2024-12-12, 11:44
Medlem
zombie-nations avatar
Om man är så sjuk så kan man inte ha roligt. Det är inte som att du är frisk och plötsligt efter exakt två år så dör du. Tänk ALS t ex, man försämras varje dag. För efterlevande finns livförsäkring. Skatt bygger på att allt inte är rättvist. Annars hade man ju kunnat spara till sig själv och inga skatter behövs. Några måste helt enkelt jobba mer. Du får vara nöjd om du får sjukpension om du är döende och inte i pensionsålder.
Citera
2024-12-12, 11:45
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hela systemet fungerar som försäkringar, premien baseras på att många inte behöver någon ersättning, istället räcker den till de som behöver den då en skada har uppstått. Sedan kan man givetvis ha åsikter om fördelningen av statens medel, men kommer snabbt in andra med annan uppfattning.

Om inte pension i sådant fall så kan jag tycka att staten borde kliva in med ett stödpaket på lämplig summa som kompensation för att de inte får uppleva de gyllene åren i pensionen, det som i tex Frankrike räknas som de bästa åren - då man ska koppla av och ta det piano tills det är godnatt. Att bli bestulen på det är ett grymt öde, och någon slags allmosa tycker jag att de som har oturen att få en obotlig sjukdom strax innan pensionen borde få.

Hur allt detta ska kalkyleras vet jag inte men jag tycker att min tanke är god, eller hur?
Citera
2024-12-12, 11:45
Avstängd
Helt fel att låta människor agera så själviskt. Dina pensionspengar behövs av staten för att finansiera Ukraina och vapeninköp mm i ljuset av vår 3% satsning till att bli Natos mest ettrige, ringkyssande medlem.
Citera
2024-12-12, 11:47
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Såg denna komma på mils avstånd. Känns som att du bara vill göra ytterligare en "pensionen är usel, ta från [lägg in valfritt ämne som du inte gillar men förmodligen bistånd]".

Vet du hur en ekonomi fungerar? Tror du man bara fritt kan slänga miljarder mellan olika enheter som du gör när du flyttar pengar från sparkontot till kortet?

Jag ska villigt erkänna att jag inte är en ekonomiexpert. Men jag tycker att jag är på spåret med något som kan rättas till, iaf lite grann.

Läs mitt andra förslag om ett stödpaket. USA gav varenda jävla kotte tiotusentals kronor flera gånger under Coronan, nog fan borde vi ha råd att ge stödpaket till några få utvalda individer?
Citera
2024-12-12, 11:51
Medlem
De pensionspengar som du själv har betalat in kan du börja ta ut när du är 55 år.
Är du under 55 så misstänker jag att läkaren sjukskriver dej och du får pengar där.
Citera
2024-12-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag ska villigt erkänna att jag inte är en ekonomiexpert. Men jag tycker att jag är på spåret med något som kan rättas till, iaf lite grann.

Läs mitt andra förslag om ett stödpaket. USA gav varenda jävla kotte tiotusentals kronor flera gånger under Coronan, nog fan borde vi ha råd att ge stödpaket till några få utvalda individer?
Kom till Sverige och dö. Här är paran!

Eller?
Citera
2024-12-12, 11:55
Medlem
Citat:
Det här är något som berör mig starkt eftersom jag haft flera nära släktingar som dött i förtid.
Det är ca 100 000 varje år som dör strax innan de ska få sin pension.

Du frågar varför men du måste inse att sverige är ett tjuvland med många blodsugare som arbetar inom stat/län/kommun. Dessa har höga månadslöner. Det är ett svart hål och varje krona de kan stjäla kommer de att stjäla.

