Citat:
Ursprungligen postat av
Kortisol
Jag är mycket imponerad av dina raketkunskaper, men du har aldrig tänkt tanken att man kan övertygas om dess nästan-ostoppbarhet och därmed drabbas av tanken att detta är något stort/sensationellt/farligt som kräver uppmärksamhet utan att vara en "ryssrunkare".
Ljug inte. Jag har ganska tydligt berättat vad som är "sensationellt" och farligt med detta vapen, så visst går det utan att vara ett rysstroll. Men om man envetet kommer med hyperboliskt skitsnack som är direkt från rysk propaganda och inte bryr sig om bättre vetande, ja då är man naturligtvis i kategorin "rysstroll".
Att säga att Oreshnik är "ostoppbar", "ny" eller "farlig" är att
utelämnandets lögn. Dvs folk ska tro att detta är egenskaper som gör Oreshnik unik, när den i själva verket är bara en i raden på en klass av vapen som existerat sedan 40-talet (ballistiska robotar) eller åtminstone 60-talet (IRBMs med MIRV/MaRV).
Som sagt, det farliga här är inte vapnet i sig, utan huruvida det representerar en förskjutning i doktrin och villighet att använda. Det är alltså det ryska ledarskapet man ska vara orolig för, inte att de ska använda Oreshnik,
utan att de ska använda vilket vapen som helst ur klassen, speciellt en sådan som går ännu längre (och då är "snabbare" och kanske mer "ostoppbar").
Jämför med små kärnvapen. Världen i stort har t.ex. allmänt oroat sig för mindre kärnvapen mer än stora, därför att de kan tänkas sänka tröskeln för användning. Inte för att mindre kärnvapen i sig själva är farligare, det är naturligtvis tvärt om. Tänk dig en ny mininuke i 1 kT-klassen. Det skulle vara en nygammal grej, dvs denna klass har funnits sedan länge men har vanligtvis lagts ner eftersom det är dumheter. Jag = oroar mig för vad en ny mininuke skulle säga om ambitionen att använda. Rysstroll = skryter om att detta kärnvapen är snabbare och större och farligare än någonsin tidigare och kan spränga halva solsystemet.
Förstår du skillnaden? Man kan och bör vara orolig för "Oreshnik", men dess prestandaparametrar är inte orsaken och dessa ät tvärt om väldigt modesta i sammanhanget, oavsett om man jämför med andra ryska system eller med system i väst.