Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-07, 19:52
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Egen och andras erfarenhet. I olika stadsdelar. I olika städer. Plus socionom-kompisens erfarenhet.
Du har ingen källa att länka alltså?
2024-12-07, 19:58
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Du har ingen källa att länka alltså?
Du tror på riktigt att kommuner går ut i tidningarna och säger att "tyvärr ville ingen ha den dyra lägenheten så då placerade vi grannar ingen vill ha där?
Problemet med dyra nybyggen skrivs det däremot om. Som här, ett exempel från en mindre håla:
https://www.smp.se/artikel/lediga-la...n-vill-ha-dem/
Just denna artikel nämner även att det inte är några problem att hyra ut gamla och billigare lägenheter .
2024-12-07, 20:03
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Du tror på riktigt att kommuner går ut i tidningarna och säger att "tyvärr ville ingen ha den dyra lägenheten så då placerade vi grannar ingen vill ha där?
Problemet med dyra nybyggen skrivs det däremot om. Som här, ett exempel från en mindre håla:
https://www.smp.se/artikel/lediga-la...n-vill-ha-dem/
Just denna artikel nämner även att det inte är några problem att hyra ut gamla och billigare lägenheter .
Så "min kompis sa" räcker för att jag ska köpa det?
2024-12-07, 20:03
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Jag tänker inte vika ut detta mer nu, men vi har i alla fall tjänat miljoner på BRF.
Sen kan man också äga mer än en bostad.

Om du har sålt bostäder och sedan lagt in denna vinst på banken så absolut Men jag förmodar att du bara köpt dyrare BRFer istället.

Och nej det behöver inte ta ”tid att få kapital och lägre lån”. Jag hade högt kapital redan vid första köpet av BRF.
2024-12-07, 20:04
Medlem
Incendios avatar
Ytterligare ett sätt som tråkiga element kan hamna i dyra nya hyresområden är att dessa lägenheter ofta inte slukar särskilt många köpoäng. Dels därför att färre söker lägenheterna och man helt enkelt av den anledningen kan få en lägenhet med kort kötid och dels därför att många bostadsbolag, för att öka chanserna att någon alls ska vilja hyra lägenheten, har börjat köra med att man bara blir av med precis så många poäng det krävs för att få lägenheten istället för att förlora alla poäng.
Lägg till att en babbefamilj med 87 ungar drar in en hel del bidrag. De kan mycket väl ha råd på "egen" hand.
Så det är trixigt.
2024-12-07, 20:06
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Så "min kompis sa" räcker för att jag ska köpa det?
Du behöver inte köpa det. Och om du faktiskt läser vad jag skriver så är det inte "min kompis sa", utan "folk från olika områden och städer säger samma sak". Det kompisen sa kom däremot ur en yrkessynvinkel.
2024-12-07, 20:07
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Du behöver inte köpa det. Och om du faktiskt läser vad jag skriver så är det inte "min kompis sa", utan "folk från olika områden och städer säger samma sak". Det kompisen sa kom däremot ur en yrkessynvinkel.
Läs det jag skriver mellan raderna.

Jag menar alltså att så länge du inte kan komma med pålitliga källor så kan jag inte köpa det du säger.
2024-12-07, 20:09
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Läs det jag skriver mellan raderna.

Jag menar alltså att så länge du inte kan komma med pålitliga källor så kan jag inte köpa det du säger.
Och du behöver inte läsa mellan raderna, budskapet var tydligt: du behöver inte köpa det.
2024-12-07, 20:11
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Och du behöver inte läsa mellan raderna, budskapet var tydligt: du behöver inte köpa det.
Då är vi överens.
2024-12-07, 20:14
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Är det bättre att köpa eller hyra? Vad säger ni?

Är det bättre att hitta en hyresrätt fast man äger ju inget då?

Jag bor sällan längre än ett eller ett par år i samma bostad. Det låter krångligt att köpa. För mig åtminstone.
2024-12-07, 20:25
Medlem
köp renovera och sälj har väl varit sossarnas och moderaternas råd?
2024-12-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Välj hyresrätt om du värdesätter flexibilitet, låga initiala kostnader och vill undvika ekonomiska risker.

Välj bostadsrätt om du ser det som en långsiktig investering och vill ha större kontroll över ditt boende.
Det här är rätt logikt tills du inser att dina grannar i hyresrätt är minst sagt unika.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in