000, en rätt saftig peng, och det kanske inte är jättemycket bättre, eller bara snordyrt. Hellre, som tidigare skribenter varit inne på att köpa 5000-serien; där kan det vara värt att köpa för 8000-13000.

RAM kostar ingenting, bara köp.

Nu ingår inte skärmen i en dator, men det kan vara stor skillnad i spelupplevelse, jag var lite sen med att lämna jävla 60Hz, men dagen jag gick över till 144Hz kändes det som att jag tidigare levt under en sten under hela plattskärmseran.

Lite kladdigt inlägg, är något otydligt kan jag försöka artikulera mig bättre om så krävs.

någon skrev tidigare att ram samt processor kunde ge det ett bra lyft vad tros de?
Citera
2024-12-17, 14:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:
grafik kostar mig nog runt en 8 tusen om ja ska ge det ett lyft från det jag har idag? tänkte ifall man kunde komma undan lite billigare med ram o processor kanske? va tror du?

Utifrån fakta du angivit så är grafiken prio 1, några månader senare RAM, ytterligare några månader senare - processor. Se till att allt är kompatibelt med pcie gen.5. Gen.5 hos pcie ger ett rejält lyft. Läs på på nätet om gen.5.

Gör enligt ovan så får du din "monsterdator", eller åtminstone monstrigare.
Citera
2024-12-17, 14:07
Medlem
Citat:
någon skrev tidigare att ram samt processor kunde ge det ett bra lyft vad tros de?

Kanske, om spelen du kör är väldigt CPU-tunga, dock är det inga större skillnader oftast.
Du har en Alder Lake-CPU, 1200-serien, antar att ditt moderkort också är det och skall då vara kompatibel med 1300-serien som heter raptor lake samt 1400-serien som är raptor lake refresh men du måste nog uppdatera ditt BIOS, har du ett billigt och dåligt moderkort kanske det inte funkar.

Vad har du för moderkort?

Om du har för lite ram hade du märkt stor enorm skillnad vid att köpa mer, om du inte har för lite ram blir det ingen skillnad. Om du har ddr4 så finns det för 32GB ca 500kr, köp det oavsett. Man kan göra andra roliga saker med RAM som en virtuell hårddisk o annat. Tar ens grafikkorts egna RAM (GPUs minne är också en typ av RAM) slut blir datorn segare, om man redan har för lite vanligt RAM blir det extremt segt.

Sen är det oftast överskatt att köpa "snabbt" ram. Hög frekvens = höga latenser, vissa spel vill ha hög frekvens medans andra prioriterar låga frekvenser. Men det är ändå små skillnader så inte särskilt viktigt.
Citera
2024-12-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt

Sen är det oftast överskatt att köpa "snabbt" ram. Hög frekvens = höga latenser, vissa spel vill ha hög frekvens medans andra prioriterar låga frekvenser. Men det är ändå små skillnader så inte särskilt viktigt.

Höga frekvenser eller låga latenser, det fetade blev lite fel.
Citera
2024-12-17, 17:42
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
sorry ja menar de senaste spelen ska helst flyta på ex epic grafik osv vad är snäppet bättre grafik än det jag har nu ?

Jag har snäppet sämre dator än dig och jag kör fortfarande precis allt på ultra och det flyter.

Ska du byta ut någonting med den där datorn så är det en processor och möjligtvis sen hårddisken.

Problemet du upplever och det jag misstänker är att du ställer in inställningar i spelen som inte riktigt håller för det graffe kortet. Aktiverar du till exempel Ray tracing som nu är populärt i varje spel... Så har din modell endast den tidigaste versionen av det... Och att aktivera det drar till och med ner prestandan på dom allra senaste modeller.

Problemet med ray tracing är att det är inte ens i full kraft än. De senaste korten är bara kort som försökt att optimera sig mer kring det och gör att de korten kostar några extra 5-7000 kr... Helt onödig kostnad för någon som spelar lite spel...

Så vill du att spelen ska flyta bättre så är det bara att ta för vana att stänga av ray tracing direkt och ha allting sen på ultra så kommer spelen flyta bättre.

En annan sak du borde göra är ställa in fabriksintällningarna på Nvidia så du inte har ändrat något med det. Fabriksinställningarna är ganska bra optimerade för Nvidia, och guider på nätet kan ofta inget eller ljuger för att få clicks...

Sen kan du söka på Nvidia DLDSR och fixa det via youtube om du vill ha bättre grafik för några ynka fps mindre. Det gör så att man kan ställa upp skärminställningarna... Så låt säga att du vanligtvis kör på upplösningen 1080p i spel (1920x1080) så kommer du nu få två upplösningar till du kan köra med i spel för en ytterliggare boost till din grafik. (1560x1440 och 2880x1620)

Detta gör att du får tillgång till många fler pixlar på samma bild. Vilket typ 10 gångrar din grafik..... Och får nästan inte nån märkbar fps hit.. låt säga att du kanske förlorar 10fps på några miljoner fler pixels.

Så du har två steg att göra så som jag ser det om du vill att spel ska flyta bättre på din dator nu direkt.

1. Tryck restore och sen ställ in Nvidia DLDSR... Höj upplösningen i spelen och stäng av all ray tracing för det "stödjer" ditt kort inte.. Du har i princip prestanda nog att "pröva det", men du får extrem hit på fpsen när du gör det.

2. Uppgradera din processor till en i7 eller i9 då dom klarar lite mer, alternativt även hårddisk... För att göra det kommer du behöva ett nytt moderkort som stödjer socketen den nya processorn ska till.
Senast redigerad av buhbye 2024-12-17 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in