• 1
  • 2
2024-11-20, 22:02
Medlem
Nu kommer vintern snart, och kanske blir det snökaos på det sätt som hänt innan.

Jag har läst en del om att förvara filtar, kex, ljus etc i bilen ifall man blir ståendes natten igenom på en väg någonstans. Men hur gör man med vatten? Det fryser ju i bilen, och tar säkert en stund för att tina upp. Har ni några bra tips på hur man löser det problemet, eller är det helt omöjligt? Det enda jag kommer på är sprit, men det känns inte så smart eftersom det snarare är uttorkande. Och så skulle iaf inte jag vilja köra vidare på fyllan i vinterväglag när kön väl börjar röra på sig. (Vill förstås inte köra full öht) Hur gör ni andra med vätska i bilen?
Citera
2024-11-20, 22:05
Medlem
Jantejantejantes avatar
Det är ingen mening. Vi bor i ett nordligt land vafan, det är bara att ta lite snö och koka så har du dricksvatten.
Citera
2024-11-20, 22:05
Medlem
tastass avatar
termos
Citera
2024-11-20, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Det är ingen mening. Vi bor i ett nordligt land vafan, det är bara att ta lite snö och koka så har du dricksvatten.

Hade inte tänkt lägga dit något stormkök eller liknande. Klart man kan smälta snö i kupén om bilen är igång och man måste…

Citat:
Ursprungligen postat av tastas
termos

Bra förslag!
Citera
2024-11-20, 22:31
Medlem
Ät snön.
Citera
2024-11-20, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
Nu kommer vintern snart, och kanske blir det snökaos på det sätt som hänt innan.

Jag har läst en del om att förvara filtar, kex, ljus etc i bilen ifall man blir ståendes natten igenom på en väg någonstans. Men hur gör man med vatten? Det fryser ju i bilen, och tar säkert en stund för att tina upp. Har ni några bra tips på hur man löser det problemet, eller är det helt omöjligt? Det enda jag kommer på är sprit, men det känns inte så smart eftersom det snarare är uttorkande. Och så skulle iaf inte jag vilja köra vidare på fyllan i vinterväglag när kön väl börjar röra på sig. (Vill förstås inte köra full öht) Hur gör ni andra med vätska i bilen?

Ingen expert men skulle välja behållare i något elastiskt material då och inte fylla den helt om den fryser och spräcker dunken.
Citera
2024-11-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Ät snön.

Kyler nog alldeles för mycket.
Citera
2024-11-20, 22:53
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
Men hur gör man med vatten? Det fryser ju i bilen, och tar säkert en stund för att tina upp. Har ni några bra tips på hur man löser det problemet, eller är det helt omöjligt?

Åker du helt utan packning? Annars är det väl bara att slänga ner en vattenflaska i packningen? Då fryser inte vattnet.

Alternativt så har du en djupfryst vattenflaska i bakluckan, som då tar några timmar innan den tinar så pass att du kan få en klunk, Men ju kallare det är desto längre borde du klara dig utan att dricka.
Citera
2024-11-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Ingen expert men skulle välja behållare i något elastiskt material då och inte fylla den helt om den fryser och spräcker dunken.

Du tänker något i plast alltså? Problemet är ju att jag inte vill att det ska frysa, helst
Termos, som förslagits, är ju inte särskilt elastiskt, men borde ju funka om den inte fylls helt (ifall den ändå skulle frysa)
Citera
2024-11-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Åker du helt utan packning? Annars är det väl bara att slänga ner en vattenflaska i packningen? Då fryser inte vattnet.

Alternativt så har du en djupfryst vattenflaska i bakluckan, som då tar några timmar innan den tinar så pass att du kan få en klunk, Men ju kallare det är desto längre borde du klara dig utan att dricka.

Jo, tänkte mest på i vardagen, då har jag inte särskilt mycket packning med mig. Har några mil till jobbet, och jag har bekanta som i våras blev sittandes över natten, fram till ca 5 på morgonen.

Man klarar såklart en kväll och natt utan dricka, men jag är alltid rätt törstig av mig. Så mest för att det vore bekvämt att inte behöva vara törstig… man hinner såklart vänta några timmar på att vattnet ska tina.
Citera
2024-11-20, 23:04
Medlem
Några Capri-sun kanske? De är ju rätt platta, och platta saker tinar ju fortare. Dessutom innehåller de socker, vilket kan hålla humöret uppe
Citera
2024-11-21, 00:15
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Det går åt otroliga mängder energi att smälta snö och is.
Flytande vatten är viktigt för en överlevnadssituation.
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Ät snön.
Det kyler kroppen kraftigt, gör aldrig så.
Du kan också testa att smälta snö och låta det torka bort, oj vad med skräp man ser att det var i snön!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in