2024-12-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Så du bestämmer vilka djur som är värda sina liv och inte? Ja, jag håller med, vi människor har den rätten.
Det skrev jag aldrig. Återigen gör du dina egna felaktiga tolkningar.
Citera
2024-12-15, 12:41
Medlem
Fy vad hemskt.

Kan man inte ta hand om djuren ska man inte skaffa några. Samma sak med egna barn.
Citera
2024-12-15, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja, någon betalar kliniken för en service. Dom tvingas utföra den.
En djurklinik kan inte tvingas att utföra denna "service". Allra minst när en ansvarslös djurägare vill bli av med hunden för att åka på semester eller någon annan idiotisk anledning.. Varför hittar du på detta?
Citera
2024-12-15, 12:47
Medlem
GertBennys avatar
Bra gjort av veterinärerna.

Fan vad efterblivna människor det finns. Som vuxna barn. Jag ser framför mig någon Tacky Medelklass familj där mannen heter Jens och är Mellanchef och har dunväst och frun heter typ Jessica och har Smeg produkter i det nyrenoverade köket. De köpte en hund tills sina bortskämda psykopat barn Carl-Oskar och Ebba, men dessa var mer intresserade av att stirra på sina iPads. Nu måste hunden dö för Jens jobbar 12 timmar om dagen för att ha råd med leasingen på Teslan och Jessica scrollar hellre på Insta efter det perfekta köket än tar hand om en hund.
Citera
2024-12-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Det skrev jag aldrig. Återigen gör du dina egna felaktiga tolkningar.
Det vet du att jag inte gör. Det är hyckleri att skilja på husdjur och matdjur. Du demonstrerade det tydligt när du skrev om ”äpplen och päron”.
Citera
2024-12-15, 13:15
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
https://www.svd.se/a/nyBq4L/djurklinik-i-orebro-vagrar-avliva-friska-djur-vacker-debatt

”Vi har, med anledning av personalens välmående, bestämt att vi inte längre accepterar att avliva friska djur.”
Så inleds det uppmärksammade Facebookinlägg där Smådjurskliniken Hjärtat i Örebro meddelar sitt nya beslut.
”Det är väldigt tungt för oss att gå från en sådan avlivning till nästa kund och vara på topp för denna. Avlivning är jobbigt oavsett, men att avsluta ett friskt liv tär lite extra”, fortsätter inlägget.
För P4 Örebro berättar chefsveterinären Vibeke Lem att smådjursägare anger flera skäl till varför man vill avliva sitt djur.
– Det kan vara så att de skaffat djur åt sina barn, som inte längre är intresserade av djuret. Det kan också vara så att det är höga kostnader för djuret som de inte hade förväntat sig, säger Vibeke Lem till kanalen och fortsätter:
– Senare skäl som vi också hört är att folk vill åka på semester, och att de inte hittar någon hundvakt".

Aningen ego och slött att avliva tex en frisk hund för att man ska åka på semester, eller?

Varför är det lagligt för uppfödare att culla friska valpar?
Citera
2024-12-15, 13:28
Medlem
detta borde vara lag om. hur fan kan man döda ett djur av bekvämlighet för en semester.
lämna in djuret till ett shelter om du inte kan ta hand om det. borde vara fängelse för folk som vill döda.
tillsätt en budget i varje kommun på någon 1miljon för ett dagis för djur om folk inte kan ta hand om dom
Citera
2024-12-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Det vet du att jag inte gör. Det är hyckleri att skilja på husdjur och matdjur. Du demonstrerade det tydligt när du skrev om ”äpplen och päron”.
Och du gör det igen, feltolkar. Du är totalt omöjlig att ha en diskussion med.
När jag skrev att du blandar äpplen och päron gällde det att du jämför försörjning bland bönder med husdjur som hundar och katter. Du är hopplös.
Citera
2024-12-15, 13:50
Medlem
Djur är ägodelar enligt lagen.
Citera
2024-12-15, 13:52
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snappelsin
Jag känner samma sak, men samtidigt tänker jag också att om en veterinär vägrar avliva ett friskt djur så vad är alternativet för det djuret? Mest troligt blir det att hamna i omplaceringskarusellen och det mår inget djur bra av. Ett dött djur lider åtminstone inte.
Det föds alldeles för många djur och det är där det största felet är.
Det avlas och pytsas ut en mångfald av olika djur och det har ökat nu när folk fått det dåligt ställt, man använder djur för att tjäna pengar på.
Lagstifta hellre kring all denna avel och uppfödning av allsköns olika husdjur så har man redan där stramat åt tillgången för att vem som helst ska kunna skaffa sig ett husdjur.
Sedan ska de kosta också de djur som är till salu.
Det spelar ingen roll egentligen, man kan tex sälja djuret på blocket eller andra sidor. Sätt priset till total förlust, skriv att du är en dålig ägare och att djuret förtjänar bättre.

Kolla med vänner eller bekanta, om någon kan ta över djuret gratis.
Citera
2024-12-15, 13:54
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Men fostret är fullt livsdugligt i sin naturliga miljö. Det är om vi tar fostret ur sin naturliga miljö som det dör.
En lösning som du kanske finner acceptabel i sammanhanget kunde vara att placera pekinesen i en miljö där den inte längre är livsduglig, t ex att hålla ner den under vatten.

Men det är fortfarande inte ett liv i ordets rätta bemärkelse. Det ska ju inte vara i livmodern för all framtid utan så småningom leva utanför kvinnans kropp och det är först när det kan det som det är ett liv enligt lagen.
Citera
2024-12-15, 13:57
Medlem
bithaxs avatar
Borde inte vara tillåtet alls med avlivning av friska djur.
Däremot så är veterinärerna själva med och bidrar till att fler djur avlivas då deras taxor är så höga att det enda ekonomiskt vettiga alternativet ofta blir att avliva (sjuka djur).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in