• 1
  • 2
2024-11-22, 15:03
Letar efter ett program som klarar av att krympa iso avbildningar på 7 gb till 4,7 gb.
Förr i tiden använde man ju dvd shrink, men det har inte uppdaterats på väldigt länge.
Nån som vet nån liknande metod?
Har provat på dom flesta program som dyker upp när man söker på dvd shrink utan att lyckats.
Citera
2024-11-22, 15:30
Medlem
Trakessons avatar
Har DVD Shrink på min burk. Vet inte på rak arm vilken version, men den fungerade utmärkt sist jag använde det. Har inte använt den sedan jag köpte BlueRaybrännare dock. Behöver ju inte krympa filer längre sedan dess.
Citera
2024-11-22, 16:36
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Har DVD Shrink på min burk. Vet inte på rak arm vilken version, men den fungerade utmärkt sist jag använde det. Har inte använt den sedan jag köpte BlueRaybrännare dock. Behöver ju inte krympa filer längre sedan dess.
Vilket operativsystem kör du? Kan inte hitta nån som funkar på win 10 eller 11.
Citera
2024-11-22, 18:11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Vilket operativsystem kör du? Kan inte hitta nån som funkar på win 10 eller 11.
Jag brukade använda CloneDVD som skall funka med Windows 10 i varje fall står det https://www.elby.ch/sv/products/clonedvd.html
Bara att välja att anpassa till DVD5.
Citera
2024-11-22, 20:22
Avstängd
CD Burner XP är en svenskutvecklad bränningsprogramvara. länk här:
https://cdburnerxp.se/
https://cdburnerxp.se/en/download

Programvaran har en stor databas av inställningar för olika brännare.
Den kan bränna ett stort antal CD/DVD och varianter av BluRay
Citera
2024-11-22, 20:42
Medlem
Citat:
Letar efter ett program som klarar av att krympa iso avbildningar på 7 gb till 4,7 gb.
Förr i tiden använde man ju dvd shrink, men det har inte uppdaterats på väldigt länge.
Har provat på dom flesta program som dyker upp när man söker på dvd shrink utan att lyckats.

Vad spelar det för roll om programmet inte har uppdaterats, DVD-formatet har ju varit tämligen stillastående även det?

Vad är problemet med DVD-shrink då?
Citera
2024-11-23, 01:02
Medlem
PantherEs avatar
Citat:

Jag har senaste DVD Shrink Version: 3.2.0.15
Den har visserligen inte uppdaterats på länge men funkar felfritt i Windows 11. Har precis testat den.

Kan laddas ner här:

https://sv.vessoft.com/software/wind...load/dvdshrink
Citera
2024-11-23, 12:06
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass

Det och andra "one-click" program ger inte det bästa resultatet och man kunde ofta se en tydlig kompressionsförlust på TV-skärmar som var 42" och större.

Vill man ha det bästa så skulle jag därför rekommendera DVDRebuilder. Dess inbyggda HCEncoder ger mycket bättre resultat än DVDShrink och är i klass med professionella kommersiella program som Cinema Craft Encoder (CCE). Det var vad warezgrupper i "scenen" använde för 100 år sedan när DVDR-releaser var en grej.

Fast varför inte bespara tiden och bara bränna på DVD9-skivor? Det är inte som så att prisskillnaden lär vara enorm 2024. Annars om man inte ska bränna alls så kan man lika gärna komprimera till x264 med HandBrake tex.
Citera
2024-11-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det och andra "one-click" program ger inte det bästa resultatet och man kunde ofta se en tydlig kompressionsförlust på TV-skärmar som var 42" och större.

Vill man ha det bästa så skulle jag därför rekommendera DVDRebuilder. Dess inbyggda HCEncoder ger mycket bättre resultat än DVDShrink och är i klass med professionella kommersiella program som Cinema Craft Encoder (CCE). Det var vad warezgrupper i "scenen" använde för 100 år sedan när DVDR-releaser var en grej.

Fast varför inte bespara tiden och bara bränna på DVD9-skivor? Det är inte som så att prisskillnaden lär vara enorm 2024. Annars om man inte ska bränna alls så kan man lika gärna komprimera till x264 med HandBrake tex.

Du talar till en frälst. Jag lånade hem filmer back in the day från Netflix (visst hette det väl så här i Sverige osså?), och gjorde kopior exakt så. Man var lycklig när man hittade en ny piratkopierad version av CCE...

