2024-11-21, 08:45
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
Kan hålla med om att det är extremt dyrt för vatten. Å andra sidan är det inget man går och köper flera gånger i månaden. En gång var femte år känns ändå okej.

Halvtank har jag alltid på vintern, likaså filt och tändare. Pannlampa/ficklampa ska jag införskaffa mig.

Meningen Also usable in a frizon conditio var spännande. Det är säkert som du säger, att den klarar av att frysa, men meningen antyder att vattnet på något sätt skulle gå att användas, alltså få i sig, i fruset tillstånd. Kanske att jag överanalyserar men info borde vara klar och tydlig.

Överlevnadsbutikens hemsida ligger för övrigt nere just nu. Anstormning av flashbackare som vill köpa vatten?
Sen har du ju alltid "Bear Grylls approach". En tratt med slang. Du fattar säkert
Citera
2024-11-21, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Sen har du ju alltid "Bear Grylls approach". En tratt med slang. Du fattar säkert

Jo, den har jag hört talas om. Känns som sista utvägen, om den enda andra utvägen är död
Citera
2024-11-21, 09:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det finns 12V vattenvärmare som du kopplar i cigarettuttaget.

https://www.aliexpress.com/item/1005006515243887.html
Citera
2024-11-21, 10:34
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ta med en flaska dagligen med vatten, så är det flytande. Svårare än så är det inte. Ska du stanna någon längre tid i bilen får du smälta snö.

Blir det inte väldigt många flaskor i bilen efter ett tag?
Citera
2024-11-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neger-apan
Några 0.5 liters pet-flaskor som inte är helt fyllda tål frysning och är lättare att tina upp än stora flaskor.

Kanske inte är nödvändigt men bör det inte bli ännu mindre risk att dom sprängs om man lägger dom ner?

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nja, när det är kallt förlorar man mycket vätska via utandningsluften.

Hur vet utandningsluften att det är kallt och varför förloras vätska den vägen då?
Citera
2024-11-21, 11:46
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur vet utandningsluften att det är kallt och varför förloras vätska den vägen då?
Vet inte exakt hur det fungerar, men hittade det här:

Citat:
And so at the heart rate of 140 bpm amount of exhaled water is approximately four times higher than during the rest and equals about 60-70 ml/h. The effect of external temperature and humidity on water lost via lungs was assessed as well. When temperature of inspired air and its humidity is 35°C an 75% respectively loss of water is 7 ml/h. Whereas when above parameters are changed to minus 10°C and 25% lung excretion of H(2)O increases up to 20 ml/h.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22714078/
Citera
2024-11-21, 11:54
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
WTF?

340 kr/liter för vatten med hållbarhet 4.5 år ???

Överbliven vanlig pet-flaska kostar noll, håller bättre mot stötar och klämning i bilen, kan återförslutas och kan fyllas på.

Säljer de 100g-förpackningar med sand till negrer i Sahara också, för 340kr/kg och 4.5 års hållbarhet?
Jag har råkat utför att pet-flaskor gungats runt och fått hål, jätteblött i skyffen, inte kul!
Så ha något mjukt runt flaskan och att de ligger still!
Citera
2024-11-21, 12:49
Medlem
Citat:
Du tänker något i plast alltså? Problemet är ju att jag inte vill att det ska frysa, helst
Termos, som förslagits, är ju inte särskilt elastiskt, men borde ju funka om den inte fylls helt (ifall den ändå skulle frysa)

Ligger den i minusgrader så fryser den för eller senare. Bättre att ha ett spritkök där då också så du kan värma vattnet, dessutom håller ju vattnet bättre om det är fryst.
Citera
2024-11-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Men ju kallare det är desto längre borde du klara dig utan att dricka.

FEL, kylan är uttorkande pga RHD. När det är kallt så innehåller luften mycket mindre vatten och varje andetag så får du i dig torr luft och andas ut fuktig luft.

Har du ens varit utomhus?
Citera
2024-11-21, 13:32
Medlem
Citat:
Nu kommer vintern snart, och kanske blir det snökaos på det sätt som hänt innan.

Jag har läst en del om att förvara filtar, kex, ljus etc i bilen ifall man blir ståendes natten igenom på en väg någonstans. Men hur gör man med vatten? Det fryser ju i bilen, och tar säkert en stund för att tina upp. Har ni några bra tips på hur man löser det problemet, eller är det helt omöjligt? Det enda jag kommer på är sprit, men det känns inte så smart eftersom det snarare är uttorkande. Och så skulle iaf inte jag vilja köra vidare på fyllan i vinterväglag när kön väl börjar röra på sig. (Vill förstås inte köra full öht) Hur gör ni andra med vätska i bilen?

Tips ..

Ha vatten i en stålthermos
Bilen stannar, motorn dör...

Lägg termosen på motorn så tinar det snabbt...
Men tänk på att vatten kan bli gammalt i thermosen...

Alt...vet du att du ska köra långt...ta med.en flaska vatten.. då är det inte fruset heller...
Citera
2024-11-21, 14:00
Medlem
tnems avatar
Citat:
Några Capri-sun kanske? De är ju rätt platta, och platta saker tinar ju fortare. Dessutom innehåller de socker, vilket kan hålla humöret uppe

Socker sänker dessutom fryspunkten om jag inte minns fel.
Citera
2024-11-21, 14:03
Medlem
BuckshotBills avatar
Jag tar in vattenflaskorna hemma och tinar eller om jag vet att det ska bli kallt ute tar med dom in över natten för bilen står utomhus. Och sedan tillbaka in i bilen på morgonen. Så jobbigt är det inte.

Citat:
Några 0.5 liters pet-flaskor som inte är helt fyllda tål frysning och är lättare att tina upp än stora flaskor.
Helt fyllda går bra också, volymen är för liten. Så har jag det hela tiden. En gång ställde jag ut en helt full 10l vattendunk när det var riktigt kallt i flera dagar men den gick inte heller sönder. Ett stort isklot bara.

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag som har en del prepper i mig tycker att vatten i bil till vardags är ett ickeproblem. Minst halv tank, nödfilt, pannlampor, tändare, kniv och första hjälpen räcker till vardags tycker jag.
Men OK. Låt oss kika på vatten.
Kanske såna? https://www.gcrieber-compact.com/pro...-oceans-water/
Det står "Also usable in a frozen condition." vilket borde betyda att dom tål fryst läge utan att gå sönder i förpackningen.
Finns att köpa här https://www.overlevnadsbutiken.se/pr...en-oceans.html
Så länge man inte behöver vattnet så är det ett icke problem.
Senast redigerad av BuckshotBill 2024-11-21 kl. 14:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in