Ni som har dåligt med pengar vet väl att ni kan söka om bidrag för begravning, 28 600 kronor som mest. Gäller även utlandsbegravningar. De flesta tycker att det är pinsamt att fråga men tär såsom blodsugarna tär. Se bara till att ni inte har några pengar på bankkontot.
Citera
2024-12-12, 11:57
Medlem
Citat:
Jag anser att om ifall man får en dödsdom av läkarna vid åldern typ 57, så bör man kunna casha ut en klumpsumma från staten som motsvarar nuvarande ålder fram till förväntad genomsnittlig levnadsålder ca 83 år, så det blir rättvist. Så man får 26 års pension på ett bräde, och sen kan personen i fråga göra vad de vill med det.

Ska man avrätta folk när de fyller 83 år för att.de inte ska få någon pension sen?

Hela systemet med att basera på förväntad levnadsålder bygger ju på att hälften lever kortare och hälften lever längre..om man skulle ge folk som lever kortare en klumpsumma så räcker det ju inte till för de som är i andra änden.
Citera
2024-12-12, 12:04
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Det här är något som berör mig starkt eftersom jag haft flera nära släktingar som dött i förtid. Varför, om man får en dödsdom från tomma intet, får man inte ta ut sina pensionspengar och leva gott på dem? Det borde vara en rättighet. Man har jobbat som en galärslav hela livet och inser att allt var förgäves. Alla stora planer för åldern 65+ är bortblåsta eftersom att man vet att man kommer dö inom ett par månader - och ni tycker att det är fine att de fryser inne?

Tycker att man kan unna de som strax ska dö att få sätta guldkant på tillvaron. Har märkt dock att många på det här forumet följer parollen "livets hårda skola" där man ska älska systemet och jobba, äta dö utan att ställa de tuffa frågorna.

Det är lätt att sitta i skinnfåtöljen tillbakalutad med era Avanza-imperium när ni är friska, men om ni blir svårt sjuka så kanske ni tar er en funderare om hur bisarrt det är att man förväntas arbeta i en slavfabrik, sen är det stor risk att man dör vid 60 och allt kneg som är upplagt för en bra pension var totalt bortkastat slit.

Den allmänna pensionen är en försäkring, inte ett sparande. That's why!

Varför får man inte tillbaka avgifterna för sjukpenningen om man hållit sig frisk hela livet? Döööh?

Samma sak fast omvänt
Citera
2024-12-12, 12:15
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om man är så sjuk så kan man inte ha roligt. Det är inte som att du är frisk och plötsligt efter exakt två år så dör du. Tänk ALS t ex, man försämras varje dag. För efterlevande finns livförsäkring. Skatt bygger på att allt inte är rättvist. Annars hade man ju kunnat spara till sig själv och inga skatter behövs. Några måste helt enkelt jobba mer. Du får vara nöjd om du får sjukpension om du är döende och inte i pensionsålder.

Det varierar.

Svennis fick ju en dödsdom men han hann ju ha riktigt kul innan det var slut, han åkte runt och coachade tex Liverpool i en uppvisningsmatch bara några månader innan det var tack & bock. Alla sjukdomar är unika, det är inte alla som leder till stort lidande.
Citera
2024-12-12, 12:17
Medlem
Man kan ju välja hur tidigt du tar ut pension å på hur många år... Man måste inte vänta till 65 ju.. medianlivslängden är väl ca 85 tror jag så det handlar om drygt 20 år.. Men det allra viktigaste tycker jag är att minimera skulderna., pensionär med skulder på miljoner är nog inte så lyckat. sälj huset å köp mindre eller flytta till billigare ort.
Citera
2024-12-12, 12:22
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Det här är något som berör mig starkt eftersom jag haft flera nära släktingar som dött i förtid. Varför, om man får en dödsdom från tomma intet, får man inte ta ut sina pensionspengar och leva gott på dem?
Det berör dig starkt, på grund av din skeva syn på pengar. Men den som får dödsdomen, den personen tänker sällan på pengarna.

Så hela tråden är Micke som snackar en massa skit och återigen drömmer om att sno pappas plånbok och springa iväg med den. Gäääsp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in