• 1
  • 2
2024-12-13, 13:31
Medlem
Hej alla vänligt flashbackare!

Jag har flyttat till Köpenhamn för ett tag sen. Hörde att om man arbetar i Sverige minst 50 % av tiden så betalar man svensk skatt vilket är väldigt nice då den är lägre än den danska.

Sagt och gjort så har jag skickat in alla nödvändiga blanketter till försäkringskassan där jag på heder och samvete lovar att jag kommer att befinna mig 50 % av tiden i Sverige.

MEN..jag inser nu att jag inte orkar vara på det svenska kontoret så ofta, utan det kunde vara skönt att jobba hemifrån.

Är det någon härinne som vet om skatteverket eller försäkringskassan kollar upp på detta på något sätt att jag rent faktiskt är på det svenska kontoret 50% av tiden? (jag har månadskort till tåg så de kan ju inte riktigt kolla det på det på det viset)
Citera
2024-12-13, 13:59
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Bedömt så är det väl danska skatteverket du ska oroa sig över?

Men känns spontant väldigt riskfritt.
Citera
2024-12-13, 14:18
Medlem
Det handlar inte om var du befinner dig. Och vad har Försäkringskassan med saken att göra? Det är danska SKAT eller Skatteverket som hanterar dina frågor.

Du kan bo precis var du vill. Men är du anställd i Sverige, så betalar du din skatt där. Oavsett om du jobbat remote eller ej.

Du skriver att du inte vill vara på det svenska kontoret så ofta. Är företaget danskt eller svenskt i grunden? Och står det i ditt anställningskontrakt att du är anställd i Sverige?
Citera
2024-12-13, 14:51
Medlem
Låter som en förlustaffär oavsett. Danmark är dyrt.
Citera
2024-12-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det handlar inte om var du befinner dig. Och vad har Försäkringskassan med saken att göra? Det är danska SKAT eller Skatteverket som hanterar dina frågor.

Du kan bo precis var du vill. Men är du anställd i Sverige, så betalar du din skatt där. Oavsett om du jobbat remote eller ej.

Du skriver att du inte vill vara på det svenska kontoret så ofta. Är företaget danskt eller svenskt i grunden? Och står det i ditt anställningskontrakt att du är anställd i Sverige?

Jag har fått följande svar från skatteverket:
Om du arbetar 50 % eller mer i Sverige ska hela inkomsten beskattas i Sverige, annars ska den delen du arbetar i Sverige beskattas i Sverige och den delen du arbetar i Danmark ska du skatta på i Danmark.

Så då måste jag också skatta min lön i DK vilket jag helst vill undvika.

Företaget är svenskt.
Citera
2024-12-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Bedömt så är det väl danska skatteverket du ska oroa sig över?

Men känns spontant väldigt riskfritt.

Ja, just det! Haha, de är ju de som vill ha pengarna XD

Jag vet...jag blir bara nojjig över att de upptäcker att jag inte jobbar 50% i Sverige och att jag åker på något enorm skattesmäll. Är lite osäker dock hur mycket pengar det skulle röra sig om...
Citera
2024-12-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Låter som en förlustaffär oavsett. Danmark är dyrt.
Mentalt låter det som en vinst, man lever bara en gång.
Citera
2024-12-13, 15:00
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Vad menas med "arbeta i Sverige"? Att man befinner sig rent fysiskt på svensk mark?
Citera
2024-12-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxy
Hej alla vänligt flashbackare!

Jag har flyttat till Köpenhamn för ett tag sen. Hörde att om man arbetar i Sverige minst 50 % av tiden så betalar man svensk skatt vilket är väldigt nice då den är lägre än den danska.

Sagt och gjort så har jag skickat in alla nödvändiga blanketter till försäkringskassan där jag på heder och samvete lovar att jag kommer att befinna mig 50 % av tiden i Sverige.

MEN..jag inser nu att jag inte orkar vara på det svenska kontoret så ofta, utan det kunde vara skönt att jobba hemifrån.

Är det någon härinne som vet om skatteverket eller försäkringskassan kollar upp på detta på något sätt att jag rent faktiskt är på det svenska kontoret 50% av tiden? (jag har månadskort till tåg så de kan ju inte riktigt kolla det på det på det viset)

Fast å andra sidan får man väl inte lika mycket i lön i Sverige, dessutom får man lönen i SEK vilket inte smäller lika högt som DKK...
Citera
2024-12-13, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Fast å andra sidan får man väl inte lika mycket i lön i Sverige, dessutom får man lönen i SEK vilket inte smäller lika högt som DKK...

Jag är medveten om att ekonomiskt ger det ingen mening att bo i Köpenhamn och arbeta i Sverige. Men detta är ett val jag har tagit av olika anledningar
Citera
2024-12-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Vad menas med "arbeta i Sverige"? Att man befinner sig rent fysiskt på svensk mark?

Ja precis...jag måste fysiskt befinna mig i Sverige
Citera
2024-12-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Mentalt låter det som en vinst, man lever bara en gång.

Jojo, pengar är inte allt. Pendlingen är dryg som fan, särskilt om du tar det offentliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in