Citat:
Vid Valsjöbyn upp i Jämtland hade de en fisketävling dagen innan jag, min hustru och ungar anlände. I ett träd hängde en stor gädda död. Man kan tro att de ej gillar gäddor i Valsjöbyn, för den fisken decimerar öringsbeståndet hårt, som är en av anledningarna till att människor överhuvudtaget anländer dit för att fiska.
Utan öringsfisket, finns väl knappt någon anledning att resa till Valsjöbyn.
Gäddor är knappast utrotningshotade, för de finns i alla bäckar, åar och sjöar.
Utan öringsfisket, finns väl knappt någon anledning att resa till Valsjöbyn.
Gäddor är knappast utrotningshotade, för de finns i alla bäckar, åar och sjöar.
Är väl det gamla vanliga en kombination av den äldre generationen som tycker gädda är skräpfisk och bör bonkas och det kanske anordnas fisketävlingar, främst vintertid, där man tävlar i vikt men all fisk blir avlivade. En och annan gumma och gubbe äter nog några gäddor också. Sen som du säger att det finns någon icke-officiell regel om att all rovfisk ska plockas ur för att det ska bli bra ädelfiske för alla besökare.
Att plocka bort toppen i näringskedjan blir inte till någon fördel men en del tror att några stora gäddindivider kommer äta upp all annan fisk i sjön. Att försöka fiska bort all gädda är också meningslöst, är man ihållande så kanske man dock lyckas hålla nere beståndet av gäddor i mellanvikt (typ 5-6kg). Har själv mindre ädelfisksjöar i min närhet som dock inte är renodlad put-and-take men jag är övertygad om att det finns en och en annan fin gädda där. Problemet är att man bara får använda ett spö (även för gädda), men skulle man sitta där och dra en fin pjäs och någon gubbe skulle se att man släpper tillbaka den så blir man nog rånbögmördad direkt på fläcken.
+ Man kan få en gädda med rätt drag inom 10 kast vars man än går (bortsett från att det är vatten som har gädda)