Jag bor i Rumänien sedan 15 år. Jag är gift med en rumänska och har två rumänska barn.
Vi är väldigt positiva till Calin Georgescu’s framgång, och min fru kommer rösta på honom den 8:e (själv har jag tyvärr inte rösträtt då jag klängt fast vid mitt svenska medborgarskap alla dessa år).
Rumänien är ett fantastiskt land på många sätt och jag trivs verkligen här.
Det jag kan hålla emot Rumänien generellt efter -89 är det moraliska förfall vi alltjämt bevittnar till följd av att västerländska influenser fått härja fritt, och ego och lättja har fått ett alltför starkt grepp om befolkningen, i synnerhet i de större städerna.
Jag kan inte på något sätt titulera mig expert på rumänsk politik, men om någon är intresserad av det vardagliga perspektivet från familj och vänner som stödjer Georgescu så svarar jag gärna på hur vi resonerar.
P.S.
Citat:
Ursprungligen postat av
Timothy.McVeigh
Släng ut Rumänien ur EU och NATO så sparar vi enorma summor, slipper en Quisling och dessutom slipper alla rumänska zigenare som tigger på våga gator.
Så talar en man med mycket lite förstånd. Om du inte förstår den direkt avgörande roll Rumänien spelar för Europas yttre säkerhet så får du nog läsa på lite bättre, du kan börja med att titta närmare på Deveselu luftvärnsbas.
Och att jämföra romska tiggare med Rumäner är ungefär som att ni i Sverige skulle kalla hela Foxtrot-nätverket för ”svenska entreprenörer”