2024-12-06, 12:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vad är "enkel" teknik? Ingen vet. Hur mycket "enklare"? Du har inga svar. Du kan inte skilja på kvantitativa och kvalitativa argument.

Jo jag har skrivit jävligt många gånger nu: det är svårare att räkna ut att förutsäga en kryssningsrobots rörelser än en ballistisk rörelse.

Citat:
Så, du tror alltså på riktigt att det är bränslet som kostar mer?

Bränslet plus roboten. Kostnaden för att skicka upp ett kilogram i rymden med en engångsmissil är en miljon USD. Så ökar du vikten av payload med ett kilo så går kostnaden upp med en miljon. Tio kg tio miljoner osv.

Citat:
Problemet är att du lurar dig själv med all vaghet. Allting är kvalitativa argument, "enklare", "enkel teknik", osv, men du har aldrig riktigt satt dig in i vad för teknik som behövs. Du vet att ekvationen för en ballistisk bana är väldigt enkel, och tror att det översätts i verklig "enkelhet".

Ja. Kolla hur många radararrays och missilsystem ett patriotsystem MÅSTE ha för att kunna användas jämfört med ex. David's Sling.

Citat:
Framförallt är det svårt att begripa varför du tror att detta är "enklare" än i fallet med kryssningsrobot, trots att likheterna alltså är fler än skillnaderna och den "ballistiska banan" bara är relevant för konceptet i ett metaperspektiv och det centrala är om banan kan förutsättas de kommande millisekunderna till sekunderna, vilket alltså gäller i princip alla flygande saker oavsett ballistisk bana eller planflykt. Du verkar å ena sidan förstå att någon form av "homing" sker här, så varför du inte kan förstå att detta är ganska vedertaget i fallet med kryssningsrobotar där inte ens en KV behövs för intercept och man faktiskt kan missa målet med flera meter tack vare zonrör och liknande.

Du menar att man inte kan missa målet med flera meter när man skjuter ner en ICBM? Det räcker om du placerar någonting framför robotens färdriktning för att den ska neutraliseras, d.v.s du behöver inte ens träffa den. En kryssningsrobot däremot kan flytta på sig.
Citera
2024-12-06, 12:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Precis som jag säger alltså. Det är inte det minsta märkligt. Frågan är om du vet varför?

För att det ger ett större tidsfönster. Ditt argument är typ som om du måste veta exakt var missilen kommer slå ner för att kunna skjuta ner den mid course vilket är fel men du resonerar också som om man inte behöver veta var kryssningsroboten kommer befinna sig när den skjuts ner vilket också är helt befängt så jag kopplar inte vad du försöker komma till.

Citat:
Om det nu inte vore för att det både är ganska enkelt att göra och att det i verkligheten görs och att 100% av alla LV-robotar använder någon form av målföljning.

Och varför betyder det att det är enklare att skjuta ner en kryssningsrobot som inte följer en förutsägbar bana?

Citat:
Jepp. Jag kan t.o.m. räkna på det. Kan du?

Så varför frågar du mig om argumentet varför det är billigare att slimma ner en exoatmosfärisk robot om du redan vet svaret?

Citat:
I verkligheten är det förstås lasten som är dyr, vilket gäller allmänt för alla launch-system. Kostnaden för att få upp saker "i rymden" är typiskt någonstans mellan 1/10 till 1/10000 av kostnaden för det som ska upp. Och det är också intressant att detta med kostnadsfördelning spelar noll roll, för priset är en del av problemet oavsett var det kommer ifrån. Du fortsätter enfaldigt hävda att skjuta ner ICBMs är "enkelt". Kvalitativt enkelt. Kvantitativt kan du inte argumentera alls, inga siffror, inga data någonstans. Kostnaden är bara en liten detalj i sammanhanget men även den är ju faktiskt en anledning till varför det inte är så "enkelt" som du tror.

Tror det är färdigdiskuterat nu. Det är billigare att köpa ett kilo guld än att skicka upp det i rymden med en ABM-missil. Det är ett faktum och ingenting som jag orkar diskutera med en idiot på Flashback.
Citera
2024-12-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo jag har skrivit jävligt många gånger nu: det är svårare att räkna ut att förutsäga en kryssningsrobots rörelser än en ballistisk rörelse.
Likväl har jag förklarat för dig åtskilliga gånger att banberäkningen är det "lilla" problemet och att du helt enkelt har fel om kryssningsrobotar.

