• 3
  • 4
2024-12-05, 22:19
Medlem
Nu har jag aldrig jobbat 2 skift utan flera andra skiftformer i typ 35 år. Fm,kväll o nätter. Både 8 och 12 timmars skift, samt beredskap där man kunnat bli utringd mitt i natten.
Fattar det som du inte jobbar natt och det är den tyngsta biten.
Börjar du 4.30 är nog det smartaste äta sen middag och sen ta med sig frukost och äta framåt 6-7 om det finns möjlighet. Aldrig tyckt matsmältningen/tarmfunktionen, att tillgodogöra sig näring varit bra tidigt på dagen. Kort restid till/från jobbet är också mycket bra. En fara finns med tidiga skift, att man går och lägger sig då man kommer hem typ 16-19 och sen är klarvaken fram till kl 1. Så det krävs lite disciplin. Men visst, ibland har det blivit väldigt lite sömn. Av nån anledning så funkar det faktiskt bättre med sömnen på äldre dar. Kanske för att man inte har barn/ungdom att måste involvera sig i. Jag har också haft turen att jag alltid haft skiftjobb som haft låg stress i 95% av tiden, samt bra kunniga medarbetare. Samt väldigt lite exakt tidsstyrda moment att genomföra. Det är väl det som gjort att det funkat så bra.
Personligen så föredrar jag skiftformer där du har ganska många helger lediga och gärna runt en vecka sammanhängande ledighet. 5 skift var nog det sämsta jag jobbat. Jobb 3 helger av 5 och aldrig ledig mer än 3 1/2 dag som längst. Tror det också inföll typ tisdag till fredag kväll, vilket var extra värdelöst.
Senast redigerad av DrGiggles 2024-12-05 kl. 22:31.
Citera
2024-12-05, 22:21
Jag hade jobbat sen sovit
Jobba sen sovit.

Så går man upp när man känner för det
Citera
2024-12-05, 22:41
Medlem
Förresten, kanske det viktigaste tipset om du jobbar skift, framförallt även med nätter. Tänk efter väldigt noga om du har tidsstyrda aktiviteter utanför jobbet, vilka du pallar med att säga ja till : extrajobb,studier,idrottsaktiviteter, föreningar o sv. Jobbar du skift kan detta inte bara göra att du känns trött och sliten utan även vara en rejäl stressfaktor: T ex du ligger och vrider dig och kan inte somna, du ska upp 4, du har en viktig match på kvällen efter jobbet och till råga på allt har du lovat din brorsa att hjälpa till med lägenhetsflytt hela helgen. Det ger en extra risk för att inte somna utan du nojar tankemässigt.
Citera
2024-12-05, 23:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Bor en ganska bra bit bort ja - och behöver cykla en del av sträckan.

Känns surt att ev behöva avstå ett så pass karriärsmässigt lukrativt erbjudande (jag har ett lågbetalt "skitjobb" i nuläget). Får tänka igenom saken noggrant. Om inte annat testa en period, så blir det vad det blir.

Som sagt, du har inte möjlighet att flytta närmare då?
Om du idag har ett skitjobb och detta är en bra möjlighet så bör du ta jobbet och köra på.
Försök att komma upp på morgonen även om du jobbar eftermiddag så ditt liv inte bara kommer bestå av jobb och sömn varannan vecka. Är du hemma 01:00 så kan du utan större problem gå upp vid 08:00 och få lite gjort innan du åker iväg igen. Passa på att sova under resan till jobbet om det funkar.
Att ställa om på helgerna är inga problem alls så länge det bara är tvåskift.
Citera
2024-12-05, 23:08
Medlem
Citat:
Är du en sån som kan somna på beställning oavsett tid på dygnet är tråden inte för dig.

Jag är aktuell för ett jobb där man jobbar 2-skift. Både rollen och lönen lockar, men det som skaver är att jag alltid varit strikt med mina sömntider eftersom jag annars brukar få sömnproblem. Tar jag jobbet kommer jag behöva gå upp 04:30 ena veckan och 12-13 andra (för att komma hem runt 01). Det är omställningarna från sen kväll till tidig morgon som oroar mig.

Hur har ni gjort? Stått ut med en sömnlös natt då och då? Vänt tillbaka dygnet över helgen? Är tacksam för tips.

Det går rätt bra faktiskt. Värre när man jobbar natt
Citera
2024-12-05, 23:33
Medlem
Jobbade liknande tider (också varannan vecka) i 3 år. Det tog lite tid men det går att vänja sig. För att somna tidigt tog jag hjälp av antihistamin för att kunna somna 19-20 och sova till 04. När jag jobbade kväll kom jag hem runt 00, försökte somna senast 02 för att vakna senast 10. Efter ett tag så behövdes inte antihistamin längte då jag blev naturligt trött, även om jag vaknat 12 på söndagen och skulle somna vid 19
Jag tycker att du ska prova, du kan säkerligen gå tillbaka till ditt nuvarande (eller ett motsvarande) om du inte trivs?
Citera
2024-12-05, 23:42
Medlem
2-skift är skit för hälsan. du kommer gå upp i vikt och åldras och tappa testo snabbare än clas malmberg
Citera
2024-12-05, 23:46
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Är du en sån som kan somna på beställning oavsett tid på dygnet är tråden inte för dig.

Jag är aktuell för ett jobb där man jobbar 2-skift. Både rollen och lönen lockar, men det som skaver är att jag alltid varit strikt med mina sömntider eftersom jag annars brukar få sömnproblem. Tar jag jobbet kommer jag behöva gå upp 04:30 ena veckan och 12-13 andra (för att komma hem runt 01). Det är omställningarna från sen kväll till tidig morgon som oroar mig.

Hur har ni gjort? Stått ut med en sömnlös natt då och då? Vänt tillbaka dygnet över helgen? Är tacksam för tips.

Jag hade skaffat ett annat jobb. Det är omänskligt och fullkomligt idiotiskt att leva så
Citera
2024-12-06, 00:00
Medlem
Citat:

Mitt råd är att testa då du beskriver det som ett mer intressant än ditt nuvarande.

Du kommer annars ångra dig.

Upplägget som passar dig får du prova dig fram till. Svårt att ge tips utan att veta detaljer kring själva jobbet och din livssituation. Fråga de vettiga framtida arbetskamraterna.

Återkom till tråden och berätta.
Citera
2024-12-06, 07:41
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab

För mig var inte sömnen det stora problemet: Snarare att man tappade sitt sociala liv varannan vecka.
Håller med kvällspasset var klart jobbigast,
(jobbade 3-skift i början på 1980-talet)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in