Som du säger ang DVD-Shrink, men det blir ju inte mye bättre så länge man kodar om till en ny MPEG2-fil.
Lite därför jag undrar vad TS egentligen vill lösa för problem.
Citera
2024-11-23, 17:59
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jag brukade använda CloneDVD som skall funka med Windows 10 i varje fall står det https://www.elby.ch/sv/products/clonedvd.html
Bara att välja att anpassa till DVD5.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
CD Burner XP är en svenskutvecklad bränningsprogramvara. länk här:
https://cdburnerxp.se/
https://cdburnerxp.se/en/download

Programvaran har en stor databas av inställningar för olika brännare.
Den kan bränna ett stort antal CD/DVD och varianter av BluRay

Citat:
Vad spelar det för roll om programmet inte har uppdaterats, DVD-formatet har ju varit tämligen stillastående även det?

Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Jag har senaste DVD Shrink Version: 3.2.0.15
Den har visserligen inte uppdaterats på länge men funkar felfritt i Windows 11. Har precis testat den.

Kan laddas ner här:

https://sv.vessoft.com/software/wind...load/dvdshrink

Citat:
Du talar till en frälst. Jag lånade hem filmer back in the day från Netflix (visst hette det väl så här i Sverige osså?), och gjorde kopior exakt så. Man var lycklig när man hittade en ny piratkopierad version av CCE...

Som du säger ang DVD-Shrink, men det blir ju inte mye bättre så länge man kodar om till en ny MPEG2-fil.
Lite därför jag undrar vad TS egentligen vill lösa för problem.
Fick det att fungera tillslut. Jag fick inte Dvd Shrink (tack för länk) att komprimera min iso rakt av men efter att jag slagit ihjäl ison till Video_Ts med Power iso och så funkade det. Winrar ville inte veta av filen för att den var skrivskyddad.

Funkade inte heller att bränna ison rakt av med Clone-dvd. Men med Video-ts filerna gick det bra.
Provade att kopiera en dvd rakt av men det kom upp att Clone-dvd inte bränner skrivskyddade skivor.
Trodde det var vitsen med det.
Med Cd burnerXp kom det upp att det stödjer inte min brännare.
Har provat Dvd Fab men efter att jag startat rippningen igår kväll och det stod att det var 316 timmar kvar i morse och ökande så la jag ner det, kan kanske bero på jag inte har rätt codec på maskinen.
Får nog investera i en dl eller blueray-brännare, nån som har tips på sån?
Senast redigerad av P944 2024-11-23 kl. 18:02.
Citera
2024-11-23, 18:22
Avstängd
Citat:
Fick det att fungera tillslut. Jag fick inte Dvd Shrink (tack för länk) att komprimera min iso rakt av men efter att jag slagit ihjäl ison till Video_Ts med Power iso och så funkade det. Winrar ville inte veta av filen för att den var skrivskyddad.

Funkade inte heller att bränna ison rakt av med Clone-dvd. Men med Video-ts filerna gick det bra.
Provade att kopiera en dvd rakt av men det kom upp att Clone-dvd inte bränner skrivskyddade skivor.
Med Cd burnerXp kom det upp att det stödjer inte min brännare.
Har provat Dvd Fab men efter att jag startat rippningen igår kväll och det stod att det var 316 timmar kvar i morse och ökande så la jag ner det, kan kanske bero på jag inte har rätt codec på maskinen.

Har du en alldeles ny brännare så kan du behöva uppdatera firmwaren på den.
Kolla på tillverkarens hemsida.

Vidare så är det fiffigt att ladda hem och installera VLC Media Player, som innehåller många värdefulla codecs gratis, och de installeras automatiskt.
De används sedan i många andra program som hanterar media i datorn.

Omstart kan behövas efter installation av CD Burner XP.

Citat:

Det är med säkerhet läsfel på din skiva. Kolla efter om du kan skaffa rengöringskit eller en maskin som polerar skivytan.

Har ASUS och Plextor BluRay brännare, de fungerar finfint.
De är dock mycket ömtåliga eftersom de är sk slimline-enheter.

Om det är en obränd skiva får det absolut inte finnas smuts på skivan, bränningen kan liksom inte backas och börja om igen. Utan den måste brännas i ett svep.

Om du bränner från en Laptop så måste du kolla att den inte går ner i viloläge/vänteläge på Kontrollpanelen/Energialternativ, för då
skiter sig bränningen.
Senast redigerad av DrSvenne 2024-11-23 kl. 18:28.
Citera
2024-11-23, 20:23
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Det har du rätt i, när jag höll på med clone-dvd hade jag programmet anydvd också installerat som tar bort kopieringsskydd, ser att det finns hos Piratebay fortfarande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in