För i helvete, vi talar inte om principen för ballistisk "rörelse". Vi talar om det praktiska brukandet av detta för att plocka ner en robot oavsett art.

Citat:
Bränslet plus roboten. Kostnaden för att skicka upp ett kilogram i rymden med en engångsmissil är en miljon USD. Så ökar du vikten av payload med ett kilo så går kostnaden upp med en miljon. Tio kg tio miljoner osv.
Förutom att du är omkring en storleksordning fel, så är kostnaden av det som skjuts på alltså väsentligt högre. Som jag sade, launch cost är typiskt 1/10 till 1/10000-del av värdet av payloads.

Men huvudpoängen är: det spelar ingen som helst roll, kostnaden är HÖG i vilket fall och detta är ett PROBLEM som gör det SVÅRARE att bekämpa ICBMs.

Citat:
Ja. Kolla hur många radararrays och missilsystem ett patriotsystem MÅSTE ha för att kunna användas jämfört med ex. David's Sling.
Fniss. Radarn som används är: https://en.wikipedia.org/wiki/EL/M-2084
Vidare är David's Sling gjort för viss MaRV-förmåga, dvs det är söka mål och korrigera kurser för hela slanten och det här med inkommandes ideala ballistiska bana är en ren bisak. Nödvändigt ja, men inte beräkningsintensivt.

Citat:
Du menar att man inte kan missa målet med flera meter när man skjuter ner en ICBM? Det räcker om du placerar någonting framför robotens färdriktning för att den ska neutraliseras, d.v.s du behöver inte ens träffa den. En kryssningsrobot däremot kan flytta på sig.
Lol. Fast precis tvärt om. Missar du en ballistisk robot midcourse med 1 mm har du missat den. En kryssningsrobot har i allmänhet inte en chans, däremot och "ändra färdriktning" resulterar bara i manövers från LV-roboten. Dvs allting fungerar i verkligheten precis som jag säger och precis i motsats vad du tror.

Sluta nu, du är pinsam. Nu kan man alltså missa ICBMs, men kryssningsrobotar är tydligen hit-to-kill. Ridå.
Citera
2024-12-06, 13:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Förutom att du är omkring en storleksordning fel, så är kostnaden av det som skjuts på alltså väsentligt högre. Som jag sade, launch cost är typiskt 1/10 till 1/10000-del av värdet av payloads.

Med återanvändbara raketer kanske visst men som sagt tänker jag inte fortsätta diskussionen förrän jag ser en retraktion av alla dumheter du skrivit nu.
Citera
2024-12-06, 13:10
Medlem
Citat:
För att det ger ett större tidsfönster. Ditt argument är typ som om du måste veta exakt var missilen kommer slå ner för att kunna skjuta ner den mid course vilket är fel
Nej, nu ljuger du. Det är ditt påstående, inte mitt.
Citat:
men du resonerar också som om man inte behöver veta var kryssningsroboten kommer befinna sig när den skjuts ner vilket också är helt befängt så jag kopplar inte vad du försöker komma till.
Eller precis tvärt om, så klart.

Citat:
Och varför betyder det att det är enklare att skjuta ner en kryssningsrobot som inte följer en förutsägbar bana?
Därför att den följer en förutsägbar bana, nämligen planflykt (du kunde ju mycket riktigt inte svara med siffror utan bara upprepa min poäng om waypoints när jag frågade dig "hur ofta" de manövrerar).

Men du kanske har en annan förklaring till varför t.ex. Ukraina verkar plocka ner >90% av alla kryssningsrobotar? Kaaaaan det vara så att det här med "banan" är mer relevant i segment än från start till stopp? Bara sådär händelsevis.

Citat:
Så varför frågar du mig om argumentet varför det är billigare att slimma ner en exoatmosfärisk robot om du redan vet svaret?
Därför att du inte har en susning. Du vet ju inte ens var "sakerna" sitter, dvs vilka system som finns på marken och vilka som finns i luften.

Citat:
Tror det är färdigdiskuterat nu. Det är billigare att köpa ett kilo guld än att skicka upp det i rymden med en ABM-missil. Det är ett faktum och ingenting som jag orkar diskutera med en idiot på Flashback.
Ah. Därmed så är det enklare att skjuta ner ICBMs än kryssningsrobotar? Kommer någon ihåg när du var on-point sist?

