• 1
  • 2
2024-11-20, 11:39
Medlem
Garantipensionärer får, vad jag vet, kring 10k per månad i Sverige. Dessa pensionärer får inte flytta utomlands, inte ens inom EU, för att få ut dessa pengar. Detta har EU bestämt. Om en garantipensionär ändå väljer att flytta utomlands så måste personen i fråga söka socialbidrag i det land de väljer att flytta till. Så nu måste vi se till att reda ut var det är lönsammast att bo när det gäller att få ut socialbidrag och hur lätt det är att få ut det förstås. Är det inom EU Danmark som är allra generösast vad gäller detta?

Läste en kommentar i någon tråd om att folk som får socialbidrag i Danmark plockar ut nästan 20k per månad. Förtidspensionärer får mer än 400k i samma land. Hur lätt är det att få socialbidrag och förtidspension där?
Citera
2024-11-20, 11:43
Medlem
11350 är högsta garantipensionen.

Du kan få socialbidrag - kontanthjälp i Danmark , i 6 månader, sen blir du skickad tillbaka till Sverige.
Citera
2024-11-20, 22:11
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
sverige är ett jävla fattigland, 10K månad räcker inte till något

Då skulle de med garantipension passat på att arbeta lite mer än halvtid under sina arbetsföra år. Hade suttit på lite grönare kvist idag.
Citera
2024-11-21, 02:59
Medlem
10 000 i pension???
Jag kommer få 34 000kr i pension om jag går i pension vid 62års (i förtid) ålder, Tjänar nu en bit över 50tkr i månaden.
Citera
2024-11-21, 03:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
10 000 i pension???
Jag kommer få 34 000kr i pension om jag går i pension vid 62års (i förtid) ålder, Tjänar nu en bit över 50tkr i månaden.
Det är jävligt bra.
Du tillhör nog 5% delen i Sverige som får såpass mycket i pension.
Citera
2024-11-21, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna116
Det är jävligt bra.
Jag skulle nog tro att det är fler... rätt många som tjänar 50tkr+. Minns inte ens vad jag skulle få vid 67års ålder då jag nu planerar för pension. Är på väg att sälja min dyra BR och lösa alla lån och köpa ett mindre hus en bit utanför Gbg för att leva riktigt billigt.
Citera
2024-11-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Då är det väl du som är fattig och dessutom lite efterbliven som inte sparat egna pengar under ditt liv?
Att vara beroende av andras välvilja kan ju bli sådär...
Sluta kräkas på fattigpensionärer. De har ofta jobbat men de har fått för jävla dåligt betalt eller blivit utnyttjade på annat sätt. Tänk på alla hemmafruar och andra som inte har kunnat jobba av diverse orsaker. Det har helt enkelt gått illa för dem i livet. Att tycka att en person ska få 10k i månaden medan politiker får miljoner är vedervärdigt, ärligt talat.
Citera
2024-11-21, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
sverige är ett jävla fattigland, 10K månad räcker inte till något
Hyresbidrag också.
Citera
2024-11-21, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Riksdagen har BRUTIT vad de lovade då bl a 50-talisterna betalade in pensionsavgifter, efter inbetalningar under många år STAL riksdagen de inbetalningarna och räknar bara de sista 15 (?) åren
Jajamän och inte ett ord om det från kleptokraterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Hanna116
Det är jävligt bra.
Kollade och det är ca 10% som tjänar så mycket. Man frågar sig vilka dessa är. Googlade och fann att det är högutbildade som mest plockar ut så mycket.
https://xn--hginkomsttagare-8sb.se/h...000-i-manaden/

