2024-11-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Ligger den i minusgrader så fryser den för eller senare. Bättre att ha ett spritkök där då också så du kan värma vattnet, dessutom håller ju vattnet bättre om det är fryst.

Citat:
Ursprungligen postat av Smilealways
Tips ..

Ha vatten i en stålthermos
Bilen stannar, motorn dör...

Lägg termosen på motorn så tinar det snabbt...
Men tänk på att vatten kan bli gammalt i thermosen...

Alt...vet du att du ska köra långt...ta med.en flaska vatten.. då är det inte fruset heller...

Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Socker sänker dessutom fryspunkten om jag inte minns fel.

Perfekt! Då får det åtminstone bli några sådana. Kanske var därför vissa upplevde att läsk inte frös heller.
Citera
2024-11-21, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
Nu kommer vintern snart, och kanske blir det snökaos på det sätt som hänt innan.

Jag har läst en del om att förvara filtar, kex, ljus etc i bilen ifall man blir ståendes natten igenom på en väg någonstans. Men hur gör man med vatten? Det fryser ju i bilen, och tar säkert en stund för att tina upp. Har ni några bra tips på hur man löser det problemet, eller är det helt omöjligt? Det enda jag kommer på är sprit, men det känns inte så smart eftersom det snarare är uttorkande. Och så skulle iaf inte jag vilja köra vidare på fyllan i vinterväglag när kön väl börjar röra på sig. (Vill förstås inte köra full öht) Hur gör ni andra med vätska i bilen?

Hört talas om is? Du kan ha vatten i bilen om du vill, det blir is som smälter i munnen
Citera
2024-11-21, 15:39
Det är svårt att förskjuta fryspunkten för dricksvatten. Det krävs tusentals atmosfärers tryck bara för att förskjuta fryspunkten några grader.

Socker, salt och alkohol funkar, men i höga koncentrationer så förlorar du vätska istället.

Det enklaste är nog antingen en frostvakt som håller temperaturen över 0, eller någon mekanism som håller vattnet i rörelse, samt en väl isolerad behållare.
Citera
2024-11-21, 16:28
Avstängd
Wadis avatar
Citat:
Du tänker något i plast alltså? Problemet är ju att jag inte vill att det ska frysa, helst
Termos, som förslagits, är ju inte särskilt elastiskt, men borde ju funka om den inte fylls helt (ifall den ändå skulle frysa)

En termos fryser sönder och spricker, det hjälper inte att den är halvfull.
Citera
2024-11-21, 20:40
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Nu kommer vintern snart, och kanske blir det snökaos på det sätt som hänt innan.

Jag har läst en del om att förvara filtar, kex, ljus etc i bilen ifall man blir ståendes natten igenom på en väg någonstans. Men hur gör man med vatten? Det fryser ju i bilen, och tar säkert en stund för att tina upp. Har ni några bra tips på hur man löser det problemet, eller är det helt omöjligt? Det enda jag kommer på är sprit, men det känns inte så smart eftersom det snarare är uttorkande. Och så skulle iaf inte jag vilja köra vidare på fyllan i vinterväglag när kön väl börjar röra på sig. (Vill förstås inte köra full öht) Hur gör ni andra med vätska i bilen?

Gissar att folk redan svarat... men. Varför inte ha en dunk i hallen som du tar med när du åker? Hur svårt ska det vara?
Citera
2024-11-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kanske inte är nödvändigt men bör det inte bli ännu mindre risk att dom sprängs om man lägger dom ner?

Hur vet utandningsluften att det är kallt och varför förloras vätska den vägen då?
Bäst är nog fyllda till 90% och lite hoptryckta så att de rymmer den extra volymen när fryst. Har testat. Helt fyllda petflaskor deformeras och skadas permanent vid frysning. Brukar förvara liggande.
Citera
2024-11-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har råkat utför att pet-flaskor gungats runt och fått hål, jätteblött i skyffen, inte kul!
Så ha något mjukt runt flaskan och att de ligger still!
Ja de ska inte rulla omkring bland borrmaskiner och domkrafter. Men de är otroligt hållbara.
Citera
2024-11-21, 21:53
Medlem
Ha en flaska vodka istället bara fördelar…
De fryser inte
Du blir varm av de
Och somnar jävligt gott

Nu tror ja dock man skulle klara sig en natt utan vatten i en bil
Citera
2024-11-21, 23:30
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Vanligt folk ringer en bärgningsbil. Har du ingen försäkring?

Är det snökaos och bärgningsbilen inte tar sig fram, så kanske du kan prova att äta lite snö om du är på väg att dö av törst? Ingen normal människa lagrar dricksvatten i bilen.

Ett bra tips är annars att kolla på väderprognosen innan du ger dig ut på långtur. Har det varit ett enda snökaos i modern tid som det inte har varnats för innan det inträffade?
Citera
2024-11-22, 00:59
Medlem
Neksnors avatar
En frisk person klarar sig lätt ett halvt dygn utan vatten eller mat om det bara handlar om att vara stilla i inte alls för extremt klimat.

Men givetvis kan det vara trevligt att ha tillgång till vatten om man ska övernatta i en insnöad bil.
Köp en lagom stor petflaska med lämplig dryck. Drick upp drycken och fyll den nästan med vatten. Lägg i frysen, gärna i en lagom stor behållare som kan fånga upp vatten om den spricker.
Upprepa tills du lärt dig optimal vatten nivå. Fyll då lagom många flaskor plus en extra och lägg i bilen. Extraflaskan innebär att du kan rotera en flaska om dagen och ha isvatten tillgängligt på jobbet.

Eller fyll en lagom stor flaska på kvällen, ställ i kylen över natten, ta med i bilen dagen efter.
Jag har själv (gubbe) börjat använda "handväska" (inte lätt att hitta något lämpligt som inte ser ut som en becknarväska eller en fruntimmerväska), och där få ofta en flaska vatten följa med, jag har alltid några flaskor med kallt vatten i kylen (eller i frysen på sommaren).
Citera
2024-11-22, 12:48
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuglifesweden
Ha en flaska vodka istället bara fördelar…
De fryser inte
Du blir varm av de
Och somnar jävligt gott

Nu tror ja dock man skulle klara sig en natt utan vatten i en bil

Jo, vodka är ju descinficerande & nyttigt som själve fan, men risken finns att man slocknar & vaknar upp död.

& efter ett par duktiga supar är man inte längre körklar.
Men annars, Absolut!
Citera
2024-11-22, 14:42
Medlem
Herregud, jag arbetar fysiskt och på denna säsong om året dricker jag en burk cola till lunch. Du behöver inte lagra vatten i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in