Du får hemskt gärna hålla klaffen nu, för det är jobbigt att diskutera med någon som konsekvent ljuger och har så extremt dålig självinsikt och är så ohederlig att du gång efter annan påstår att jag sagt tvärt om vad jag hävdat.

Och, vi får inte glömma att du faktiskt sade, svart på vitt, att "idag" behöver man inte ens banan. Sug på den, den som vill.

För andra som har frågor, kommentarer eller relevanta motsägande uppgifter är jag intresserad och tacksam.
Citera
2024-12-06, 13:11
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Absolut! Jag har faktiskt just den känslan också, men få belägg. Det är nog en kombination av förklaringar. Ryssarna ljuger förstås alltid om allting, men det är kanske mer prestige att skjuta ner en ATACMS än en simpel drönare. Sedan används ju t.ex. ATACMS och speciellt GMLRS närmare fronten där många LV-system finns förlagda. Ukrainas drönare går ju mot mål väldigt långt in i landet och mot väldigt olika mål och det finns helt enkelt inte luftvärn nog att försvara de interna delarna av landet. Ukraina har ju, som sig bör, bekämpat LV-system tröstlöst och trots att den ryska doktrinen länge har varit att ha mer luftvärn än någon annan (för att kompensera att man inte kan nå luftherravälde i ett krig mot NATO) så har man antagligen en stor brist, speciellt vid mål som raffinaderier och fabriker, etc.

Sen är ju det här med "förutsäg bana" förstås värdefullt, men det kommer liksom till sin rätt just vid mindre robotar där hastigheten inte är omänskligt hög. Ballistiska robotar för kortdistans som ATACMS har fördelen att bantiden förvisso är kort, men på det hela taget är den en (jämfört med ICBMs) en ganska långsam projektil.

Jag tror att ytterligare en faktor kan vara ryska radars och dess operatörer. Det är inte så mycket du kan justera på en ballistisk robot, oavsett om den är från 1960 eller 2022, avseende radarsignatur och formfaktor. Däremot har vi hundratals modeller av drönare, somliga är helt unikum, och de kan ha vingar av papp, byggda av trä, osv. De har unika och ibland små radarsignaturer.

Min magkänsla är också att utöver att ryssarna kan skjuta ner t.ex. ATACMS, så kan de också skjuta ner t.ex. Storm Shadow. De har problem med båda, men dessa vapen har "nackdelen" att de används i själva krigsteatern där det finns mer luftvärn och framförallt besättningar som arbetar. Om du har ansvar för ett LV-system nordöst om Moskva kan det här med fikapaus (vodkapaus) vara lite "vanligare", då det inte händer någonting mest hela tiden, tills en unik liten vingdrönare kommer farandes.

Små ballistiska robotar är helt klart lättare att skjuta ner än stora, trots att förvarningen för de större bör vara längre. Framförallt kan fler typer av stridsspetsar användas så hit-to-kill är inte helt nödvändigt. En vanlig fragmentladdning som plockar ner ett flygplan eller kryssningsrobot kommer också antingen trasa sönder en ballistisk robot så att den inte exploderar, eller iaf ändra banan en tillräcklig gnutta för att den inte ska träffa avsett mål. Sedan finns det ju den andra extremen där de allra minsta systemen återigen är svårare att skjuta ner. GMLRS verkar svårare än ATACMS¹ och bästa metoden mot artillerigranater är ju att använda dessa berömda banberäkningar för att själv skjuta tillbaka (även om det finns system som C-RAM, för att skjuta ner artilleri, men de tenderar att vara punktskydd snarare än att de förflyttas med slagfältet, även om det senare borde vara helt möjligt i teorin).

Eloge till dig också för att kunna diskutera detta rimligt, till skillnad från Melange5738 som nog sett sitt misstag och försöker trolla och ljuga sig tillbaka till ära. Senaste budet är att man inte ens behöver veta banan "idag".

1) En uppgiven/påstådd anledning till varför USA var så senfärdiga med ATACMS var ju oron att de (förment till skillnad från GMLRS) kan skjutas ner.

