2024-11-25, 17:18
Medlem
pillifjongs avatar
Utträde ur EU och Nato vore på sin plats då, vad gör detta land för EU? Om de vill bli en del av Ryssland, be my guest. Vi får se om de tycker om att bli förtryckta av Putin, om det nu är det de vill?
Citera
2024-11-25, 18:50
Medlem
Märkligt att Rumänien och Bulgarien har blivit accepterade för EU-medlemskap. EU har väl inte vunnit något med det. Förmodligen är det USA som bestämt saken för att kunna fortsätta driva ett kallt krig mot ryssarna.
Citera
2024-11-26, 17:59
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Är en somalier med svenskt pass svensk?

Oavsett så blir vi kvitt problemen med rumänska pass, om vi sparkar ut "Shit hole country" ur EU och Nato.

Tror få i Sverige skulle sakna Rumänien vid förhandlingsbordet.
Citera
2024-11-26, 18:05
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Verkar som att rumäner har inte lärt sig något efter Ceaucescu..
Det beror på vilken generation du pratar med, och var i den sociala hierarkin du är.
Lågutbildade äldre människor längtar tillbaka till Ceaucescu, då hade de jobb, lön och mat på bordet.
Yngre är helt västorienterade. 20 år till i EU så kommer de åter igen vara en självklar del av Europa, som de var innan kommunisteran.
Europas kornbod har stor potential bara de kan komma ur ryssjävlarnas klor en gång för alla
Citera
2024-11-27, 01:52
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Oavsett så blir vi kvitt problemen med rumänska pass, om vi sparkar ut "Shit hole country" ur EU och Nato.

Tror få i Sverige skulle sakna Rumänien vid förhandlingsbordet.
Å andra sidan är Rumänien dubbelt så folkrikt som Sverige. Tillväxttrenden skiljer sig dessutom åt länderna emellan. Sverige har peakat och kommer att bli ett skräpland framöver. Rumänien har oerhört mycket större tillväxtpotential.

Dessutom handlar det inte vad Sverige och svenskarna tycker utan om vad EU anser sig tjäna mest på i långa loppet. Ett mindre land på väg neråt eller ett dubbelt så stort land som bara kan röra sig uppåt?
Citera
2024-11-27, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det beror på vilken generation du pratar med, och var i den sociala hierarkin du är.
Lågutbildade äldre människor längtar tillbaka till Ceaucescu, då hade de jobb, lön och mat på bordet.
Undrar ständigt var denna "kunskap" och självsäkra uttalanden kommer från. Kommer du från Rumänien? Har du bott i Rumänien? Har du universitetsexamen i Rumänien-kunskap?

Ingen i Rumänien längtar efter Ceaucescu. SÄRSKILT gamla som MINNS hur jävla illa det var på den tiden. Tidsbegränsad el, smör en raritet man fick bila tvärs över landet för att få tag på, och Securitate i varje hörn.

PK-medier inleder alltid en smutskastningskampanj om "fel" kandidat vinner. Då var det garanterat fusk, vinnaren är putinist, rasist, fascist, populist osv.

Hur är det möjligt att folk ändå röstar på Trump, Viktor Orban, Putin, Fico, Geert Wilders eller senast Calin Georgescu?
Hoppas han inte "råkar" bli skjuten som Trump eller Fico.
Citera
2024-11-27, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Märkligt att Rumänien och Bulgarien har blivit accepterade för EU-medlemskap. EU har väl inte vunnit något med det. Förmodligen är det USA som bestämt saken för att kunna fortsätta driva ett kallt krig mot ryssarna.
Vad säger du om att Ukraina får bli medlem i EU?
I så fall kommer du älska både Bulgarien och Rumänien. Bryssel är kåtast på att få med Ukraina i övertygelsen att det blir en triumf över Putin.
Citera
2024-11-27, 06:42
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Undrar ständigt var denna "kunskap" och självsäkra uttalanden kommer från. Kommer du från Rumänien? Har du bott i Rumänien? Har du universitetsexamen i Rumänien-kunskap?

Ingen i Rumänien längtar efter Ceaucescu. SÄRSKILT gamla som MINNS hur jävla illa det var på den tiden. Tidsbegränsad el, smör en raritet man fick bila tvärs över landet för att få tag på, och Securitate i varje hörn.

PK-medier inleder alltid en smutskastningskampanj om "fel" kandidat vinner. Då var det garanterat fusk, vinnaren är putinist, rasist, fascist, populist osv.

