• 1
  • 2
2024-11-27, 14:51
Medlem
ingetbranicks avatar
Dags för det största nätapoteket i Sverige att göra börsentré. Priset är satt till 58 kr per aktie, och det är inte mindre än 32 408 573 aktier som ska krängas till ett värde av cirka 1 880 miljoner kr. Aktien börjar handlas på Nasdaq Stockholm den 6 december 2024.

Ur Avanzas info:

Pressmeddelande Apotea:

https://ir.apotea.se/media/Apotea%20...0Stockholm.pdf
Citera
2024-12-03, 22:44
Medlem
Tjänar Apotea pengar? Allt är jättebilligt och frakten är gratis, låter inte som någon pengamaskin.
Citera
2024-12-03, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Tjänar Apotea pengar? Allt är jättebilligt och frakten är gratis, låter inte som någon pengamaskin.

Man omsätter 6.3 miljarder med en EBIT-marginal på dryga 4%.

Så mjo... ingen strålande sedelpress, men visst är man lönsamma.
Citera
2024-12-03, 23:11
Medlem
OceanDeeps avatar
Japp. Går all in på minipost. Sista svarsdag 4 december 2024 23:59.
Citera
2024-12-04, 02:31
Medlem
Jag utgår från att man inte får tilldelning mer än några hundralappar, så jag köper i callen istället.
Citera
2024-12-04, 08:07
Verkar bara finnas hos Avanzabögarna också, och de gör ju som de vill och vill mest suga ut lite courtage ur så många som möjligt. Så får man 30 st får man va glad. Borde va lag på att man kan lägga en "fill or kill"- order vid IPO. "Ge mig allt jag vill ha eller inget!
Citera
2024-12-04, 08:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man omsätter 6.3 miljarder med en EBIT-marginal på dryga 4%.

Så mjo... ingen strålande sedelpress, men visst är man lönsamma.

4% ger inte aktien något raketbränsle.

Ser aktien som en ny version av Telia. Folkkär men ger ingen utveckling värd namnet..
Citera
2024-12-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Ser aktien som en ny version av Telia. Folkkär men ger ingen utveckling värd namnet..

Vad har de gemensamt med Telia? Som misslyckades totalt med sina utlandssatsningar och bara brände pengar.
Citera
2024-12-04, 10:45
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad har de gemensamt med Telia? Som misslyckades totalt med sina utlandssatsningar och bara brände pengar.

Hype och låg intjäning. Lätt att lura småsparare.

Men köp för all del. Blir ingen raket.
Citera
2024-12-04, 10:47
Medlem
Citat:
Hype och låg intjäning. Lätt att lura småsparare.

Men köp för all del. Blir ingen raket.

Det är själva IPOn då som är övertecknad... ok.

Vem har påstått den skall bli en raket?
Citera
2024-12-04, 10:50
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:

Det attraktiva är väl tillväxten och marknadsandelen. Dessutom att de ändå är lönsamma trots att branschen är ganska omogen och att stora pengar lagts på investeringar i automatiserade lager osv.

Jag tror absolut på Apotea. Efter att jag började handla där insåg jag att det finns ju ingen anledning att någonsin handla på t.ex Kronans apotek igen (om det inte är något väldigt specifikt man ska ha). Dessutom får jag intrycket av att gamla sossar och NPC:s inte hyser något agg mot Apotea till skillnad från de andra apoteken som förknippas med Reinfeldts avreglering.

Men pga marginalen tycker jag att 58kr är alldeles för dyrt så jag kommer inte teckna i IPO. Avvaktar och hoppas på att aktien går dåligt första året så man kan gå in på normala nivåer. Men eftersom folk känner igen bolagsnamnet så kommer väl kursen leva på det och skjuta upp till 100 innan nyår.
Citera
2024-12-04, 17:15
Medlem
Får jag inte mitt antal ansökta aktier kommer jag i ren protest handla på apoteket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in