Men, framförallt är min magkänsla att ryssarna skjuter ner ganska lite överlag
Ja, det verkar som om ryssarna skjuter ned ganska lite över lag. Att man lyckas bättre med semiballistiska system tror jag beror på att man har gott om S300/S400 och i viss mån S500, alla anpassade för att skjuta ned snabba flygplan och robotar på relativt hög, inklusive ballistiska robotar. Man verkar ha ont om väl fungerande luftvärnssystem som klarar långsammare flyg på låg höjd. Huruvida det beror på att man inte upptäcker dessa eller att systemen är dåliga vet jag inte, men drönare verkar vara riktigt svårt för ryssarna.

Problemet för ryssarna tror jag är just den relativa bristen på korträckviddiga luftvärnssystem.
Citera
2024-12-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, det verkar som om ryssarna skjuter ned ganska lite över lag. Att man lyckas bättre med semiballistiska system tror jag beror på att man har gott om S300/S400 och i viss mån S500, alla anpassade för att skjuta ned snabba flygplan och robotar på relativt hög, inklusive ballistiska robotar. Man verkar ha ont om väl fungerande luftvärnssystem som klarar långsammare flyg på låg höjd. Huruvida det beror på att man inte upptäcker dessa eller att systemen är dåliga vet jag inte, men drönare verkar vara riktigt svårt för ryssarna.

Problemet för ryssarna tror jag är just den relativa bristen på korträckviddiga luftvärnssystem.
Delar den uppfattningen. Mitt intryck av S-300 är att det i sig är ett kompetent och kraftfullt system, men lider av låg grad av automatisering och kanske dålig utbildning hos pjäsbesättningen. Man behöver alltså vara alert, utvilad och tränad, men när man är det, kan man plocka ner det mesta.

Det här är bara magkänsla men jag tror att S-300 är bättre än S-400 som är bättre än S-500. Trots att det är omvänd ordning i fråga om utveckling och modernitet. Anledningen var att sovjetiska system levde upp till intern spec, även om de var efter väst (och sämre än PR-siffrorna). Sovjet var korrupt, men inte på samma vis som dagens Ryssland.

Pantsir S1, som verkar vara deras "modernaste" korträckvidiga LV-system förefaller mig vara rent skräp och jag har sökt med ljus och lykta efter ett enda belagt intercept. Tror det kom fram någon uppgift om ett Pantsir-system som faktiskt skjutit ner något för en tid sedan, men kommer inte ihåg nu. Annars finns det ju väldigt gott om exempel på där drönare eller robotar slår ut Pantsir, vanligtvis en typ av vapen som borde vara barnlek för systemet.

Robotar till S-300 verkar de ha väldigt gott om ja, så mycket så att de slösas på terrorbombning då de tydligen kan agera ballistisk markmålsrobot med dålig precision (också ett exempel på att problemet inte är "räkna ut banan, klart" och även den som skjuter en robot behöver tillämpa någon form av styrning, btw). Jag har för mig att jag sett siffror på någonstans mellan 5000 och 6000 robotar till S-300 på lager i början på kriget och nya lär väl ha tillverkats.

Speciellt rotordrönare verkar vara svårt. Kan ha att göra med både faktisk radarsignatur och "beteendesignatur" om man tänker sig att ett LV-system tolkar själva rörelsen hos objekt. Vet inte hur det är med den biten för ryska system, men jag vet att även de åtminstone från 80-talet och framåt faktiskt har "signaturbibliotek". Men förvisso enkla mjukvaruuppdateringar¹ hjälper kanske inte så mycket om besättningen sitter och super och är allmänt apatiska.

1) Enkel och enkel, det kräver förstås noga inmätning av objekten det med. Jag antar dock utan att veta det, att systemen själva samlar in sånt automatiskt, för jag kan inte se någon orsak att inte göra det idag. Vare sig beräkningskraft eller lagringsutrymme är problem hitom typ 1975.
Senast redigerad av DjILY 2024-12-06 kl. 14:03.
Citera
2024-12-06, 14:07
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Delar den uppfattningen. Mitt intryck av S-300 är att det i sig är ett kompetent och kraftfullt system, men lider av låg grad av automatisering och kanske dålig utbildning hos pjäsbesättningen. Man behöver alltså vara alert, utvilad och tränad, men när man är det, kan man plocka ner det mesta.

