• 1
  • 2
2024-12-13, 13:31
Medlem
Hej alla vnligt flashbackare!

Jag har flyttat till Kpenhamn fr ett tag sen. Hrde att om man arbetar i Sverige minst 50 % av tiden s betalar man svensk skatt vilket r vldigt nice d den r lgre n den danska.

Sagt och gjort s har jag skickat in alla ndvndiga blanketter till frskringskassan dr jag p heder och samvete lovar att jag kommer att befinna mig 50 % av tiden i Sverige.

MEN..jag inser nu att jag inte orkar vara p det svenska kontoret s ofta, utan det kunde vara sknt att jobba hemifrn.

r det ngon hrinne som vet om skatteverket eller frskringskassan kollar upp p detta p ngot stt att jag rent faktiskt r p det svenska kontoret 50% av tiden? (jag har mnadskort till tg s de kan ju inte riktigt kolla det p det p det viset)
Citera
2024-12-13, 13:59
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Bedmt s r det vl danska skatteverket du ska oroa sig ver?

Men knns spontant vldigt riskfritt.
Citera
2024-12-13, 14:18
Avstngd
Det handlar inte om var du befinner dig. Och vad har Frskringskassan med saken att gra? Det r danska SKAT eller Skatteverket som hanterar dina frgor.

Du kan bo precis var du vill. Men r du anstlld i Sverige, s betalar du din skatt dr. Oavsett om du jobbat remote eller ej.

Du skriver att du inte vill vara p det svenska kontoret s ofta. r fretaget danskt eller svenskt i grunden? Och str det i ditt anstllningskontrakt att du r anstlld i Sverige?
Citera
2024-12-13, 14:51
Medlem
Lter som en frlustaffr oavsett. Danmark r dyrt.
Citera
2024-12-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det handlar inte om var du befinner dig. Och vad har Frskringskassan med saken att gra? Det r danska SKAT eller Skatteverket som hanterar dina frgor.

Du kan bo precis var du vill. Men r du anstlld i Sverige, s betalar du din skatt dr. Oavsett om du jobbat remote eller ej.

Du skriver att du inte vill vara p det svenska kontoret s ofta. r fretaget danskt eller svenskt i grunden? Och str det i ditt anstllningskontrakt att du r anstlld i Sverige?

Jag har ftt fljande svar frn skatteverket:
Om du arbetar 50 % eller mer i Sverige ska hela inkomsten beskattas i Sverige, annars ska den delen du arbetar i Sverige beskattas i Sverige och den delen du arbetar i Danmark ska du skatta p i Danmark.

S d mste jag ocks skatta min ln i DK vilket jag helst vill undvika.

Fretaget r svenskt.
Citera
2024-12-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Bedmt s r det vl danska skatteverket du ska oroa sig ver?

Men knns spontant vldigt riskfritt.

Ja, just det! Haha, de r ju de som vill ha pengarna XD

Jag vet...jag blir bara nojjig ver att de upptcker att jag inte jobbar 50% i Sverige och att jag ker p ngot enorm skattesmll. r lite osker dock hur mycket pengar det skulle rra sig om...
Citera
2024-12-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Lter som en frlustaffr oavsett. Danmark r dyrt.
Mentalt lter det som en vinst, man lever bara en gng.
Citera
2024-12-13, 15:00
Avstngd
UppmarksamhetsHoras avatar
Vad menas med "arbeta i Sverige"? Att man befinner sig rent fysiskt p svensk mark?
Citera
2024-12-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxy
Hej alla vnligt flashbackare!

Jag har flyttat till Kpenhamn fr ett tag sen. Hrde att om man arbetar i Sverige minst 50 % av tiden s betalar man svensk skatt vilket r vldigt nice d den r lgre n den danska.

Sagt och gjort s har jag skickat in alla ndvndiga blanketter till frskringskassan dr jag p heder och samvete lovar att jag kommer att befinna mig 50 % av tiden i Sverige.

MEN..jag inser nu att jag inte orkar vara p det svenska kontoret s ofta, utan det kunde vara sknt att jobba hemifrn.

r det ngon hrinne som vet om skatteverket eller frskringskassan kollar upp p detta p ngot stt att jag rent faktiskt r p det svenska kontoret 50% av tiden? (jag har mnadskort till tg s de kan ju inte riktigt kolla det p det p det viset)

Fast andra sidan fr man vl inte lika mycket i ln i Sverige, dessutom fr man lnen i SEK vilket inte smller lika hgt som DKK...
Citera
2024-12-13, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Fast andra sidan fr man vl inte lika mycket i ln i Sverige, dessutom fr man lnen i SEK vilket inte smller lika hgt som DKK...

Jag r medveten om att ekonomiskt ger det ingen mening att bo i Kpenhamn och arbeta i Sverige. Men detta r ett val jag har tagit av olika anledningar
Citera
2024-12-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Vad menas med "arbeta i Sverige"? Att man befinner sig rent fysiskt p svensk mark?

Ja precis...jag mste fysiskt befinna mig i Sverige
Citera
2024-12-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Mentalt lter det som en vinst, man lever bara en gng.

Jojo, pengar r inte allt. Pendlingen r dryg som fan, srskilt om du tar det offentliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in