Citat:
Ursprungligen postat av
Yllefilt
Kvinna här. Min svettlukt har förändrats sen jag fick postcovid, blev smittad innan vaccinet.
Det kan bero på att luktsinnet fortfarande är skevt. Kan t.ex. inte äta lök i någon form längre, luktar och smakar vidrigt. Känner även konstiga lukter jag aldrig känt innan och som ingen annan känner.
Jag måste skrubba armhålorna med flytande tvål och borste, vanlig duschkräm hjälper inte, för att få bort svettlukten. Den är konstig och hänger sig liksom kvar.
Jag kan även störa mig på andra människors svettlukt på ett sätt som jag inte gjort tidigare.
Funderar på om viruset på nåt sätt ligger kvar i kroppen och orsakar mer cytokiner i blodet så det påverkar lukten.
Men det har blivit bättre dom senaste månaderna.
Studie om ämnet här:
https://www.su.se/nyheter/tecknen-so...andra-1.519018
Det är nog ditt luktsinne som har förändrats. Ingen annan känner att du luktar svett, utan det är du.
Helt sjukt att du nämner det där. Jag hade samma problem när jag tog Isotretinoin (det som tidigare hette Roaccutan, dvs läkemedel för acne). Tog tre kurer och under alla kurer var jag jättekänslig mot talglukt. Kunde känna på folk som gick förbi om de hade massa talgfett i jackan, otvättat hår t ex. Det här var lite smått kväljande ibland. Vissa tvättar inte sina vinterjackor och så, och de luktar inte svett men talgfett.
I övrigt funkade luktsinnet som vanligt, och var inte mer känsligt mot andra lukter. Så fort jag la ned så slutade detta, men är liiite känslig fortfarande (antagligen psykiskt).
Det är viruset som har förstört receptorerna i din näsa.