Det här är bara magkänsla men jag tror att S-300 är bättre än S-400 som är bättre än S-500. Trots att det är omvänd ordning i fråga om utveckling och modernitet. Anledningen var att sovjetiska system levde upp till intern spec, även om de var efter väst (och sämre än PR-siffrorna). Sovjet var korrupt, men inte på samma vis som dagens Ryssland.

Pantsir S1, som verkar vara deras "modernaste" korträckvidiga LV-system förefaller mig vara rent skräp och jag har sökt med ljus och lykta efter ett enda belagt intercept. Tror det kom fram någon uppgift om ett Pantsir-system som faktiskt skjutit ner något för en tid sedan, men kommer inte ihåg nu. Annars finns det ju väldigt gott om exempel på där drönare eller robotar slår ut Pantsir, vanligtvis en typ av vapen som borde vara barnlek för systemet.

Robotar till S-300 verkar de ha väldigt gott om ja, så mycket så att de slösas på terrorbombning då de tydligen kan agera ballistisk markmålsrobot med dålig precision (också ett exempel på att problemet inte är "räkna ut banan, klart" och även den som skjuter en robot behöver tillämpa någon form av styrning, btw). Jag har för mig att jag sett siffror på någonstans mellan 5000 och 6000 robotar till S-300 på lager i början på kriget och nya lär väl ha tillverkats.

Speciellt rotordrönare verkar vara svårt. Kan ha att göra med både faktisk radarsignatur och "beteendesignatur" om man tänker sig att ett LV-system tolkar själva rörelsen hos objekt. Vet inte hur det är med den biten för ryska system, men jag vet att även de åtminstone från 80-talet och framåt faktiskt har "signaturbibliotek". Men förvisso enkla mjukvaruuppdateringar¹ hjälper kanske inte så mycket om besättningen sitter och super och är allmänt apatiska.

1) Enkel och enkel, det kräver förstås noga inmätning av objekten det med. Jag antar dock utan att veta det, att systemen själva samlar in sånt automatiskt, för jag kan inte se någon orsak att inte göra det idag. Vare sig beräkningskraft eller lagringsutrymme är problem hitom typ 1975.
Det finns så många filmer på utslagna ryska luftvärnssystem, inklusive de mest avancerade, så att jag stundtals undrar om de fungerar överhuvudtaget eller om alla ryska luftvärnsbesättningar är berusade dygnet runt.

Tänker särskilt på en film på S400 på Krimhalvön, där Storm Shadow missiler passerar, en efter en, rakt över de utgrupperade luftvärnrobotarna på väg mot mål längre söderut. Inte en robot får de iväg och strax efter kommer det en omgång Storm Shadow som slår ut stora delar av dem... Allt filmat av ryssar på plats. Obegripligt.
Citera
2024-12-06, 17:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Jag får lite känslan av att media, framför allt svensk vill spela ned magnituden av händelsen tex nämner de på sin höjd att det är en vidareutveckling av en gammal missil. Jag har inte heller sett någon visa det mycket skrämmande videoklippet med attacken som vid det här laget väl måste anses vara äkta och ser ut som en utomjordisk invasion och det dräller knappast av analyser eller expertuttalanden, för faktum är ju att vi sällan varit så nära tredje världskriget som nu. En stark känsla av "locket på".

Amerikansk och brittisk media påpekar i mycket högre grad allvaret och det exceptionella i händelsen.

Blev även förvånad över att ingen skapat en tråd om det här innan den här. Vilket jukunde misstänkas bero på svensk medias hysch hysch kring det hela.

Mycket känslor där. Du borde testa fakta.
Citera
2024-12-06, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det finns så många filmer på utslagna ryska luftvärnssystem, inklusive de mest avancerade, så att jag stundtals undrar om de fungerar överhuvudtaget eller om alla ryska luftvärnsbesättningar är berusade dygnet runt.

Tänker särskilt på en film på S400 på Krimhalvön, där Storm Shadow missiler passerar, en efter en, rakt över de utgrupperade luftvärnrobotarna på väg mot mål längre söderut. Inte en robot får de iväg och strax efter kommer det en omgång Storm Shadow som slår ut stora delar av dem... Allt filmat av ryssar på plats. Obegripligt.
Haha, ja, jag såg den filmen också. Var ju ett tag sedan nu. Samtidigt skjuter Ukraina ner Tsirkons och Kinzjals på löpande band (bara en ganska mild överdrift)...