Hur är det möjligt att folk ändå röstar på Trump, Viktor Orban, Putin, Fico, Geert Wilders eller senast Calin Georgescu?
Hoppas han inte "råkar" bli skjuten som Trump eller Fico.
Jag har många vänner boende i Rumänien, och vi har pratat om det mkt och jag ser ju även på FB att det delas Ceaucescu-nostalgiska inlägg bland dem, iaf de äldre. De yngre gör det absolut inte
Citera
2024-11-27, 09:18
Medlem
Jag bor i Rumänien sedan 15 år. Jag är gift med en rumänska och har två rumänska barn.

Vi är väldigt positiva till Calin Georgescu’s framgång, och min fru kommer rösta på honom den 8:e (själv har jag tyvärr inte rösträtt då jag klängt fast vid mitt svenska medborgarskap alla dessa år).

Rumänien är ett fantastiskt land på många sätt och jag trivs verkligen här.
Det jag kan hålla emot Rumänien generellt efter -89 är det moraliska förfall vi alltjämt bevittnar till följd av att västerländska influenser fått härja fritt, och ego och lättja har fått ett alltför starkt grepp om befolkningen, i synnerhet i de större städerna.

Jag kan inte på något sätt titulera mig expert på rumänsk politik, men om någon är intresserad av det vardagliga perspektivet från familj och vänner som stödjer Georgescu så svarar jag gärna på hur vi resonerar.

P.S.
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Släng ut Rumänien ur EU och NATO så sparar vi enorma summor, slipper en Quisling och dessutom slipper alla rumänska zigenare som tigger på våga gator.

Så talar en man med mycket lite förstånd. Om du inte förstår den direkt avgörande roll Rumänien spelar för Europas yttre säkerhet så får du nog läsa på lite bättre, du kan börja med att titta närmare på Deveselu luftvärnsbas.

Och att jämföra romska tiggare med Rumäner är ungefär som att ni i Sverige skulle kalla hela Foxtrot-nätverket för ”svenska entreprenörer”
Citera
2024-11-27, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag har många vänner boende i Rumänien, och vi har pratat om det mkt och jag ser ju även på FB att det delas Ceaucescu-nostalgiska inlägg bland dem, iaf de äldre. De yngre gör det absolut inte
Kan det inte vara så enkelt att dina rumänska vänner hejar helt enkelt på Biden/Bryssel/globalisterna, och därför ogillar äldre över huvud taget? Ett mycket vanligt fenomen i hela Väst.

Dessutom är det känntecknande för PK-medier att förklara Calin Georgescus framgång med att gamla, arbetslösa eller lågutbildade burit fram honom till segern. Det är en del i smutskastningskampanjen.

Hur ofta har vi inte hört att det bara är hillibillies som röstar på Trump? Eller att man är nazist om man röstar på AfD? Att Orban är diktator osv osv.

Slutligen, varför göra en indirekt koppling mellan Ceaucescu och Calin Georgescus utifrån en myt att rumänska pensionärer drömmer sig tillbaka till Ceaucescus misär? Som om det inte fanns fler lägen än antigen Bryssel eller stenhård Ceaucescu-diktatur. De rumänska väljarna har väl rätt att testa något nytt. Bryssels springpojkar har inte gjort mycket på 18 år. Dags att ge Calin Georgescu chansen.
Citera
2024-11-27, 12:39
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Å andra sidan är Rumänien dubbelt så folkrikt som Sverige. Tillväxttrenden skiljer sig dessutom åt länderna emellan. Sverige har peakat och kommer att bli ett skräpland framöver. Rumänien har oerhört mycket större tillväxtpotential.

Dessutom handlar det inte vad Sverige och svenskarna tycker utan om vad EU anser sig tjäna mest på i långa loppet. Ett mindre land på väg neråt eller ett dubbelt så stort land som bara kan röra sig uppåt?

Om Sverige skulle "peakat" så beror det på bidrag till fattiga "shit hole countrys" som inte klarar av att resa sig själva.

Rumänien tillhör Sovjetunionen.
Bra om de väljer en ledare som skyndar på den processen.
Putin fyller gärna skyttegravarna med unga rumäner.
Citera
2024-11-27, 12:43
Citat:
Är en somalier med svenskt pass svensk?
Ja, somaliska gangstanegrer från orten är det svenskaste som finns, numera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in