Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-04, 22:48
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Vid Valsjöbyn upp i Jämtland hade de en fisketävling dagen innan jag, min hustru och ungar anlände. I ett träd hängde en stor gädda död. Man kan tro att de ej gillar gäddor i Valsjöbyn, för den fisken decimerar öringsbeståndet hårt, som är en av anledningarna till att människor överhuvudtaget anländer dit för att fiska.

Utan öringsfisket, finns väl knappt någon anledning att resa till Valsjöbyn.

Gäddor är knappast utrotningshotade, för de finns i alla bäckar, åar och sjöar.

Är väl det gamla vanliga en kombination av den äldre generationen som tycker gädda är skräpfisk och bör bonkas och det kanske anordnas fisketävlingar, främst vintertid, där man tävlar i vikt men all fisk blir avlivade. En och annan gumma och gubbe äter nog några gäddor också. Sen som du säger att det finns någon icke-officiell regel om att all rovfisk ska plockas ur för att det ska bli bra ädelfiske för alla besökare.

Att plocka bort toppen i näringskedjan blir inte till någon fördel men en del tror att några stora gäddindivider kommer äta upp all annan fisk i sjön. Att försöka fiska bort all gädda är också meningslöst, är man ihållande så kanske man dock lyckas hålla nere beståndet av gäddor i mellanvikt (typ 5-6kg). Har själv mindre ädelfisksjöar i min närhet som dock inte är renodlad put-and-take men jag är övertygad om att det finns en och en annan fin gädda där. Problemet är att man bara får använda ett spö (även för gädda), men skulle man sitta där och dra en fin pjäs och någon gubbe skulle se att man släpper tillbaka den så blir man nog rånbögmördad direkt på fläcken.
Citera
2024-12-04, 22:51
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilas
Okej det förstår jag inte heller då gäddqueneller är bland det vidrigaste jag ätit. Men om du tänker ett ett steg längre, gäddor dödar allt annat, dom är helt ohotad våran mest aggressiva & största rovfisk. Slå ihjäl den om du ömmar för fiske efter matfisk.
Jag förstod den saken, men ville låta litet snäll om gäddan.
Citera
2024-12-04, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag förstod den saken, men ville låta litet snäll om gäddan.

Okej men då är vi väll överens?
Citera
2024-12-04, 23:17
Medlem
Knivur-273s avatar
Gäddan kan bli extremt dominerande och destruktiv i vattendrag som förr har domierats av öring.
Citera
2024-12-05, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
hur det smakar gott eller ej, beror väl på hur hungrig man är.

Det är fan sant. Ett av mina bästa gäddminnen var när jag och en kompis var fast i en stuga i Dalsland.
Fanns sprit, öl och typ grahamsmjöl i stugan.
Fiskade upp en fet gädda och malde ner den i en kvarn, blandade med mjöl och fick ett par riktigt stabbiga as till fiskbullar.
Men det var gott, och passade bra till spriten.
Citera
2024-12-05, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Det är fan sant. Ett av mina bästa gäddminnen var när jag och en kompis var fast i en stuga i Dalsland.
Fanns sprit, öl och typ grahamsmjöl i stugan.
Fiskade upp en fet gädda och malde ner den i en kvarn, blandade med mjöl och fick ett par riktigt stabbiga as till fiskbullar.
Men det var gott, och passade bra till spriten.
nu tänkte jag mer på jämförelsen mellan att äta rötter och råttor typ, när det krisar.

sprit är mest värt att bränna, samt rengöring
Citera
2024-12-05, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
nu tänkte jag mer på jämförelsen mellan att äta rötter och råttor typ, när det krisar.

sprit är mest värt att bränna, samt rengöring

My bad, läste bara första meningen!
Citera
2024-12-05, 02:09
Medlem
Aja Bajas avatar
Har inte ätit gädda många gånger i mitt liv, men kommer ihåg en gång när farmor lagade till en gädda som jag hade fångat. Var bland det godaste jag har ätit.
Vet inte exakt hur hon gjorde, men det var i varje fall ugnsbakat med grädde.
Citera
2024-12-05, 02:15
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Gäddor är inget att äta. Skräpfisk.

Gäddor är en sportfisk dvs en bra fisk för sportfiske. Att kroka en 10+ gädda slår allt annat i tråden med hästlängder.

Sen håller jag med om att man inte äter en gädda, jag själv har aldrig testat att äta gädda och kommer aldrig att göra det heller.
Citera
2024-12-05, 02:20
Medlem
Jag vet inte ens varför man vill fiska gädda. Catch and release en fisk man redan fått 100 gånger+? + Man kan få en gädda med rätt drag inom 10 kast vars man än går (bortsett från att det är vatten som har gädda)

Jag gillar att fiska, men då är det ädelfisk. Mycket svårare!!! och mycket finare att titta på, + man kan äta dem om man vill.
Citera
2024-12-05, 02:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Gäddor går både att filea och laga till på bra sätt. För det första så ska man inte äta gädda som fångats på sommaren. De är godast när vattnet är kallt. Det finns gott om recept, googla och följ något av dem så kommer ni få smaka god gädda. Kolla instruktioner på youtube så ser ni hur man filear rätt.

Och undvika att försöka äta dom gamla dykrokodilerna.
Strömgädda runt 1-2kg är gottis, dom något större kan med fördel malas och blandas med fläskfärs till gäddbullar.
Senast redigerad av Sereena 2024-12-05 kl. 02:28.
Citera
2024-12-05, 04:16
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jag vet inte ens varför man vill fiska gädda. Catch and release en fisk man redan fått 100 gånger+? + Man kan få en gädda med rätt drag inom 10 kast vars man än går (bortsett från att det är vatten som har gädda)

Jag gillar att fiska, men då är det ädelfisk. Mycket svårare!!! och mycket finare att titta på, + man kan äta dem om man vill.

Det är PB man är ute efter. En gammelgädda finns det inget som slår i det svenska vattnet förutom laxen i vissa fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in