• 1
  • 2
2024-12-05, 09:17
Medlem
Är du en sån som kan somna på beställning oavsett tid på dygnet är tråden inte för dig.

Jag är aktuell för ett jobb där man jobbar 2-skift. Både rollen och lönen lockar, men det som skaver är att jag alltid varit strikt med mina sömntider eftersom jag annars brukar få sömnproblem. Tar jag jobbet kommer jag behöva gå upp 04:30 ena veckan och 12-13 andra (för att komma hem runt 01). Det är omställningarna från sen kväll till tidig morgon som oroar mig.

Hur har ni gjort? Stått ut med en sömnlös natt då och då? Vänt tillbaka dygnet över helgen? Är tacksam för tips.
Citera
2024-12-05, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Är du en sån som kan somna på beställning oavsett tid på dygnet är tråden inte för dig.

Jag är aktuell för ett jobb där man jobbar 2-skift. Både rollen och lönen lockar, men det som skaver är att jag alltid varit strikt med mina sömntider eftersom jag annars brukar få sömnproblem. Tar jag jobbet kommer jag behöva gå upp 04:30 ena veckan och 12-13 andra (för att komma hem runt 01). Det är omställningarna från sen kväll till tidig morgon som oroar mig.

Hur har ni gjort? Stått ut med en sömnlös natt då och då? Vänt tillbaka dygnet över helgen? Är tacksam för tips.

Hade aldrig pallat det där på sikt.
Citera
2024-12-05, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Hade aldrig pallat det där på sikt.

Skulle dubbla min lön och jobba med nåt jag faktiskt är utbildad till, så det är den biten som lockar.
Citera
2024-12-05, 09:37
Medlem
Eftersom självkontroll är viktigt så valde jag något som liknar Uberman Polyphasic för många år sedan. Jag sover ungefär 1.5 h-pass fyra gånger per dygn. Däremellan jobbar jag eller har fritid. Då jag varit anställd har jag tagit ett sovpass mitt på dagen helt enkelt.

Föregående dygn sov jag t.ex. 23:47-01:20, 6:00-7:30, 12-13:15, 18:03-19:23
Citera
2024-12-05, 09:49
Medlem
RebuildSwedens avatar
Har jobbat skift i många år. Sover sällan mer än 1-2 timmar på söndagarna om jag ska upp tidigt på måndagen eftersom det har varit sena kvällar och sovmorgon en hel vecka. Det brukar gå bra, man är lite trött på jobbet så det får bli några extra koppar kaffe men sen sover man som ett barn resten av veckan.
Citera
2024-12-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GorillaGulleGull
Eftersom självkontroll är viktigt så valde jag något som liknar Uberman Polyphasic för många år sedan. Jag sover ungefär 1.5 h-pass fyra gånger per dygn. Däremellan jobbar jag eller har fritid. Då jag varit anställd har jag tagit ett sovpass mitt på dagen helt enkelt.

Föregående dygn sov jag t.ex. 23:47-01:20, 6:00-7:30, 12-13:15, 18:03-19:23

Alltså många powernaps.
Citera
2024-12-05, 11:03
Medlem
Jag hade undvikit jobb där man riskerar störa sömnen. Genom väldigt oregelbunden arbetstid. Oavsett lön.

Först när man fått störd och dålig sömn inser man hur otroligt viktig sömn är, för ens hälsa. Gäller särskilt om man passerat 35....

Störd sömn kan ta år att återställa, om det ens går överhuvudtaget.
Citera
2024-12-05, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Jag hade undvikit jobb där man riskerar störa sömnen. Genom väldigt oregelbunden arbetstid. Oavsett lön.

Först när man fått störd och dålig sömn inser man hur otroligt viktig sömn är, för ens hälsa. Gäller särskilt om man passerat 35....

Störd sömn kan ta år att återställa, om det ens går överhuvudtaget.

Det är just därför jag känner mig osäker. Har haft sömnproblem tidigare och vet hur det är. Undviker därför t.ex. 5-skift och liknande där man behöver ställa om sig flera gånger i veckan.

Just 2-skift har jag dock inte testat än och jag vill nog ändå ge det en chans eftersom jag är en sån som har svårt att hitta jobb och gärna upplever hur det är att ha pengar. Går det åt helvete får jag väl hoppa av i ett tidigt skede.
Citera
2024-12-05, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebuildSweden
Har jobbat skift i många år. Sover sällan mer än 1-2 timmar på söndagarna om jag ska upp tidigt på måndagen eftersom det har varit sena kvällar och sovmorgon en hel vecka. Det brukar gå bra, man är lite trött på jobbet så det får bli några extra koppar kaffe men sen sover man som ett barn resten av veckan.

Låter bra! Nån enstaka dag med sömnbrist gör ju inget.
Citera
2024-12-05, 11:43
Medlem
Har jobbat sk 7/7 sedan 1992, jisses 32 år nu..
Fm må-sö 05:00 till 15:00, ledig 7 dar sedan Em må-sö 14:00 till midnatt, sedan ledig 7 dagar igen. Tar jag ledigt en arbetsvecka blir jag fri 21 dar i streck. Det är ledigveckorna som gör att det funkar. Att behöva ställa om över en helg är närmast sadistiskt av arbetsgivaren.
Citera
2024-12-05, 11:49
Medlem
Har facket godkänt det så är det bara att köra. Prata med facket först skulle jag rekommendera.
Citera
2024-12-05, 11:52
Medlem
Nu jobbade jag 2 skift för länge sen: Var 1988.
Men det jag gjorde var att försöka så mycket det gick att sova nätter:
Så Morgonskiftet gick jag och la mig vid 20: För att gå upp vid 04.00.
Kvällskiftet blev det att krypa i säng direkt när man kom hem och försöka kliva upp 09.00:
Men omställningen över helgen var jobbig: Men då var man ung.
Största problemen var när man blev tvungen att hoppa in och jobba nån av helgdagarna:
Men det funkade skapligt: Även om jag gav upp efter ett halvår då jag fick möjlighet till en bättre tjänst.
Pengarna var bra: Men jag anser nog inte att det var värt det i längden: Man måsste nog vara rätt speciell och ha ett rätt speciellt liv om man skall orka i längden.
För mig var inte sömnen det stora problemet: Snarare att man tappade sitt sociala liv varannan vecka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in