(2022) General-, landstings- och kommundirektörer m.fl. = 102 400 kronor per månad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag skulle nog tro att det är fler... rätt många som tjänar 50tkr+. Minns inte ens vad jag skulle få vid 67års ålder då jag nu planerar för pension. Är på väg att sälja min dyra BR och lösa alla lån och köpa ett mindre hus en bit utanför Gbg för att leva riktigt billigt.
Vad jobbar du med för att tjäna så mycket pengar?
Senast redigerad av HORSVERIGE 2024-11-21 kl. 10:43.
Citera
2024-11-21, 10:25
Medlem
Citat:
Möjligtvis är det så.
Men den som litar på politiker och speciellt S får väl anses som om inte idiot åtminstonde svagbegåvad.
Så vad ska en svagbegåvad då göra? Är det någon som ska stå vid skampålen är det väl de högutbildade kleptokraterna som ser till de sina?! Senaste exemplet har vi Anna Kinberg Batra som nu vandrar på elefantkyrkogården och gör jack shit för 125k i månaden. Detta efter att haffats för korruption! Ingenting hände utan hon lotsades vidare av den lika korrupte Ulf Kristersson till en välbetald anställning, på skattebetalarnas bekostnad. Batras make David är ovanligt ofta på SVT. Hur mycket pengar får han per månad från det statligt finansierade, alltså skattebetalarna står för notan vare sig de vill eller ej, SVT egentligen?!

Garantipension på 10k är före skatt. Bara SVT plockar 400-500 kronor per år utan att du har någon som helst rätt att avsäga sig detta. Skandal!

Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Hyresbidrag också.
Om man söker, ja, och det är det många som inte gör för då vill de upp i röven. För övrigt borde bostadstillägg ingå i garantipensionen och vara densamma för alla. Varför ska vissa få mer än andra?!

De hackar upp allt för att ordna fler myndighetsjobb och för att fler då kan missa att söka. Minns att nån dagstidning tog upp att tusentals hade missat att de kunde få ut bostadsbidrag. Det är därför denna kleptokrati har råd att strössla pengar över andra nationer som vore det ingenting medan de hackar på fattigpensionärer om att de är lata. Skamlöst. Alla är inte lika duktiga tjuvar och det finns många som känner skam över att söka bidrag. Detta vet kleptokraterna mycket väl av. Det är också därför de vågar stjäla så skamlöst som de gör av pensionärerna.
Senast redigerad av HORSVERIGE 2024-11-21 kl. 10:34.
Citera
2024-11-21, 11:25
Medlem
Citat:
Möjligtvis är det så.
Det ä säkert så
De ändrade EFTER jag hade sålt mitt företag med ganska många anställda.
Citat:
Möjligtvis är det så.
Men den som litar på politiker och speciellt S får väl anses som om inte idiot åtminstonde svagbegåvad.
Pensionsinbetalningarna de stal var obligatoriska,
men om du pratar om pensionsförsäkring är sådana inte det så det är svagbegåvat att låsa pengar i sådana, när man kan få mycket högre avkastning

Det har jag gjort, bl a har jag finansierat två nya företag i SOAsien nyligen, så det går ingen nöd på mig, men det gör inte riksdagens stöld mindre ful.
Det är mycket värre för andra, som råkat ut för det här, speciellt om man vill flytta utomlands, eftersom då får man inte ens garantipensionen och mycket HÖGRE skatt då man INTE använder svenska subventionerade sjukvården!!!
Citera
2024-11-21, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Garantipensionärer får, vad jag vet, kring 10k per månad i Sverige. Dessa pensionärer får inte flytta utomlands, inte ens inom EU, för att få ut dessa pengar. Detta har EU bestämt. Om en garantipensionär ändå väljer att flytta utomlands så måste personen i fråga söka socialbidrag i det land de väljer att flytta till. Så nu måste vi se till att reda ut var det är lönsammast att bo när det gäller att få ut socialbidrag och hur lätt det är att få ut det förstås. Är det inom EU Danmark som är allra generösast vad gäller detta?

Läste en kommentar i någon tråd om att folk som får socialbidrag i Danmark plockar ut nästan 20k per månad. Förtidspensionärer får mer än 400k i samma land. Hur lätt är det att få socialbidrag och förtidspension där?

Tror inte att något annat land vill ha bidragstagare såvida du inte sitter på dubbelt medborgarskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in