Citat:
Ursprungligen postat av
526
Tack för intressant svar.
Men OM man nu skulle ladda bussen med sprängmedel (även om det ger lite bang for the buck s.a.s) hur mycket nytta gör varje laddning? Tänker att om det är 36 substridsdelar och varje har en hyfsad effekt borde det gå att slå ut ett större område?
Det är svårt att avgöra. På föregående anledning av en stolle så räknade jag lite på kinetisk energi jämfört med sprängverkan. Sprängmedel har ju låg densitet jämfört med t.ex. stål eller wolfram, etc, så genom att byta ut projektiler mot sprängmedel förlorar man ju ganska mycket kinetisk energi.
RS-26 kan lyfta omkring 800 kg (och Iskander kan lyfta omkring 700 kg, så det spelar inte så stor roll huruvida Oreshnik är en förminskning av RS-26 eller förstoring av Iskander, vi räknar med 800 kg nyttolast). Nu väger ju bussen och styrfenor, aktuatorer, sprängbultar, kablage, noskon, etc, rätt mycket, men vi kan låtsas att dessa 36 substridsdelar sammantaget väger 800 kr för enkelhetens skull.
Som jag tidigare sagt kommer ju saker som MaRV och atmosfär givetvis bromsa upp RVs, så nedslagshastigheten är nog inte i mach 10-11, utan gissningsvis betydligt lägre. Men om vi räknar högt för att få så mycket kinetisk energi som möjligt så får vi alltså 800 kg*3340²/2 m/s ≃ 4500 MJ.
Modernt militär sprängämne är en gnutta mer effektivt än bara TNT, säg 5 MJ*kg⁻¹. De kinetiska stridsspetsarna motsvarar alltså i runda slängar 800-1000 kg sprängämne. Dvs samma storleksordning som hade kunnat lyftas. Men 800 kg sprängmedel får nog fysisk plats i noskonen p.g.a. lägre densitet. På grund av tidigare troll kan jag ju passa på att säga att en B2 kan lasta ungefär 10 ggr mer i sprängmedel, med en last om 22 ton (fritt ur minnet) varav ca 7-8 ton blir "the good stuff".
Noggrannhet i beräkningarna är inte så viktig, det är storleksordningar vi är intresserade av.
Men anledningen till att man kanske ändå vill ha sprängmedel är dels att min beräkning är väldigt optimerad för kinetisk energi, snarare kanske vi bör räkna med mach 4-6 vid marknivå, dels att man kan
göra saker med sprängmedel som inte går bara kinetiskt. T.ex. riktad sprängverkan, sprida ut något (som t.ex. yttäckande stålbollar) eller fördröjd utlösning för att ta sig in i byggnader/bunkrar.
Detta är bara ett ganska omständligt sätt att säga "jag vet inte". Kanske konventionella stridsspetsar med sprängmedel ger bättre verkan, kanske inte. Energimässigt verkar det gå på ett ut, ungefär. Kanske liten fördel för sprängämne ändå, för även om 800 kg kanske inte fysiskt får plats, så kan man ju ändå ha flera hundra kilo av "extra" energi jämfört med bara 800 kg inerta tyngder. Så man kanske kan öka energin ganska mycket, men inte fullt 2 ggr.
Ju mer man manövrerar och "blöder bort" hastighet, desto mer meningsfullt blir sprängmedel. Mach 10-11 vid nedslag är som sagt nog en överdrift, det är snarare hastigheten vid återinträdet. Som jag tyckt på flera gånger, manövrering och precision är ett krav på tvärs med hög hastighet.