• 1
  • 2
2024-12-16, 04:13
Medlem
dryslians avatar
Hej ställer denna fråga då jag alltid varit van o köpa en dator klar o sedan tagit hem det..

nu är det så att ja känner att jag har en helt ok dator men endå vill uppgradera detta då vissa saker bör förbättras

frågan är vill helst lägga så lite som möjligt men kommer sjklart lägga de som behövs för att närma mig en mer "monster pc" som klarar allt utan några problem osv

här kommer info om min nu varande

1. Processor
Processor 12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400F
Number of Cores 12
Speed 4.4 GHz
Stepping 5
Family 06
Model 97

12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400F

2. Video Card Video Card

NVIDIA GeForce RTX 3070
Chipset NVIDIA GeForce RTX 3070
Manufacturer Nvidia
Hardware T&L Yes
Total Memory 16 GB
Dedicated Memory 8.0 GB
Driver Version 32.0.15.6636
Vertex Shader Version 6.0
Pixel Shader Version 6.0
Plug and Play ID VEN_10DE&DEV_2488&SUBSYS_A617174B&REV_A1
Device 2488

NVIDIA GeForce RTX 3070

3 RAM 16 GB

min andra fråga även den viktig
Vem? vart ? går jag när jag vet vad jag vill köpa in samt vart kan jag gå för o lämna in min pc så någon kan installera det åt mig?

mvh
Senast redigerad av dryslian 2024-12-16 kl. 04:16.
Citera
2024-12-16, 05:58
Medlem
kl4sseKocks avatar
Vad gör du med datorn, när upplever du att den är slö?
Citera
2024-12-16, 06:56
Medlem
din trådstart är lite luddig. värsting dator som ska klara allt? jag tycker du har skapliga specs på det du skrivit. men frågan som är viktig är ju VAD datorn ska kunna göra? har du tillförlitlig strömförsörjning tex för en uppgradering?
Citera
2024-12-16, 07:41
Medlem
Snålt med RAM-minne, 32 rekommenderas.
Citera
2024-12-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass

vi vet ju inte ens vad han använder datorn till. så du kan ju inte börja rekommendera mer minne utan kött på benen.
Citera
2024-12-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
vi vet ju inte ens vad han använder datorn till. så du kan ju inte börja rekommendera mer minne utan kött på benen.

Frågan gällde förslag på uppgradering, Grafikkort är helt ok, CPU är helt ok. Ska nåt uppgraderas, så anser jag att det är RAM-minnet.

163 av 245 datorer på Netonnet (bara laptops) innehåller 16GB eller mindre, vilket säger att marknaden anser att 32GB är en god idé.
Citera
2024-12-16, 10:23
Medlem
dryslians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Vad gör du med datorn, när upplever du att den är slö?

ärligt så känns den helt okej faktiskt jag är lite av en gamer så spelar en del krävande spel ibland .. kan ibland uppleva att jag vill ha de mer flytande på högsta grafiken osv

även om den är helt ok o inte absolut dåligt just nu men vill steppa upp nåt steg eller 2 med den jag redan har istället för att köpa nåt helt nytt då den faktiskt är bra endå!
Citera
2024-12-16, 10:24
Medlem
dryslians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
din trådstart är lite luddig. värsting dator som ska klara allt? jag tycker du har skapliga specs på det du skrivit. men frågan som är viktig är ju VAD datorn ska kunna göra? har du tillförlitlig strömförsörjning tex för en uppgradering?

sorry ja menar de senaste spelen ska helst flyta på ex epic grafik osv vad är snäppet bättre grafik än det jag har nu ?
Citera
2024-12-16, 10:25
Medlem
dryslians avatar
Citat:

hört detta ! borde kanske hamna på prio 1..

förlåt för mina dumma fråga men vad gör ram minnet ens? har man för lite hackar det mer? har man ett bra ram flyter det mer ? när man spelar osv?
Citera
2024-12-16, 10:25
Medlem
Citat:
Frågan gällde förslag på uppgradering, Grafikkort är helt ok, CPU är helt ok. Ska nåt uppgraderas, så anser jag att det är RAM-minnet.

163 av 245 datorer på Netonnet (bara laptops) innehåller 16GB eller mindre, vilket säger att marknaden anser att 32GB är en god idé.

jag använder för närvarande 6.38gb och då har jag flera program igång samtidigt som jag sitter här och arbetar. men om några år kommer 32gb vara den gyllene standarden i datorer. om han uppgraderar till 32gb idag och inte har någon användning för dom så är det att kasta pengar i sjön.
Citera
2024-12-16, 10:27
Medlem
dryslians avatar
Citat:

vad tror du snäppet bättre grafik samt cpu kan kosta mig?
ram minne måste ja fixa absolut men för en noob kan du förklara vad ramminnet har för roll när man spelar osv? värsta noob frågan ja vet
Citera
2024-12-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dryslian
sorry ja menar de senaste spelen ska helst flyta på ex epic grafik osv vad är snäppet bättre grafik än det jag har nu ?

då är det en GPU eller grafikkort du ska satsa på. det du har idag är redan ett ganska bra sådant. i början på nästa år så kommer nvidia att släppa sin nya 5000 serie med kort. dom första kommer vara dyra 5090 och 5080. men sen kommer 5070 att släppas. och då bör du slå till på en ny modell. att köpa 4000 seriens kort som nu töms från hyllorna är en rätt dålig affär med tanke på att dom nya kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in