Jag har stött på påståenden (från icke-rysstrollkällor) om nedskjutna Storm Shadow, men har haft svårt att bekräfta. I anslutning till att Ukraina angripit något mål som sedan visat sig få mindre/inga skador, men Ryssland verkar i regel vara väldigt dåligt på att skjuta ner saker. Det är så korkat att ljuga så mycket av Ryssland, därför att det ju gör att man misstror även uppgifter som kaaanske inte är lögn.

Filmen från S-400 är ju smått märklig eftersom någon uppenbarligen är vaken nog att filma, men ingen bekämpar någonting med själva LV-systemet...
Citera
2024-12-06, 17:38
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Haha, ja, jag såg den filmen också. Var ju ett tag sedan nu. Samtidigt skjuter Ukraina ner Tsirkons och Kinzjals på löpande band (bara en ganska mild överdrift)...

Jag har stött på påståenden (från icke-rysstrollkällor) om nedskjutna Storm Shadow, men har haft svårt att bekräfta. I anslutning till att Ukraina angripit något mål som sedan visat sig få mindre/inga skador, men Ryssland verkar i regel vara väldigt dåligt på att skjuta ner saker. Det är så korkat att ljuga så mycket av Ryssland, därför att det ju gör att man misstror även uppgifter som kaaanske inte är lögn.

Filmen från S-400 är ju smått märklig eftersom någon uppenbarligen är vaken nog att filma, men ingen bekämpar någonting med själva LV-systemet...
Jo, jag drar mig till minnes en film, och från Krimhalvön och Sevastopol, där luftvärnsrobotar skjuts mot annalkande Storm Shadows/SCALP och där åtminstone en träffar. Självklart kan även västerländska robotar skjutas ned, men det förefaller vara svårt för ryssarna.

Det förekommer ju så många påståenden, även ibland från ukrainska källor, att det är svårt att veta vad som är sant. Det är dock lite skrattretande när ryssarna hävdar att man skjutit ned "alla" robotar/drönare i ett anfall och det sedan dyker upp drivor med filmer från attacken där man ser träff efter träff. Nu senast var väl när man använde Storm Shadows i Kursk och utplånade en underjordisk kommandocentral, där Ryssland initialt hävdade att man skjutit ned alla 12 robotar och direkt efter släpptes filmer av Ukraina som visade åtminstone 10 direktträffar och sedan även en film på resultatet. Samtidigt läckte det ut olika filmer som ryssar filmat på marken och inget luftvärn hörs, varken i form av eldgivning med kanoner/kulsprutor eller luftvärnsrobotar, men jetmotorerna från de anfallande robotarna hörs tydligt, liksom explosionerna från träffarna.

Man ska dock inte underskatta det ryska luftvärnet, allt är långt ifrån skräp.
Citera
2024-12-06, 18:19
Medlem
Med tanke på stollen Trucker Carlsons intervju av den avdankade Lavrov så funderar jag på om användningen av Orshenik var en slags kompensation för att Rysslands senaste test av RS-28 Sarmat gick åt pipan. För ryssarna själva verkar ju vilja presentera detta som en "demonstration" av kärnvapenavskräckningen, vilket givetvis är lite underväldigt att göra med en IRBM med en antagligen förkortad räckvidd jämfört RS-26 Rubezh, bestyckad med järnskrot. Och dessutom i en i sammanhanget mycket kort bana, 800-1000 km.

Saker behöver inte utesluta varandra naturligtvis och alla är överens om att det är en slags demonstration även om jag själv tänkt att testa vattnet på reaktioner var mer väsentligt.

Vi kommer antagligen kunna luska mycket mer inte bara om det tekniska, utan även det underliggande budskapet om och när Ryssland använder vapnet igen. Nominellt ska man iaf inte behöva demonstrera med en IRBM när alla redan vet att man besitter fungerande ICBMs sedan länge (bara det att de heter Yars och inte Sarmat). Jag kanske läser in för mycket, men en tanke är ju att man misstänker att västliga underrättelsetjänster känner till något som inte är till ryssarnas fördel om deras befintliga arsenal av ICBMs. Eller så är det helt enkelt så att man själv är orolig för att lyteskomiken kring Sarmat ska minska förtroendet för deras befintliga R-36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in