Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-04, 21:48
Medlem
Knivur-273s avatar
Det är för att de stinker, är fjälliga och omöjliga att bena ur. Abborrar och Gösar kan å andra sidan filléas och göras helt benfria.

Laxartade fiskar är så mycket bättre, bortsett från Harren, som måste ätas upp inom ett par timmar, för att inte förfaras.

När Harren har förlorat livet, så förlorar den sin delikatess på kort tid.

Diskussionen handlar om varför de är så olika.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-12-04 kl. 21:58.
Citera
2024-12-04, 21:52
Avstängd
67arigGubbes avatar
Olika är de för att de är olika arter.

Du kanske ska använda andra beten än gäddbete nästa gång.
Citera
2024-12-04, 21:54
Medlem
Sunimods avatar
Gäddor är inget att äta. Skräpfisk.
Citera
2024-12-04, 21:56
Bannlyst
Du undrar varför olika arter smakar olika? För att göra det enkelt för dig, tycker du gris smakar samma som nöt?
Citera
2024-12-04, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det är för att de stinker, är fjälliga och omöjliga att bena ur. Abborrar och Gösar kan å andra sidan filléas och göras helt benfria.

Laxartade fiskar är så mycket bättre, bortsett från Harren, som måste ätas upp inom ett par timmar, för att inte förfaras.

Diskussionen handlar om varför de är så olika.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Gäddor är inget att äta. Skräpfisk.
Gäddor går både att filea och laga till på bra sätt. För det första så ska man inte äta gädda som fångats på sommaren. De är godast när vattnet är kallt. Det finns gott om recept, googla och följ något av dem så kommer ni få smaka god gädda. Kolla instruktioner på youtube så ser ni hur man filear rätt.
Citera
2024-12-04, 22:05
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilas
Du undrar varför olika arter smakar olika? För att göra det enkelt för dig, tycker du gris smakar samma som nöt?
Jag tycker griskött eller nötkött smakar lika gott men olika. Gäddan sätter jag tillbaks i sjön, för jag vill inte smutsa ned diskbänken med en massa fjäll med en jävla stinkande fisk som är omöjlig att göra benfri.
Citera
2024-12-04, 22:06
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Gäddor går både att filea och laga till på bra sätt. För det första så ska man inte äta gädda som fångats på sommaren. De är godast när vattnet är kallt. Det finns gott om recept, googla och följ något av dem så kommer ni få smaka god gädda. Kolla instruktioner på youtube så ser ni hur man filear rätt.
Gäddor smakar skit.
Föredrar torsk och makrill.
Och bland andra öringar och lax men sådana brukar det sällan bli för mig.

Gäddor, urk.
Citera
2024-12-04, 22:11
Bannlyst
Citat:
Jag tycker griskött eller nötkött smakar lika gott men olika. Gäddan sätter jag tillbaks i sjön, för jag vill inte smutsa ned diskbänken med en massa fjäll med en jävla stinkande fisk som är omöjlig att göra benfri.

Herregud du ställer en fråga och får ett svar sen ställer du samma fråga igen i en annan skepnad.
Det är fortfarande olika arter( även samma inom arten kan smaka olika beroende på livsmiljö). Vad är det du inte förstår?
Citera
2024-12-04, 22:19
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Herregud du ställer en fråga och får ett svar sen ställer du samma fråga igen i en annan skepnad.
Det är fortfarande olika arter( även samma inom arten kan smaka olika beroende på livsmiljö). Vad är det du inte förstår?
Det jag inte förstår, är hur fan människor vill äta den stinkande fjälliga, beniga och fula fisken överhuvudtaget. Det är bättre att kroka av den och låta den leva, om man är litet djurvän som undertecknad.

Vid Valsjöbyn upp i Jämtland hade de en fisketävling dagen innan jag, min hustru och ungar anlände. I ett träd hängde en stor gädda död. Man kan tro att de ej gillar gäddor i Valsjöbyn, för den fisken decimerar öringsbeståndet hårt, som är en av anledningarna till att människor överhuvudtaget anländer dit för att fiska.

Utan öringsfisket, finns väl knappt någon anledning att resa till Valsjöbyn.

Gäddor är knappast utrotningshotade, för de finns i alla bäckar, åar och sjöar, men fula är de.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-12-04 kl. 22:42.
Citera
2024-12-04, 22:38
Bannlyst
hur det smakar gott eller ej, beror väl på hur hungrig man är.

när jag hade fångat den största gäddan jag nånsin fick, något kg, så tog jag den levande i en hink och körde hem. väl hemma så stod givetvis en bekant som menar sig "veta allt" och sade typ att man måste ju ha ihjäl den så fort som möjligt, så han tog en kniv och drog över halsen.

Min plan var att hålla den vid liv, låta den växa lite i sötvatten och stor behållare, så om möjligt bli av med en del dyngsmak. jag hade fångat den sommar-tid.

men den fick ligga där med avskuren hals ett par dagar tills jag tog den och begravde i min trädgård.
Citera
2024-12-04, 22:38
Bannlyst
Citat:
Det jag inte förstår, är hur fan människor vill äta den stinkande fjälliga, beniga och fula fisken överhuvudtaget. Det är bättre att kroka av den och låta den leva, om man är litet djurvän som undertecknad.

Vid Valsjöbyn upp i Jämtland hade de en fisketävling dagen innan jag, min hustru och ungar anlände. I ett träd hängde en stor gädda död. Man kan tro att de ej gillar gäddor i Valsjöbyn, för den fisken decimerar öringsbeståndet hårt, som är en av anledningarna till att människor överhuvudtaget anländer dit för att fiska.

Okej det förstår jag inte heller då gäddqueneller är bland det vidrigaste jag ätit. Men om du tänker ett ett steg längre, gäddor dödar allt annat, dom är helt ohotad våran mest aggressiva & största rovfisk. Slå ihjäl den om du ömmar för fiske efter matfisk.
Citera
2024-12-04, 22:44
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Okej det förstår jag inte heller då gäddqueneller är bland det vidrigaste jag ätit. Men om du tänker ett ett steg längre, gäddor dödar allt annat, dom är helt ohotad våran mest aggressiva & största rovfisk. Slå ihjäl den om du ömmar för fiske efter matfisk.
Jag har inte skrivit att jag slår ihjäl dem. Tvärtom skrev jag att jag krokar av dem och släpper dem levande, även om jag hatar dem på matbordet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in