2024-11-19, 12:25
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Ligger något mer bakom. Det måste det göra.
Besöksförbud är inte något man delar ut till höger och vänster.
det är lättare på ett kontakförbud idag än var det var förr, som sagt det är en risk bedömning och de går mycket på vad vittnen och anhöriga uppger med, ett förhör i samband med ett sådant förbud är oftast om ett brott anmäls i samband med ansökan om det, och då handlar förhöret oftast om inställningen till brottet. Det här går faktiskt läsa sig till om man googlar lite med.
Citera
2024-11-19, 12:29
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Åklagaren måste handlägga ansökan om kontaktförbud inom 14 dagar och det brukar gå väsentligt snabbare än så.
Hur ska man då göra om man inte får tag på vederbörande, man måste ju ha ett "förhör" enligt dig innan man kan utfärda ett kontakförbud säger du ju, det står dock ingenstans i någon lag bok eller så, om du har uppgifter på det vill jag gärna se dem, för jag kan säga dig med hundra procents säkerhet att det är ett felaktigt påstående av dig, och du säger du är en jurist, du kan knappast hålla på med brottsmål iaf.
Citera
2024-11-19, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Hur ska man då göra om man inte får tag på vederbörande, man måste ju ha ett "förhör" enligt dig innan man kan utfärda ett kontakförbud säger du ju, det står dock ingenstans i någon lag bok eller så, om du har uppgifter på det vill jag gärna se dem, för jag kan säga dig med hundra procents säkerhet att det är ett felaktigt påstående av dig, och du säger du är en jurist, du kan knappast hålla på med brottsmål iaf.
https://www.aklagare.se/om_rattsproc...A4r%20aktuellt.
Citera
2024-11-19, 12:33
Medlem
Citat:
det är lättare på ett kontakförbud idag än var det var förr, som sagt det är en risk bedömning och de går mycket på vad vittnen och anhöriga uppger med, ett förhör i samband med ett sådant förbud är oftast om ett brott anmäls i samband med ansökan om det, och då handlar förhöret oftast om inställningen till brottet. Det här går faktiskt läsa sig till om man googlar lite med.
Källa på att det skulle vara "lättare" idag? Det börjar luta åt att du är något form av troll som mest vill förstöra tråden vilket är synd för TS.
Citera
2024-11-19, 12:34
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Kommer en sån prick att hittas på lexbase
Eller finns pricken nån annanstans
Frågar av nyfikenhet då en dam jag känner fick kontaktförbjud
Mot samtliga sina arbetskollegor .
Min uppfattning är den finns med på lexbase, för inte så längesedan hade ju lexbase även register om domar ifrån kammarrätten då stod det ju tom med om man tex blivit omhändertagen för psykisk tvångsvård, detta blev de dock stämda för och fick ta bort, men allt det juridiska är i nuläget kvar, varför kollar ni inte bara om hon är med? finns trådar om det här även på FB och andra hävdar med det står med, det är hur som helst med i brottsregistret hundra procent om ett sådant begärs ut, och gallringstiden för det är inte mindre än tio år oavsett om det inte lett till någon påföljd.
Citera
2024-11-19, 12:37
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Källa på att det skulle vara "lättare" idag? Det börjar luta åt att du är något form av troll som mest vill förstöra tråden vilket är synd för TS.
Jadu som jurist borde du känna till att det är betydligt lättare få ett längre straff idag än förr då alla straff skärpts det är sunt förnuft, men vi kan säga såhär då kontaktförbud hette förut besöksförbud.
Varför ändrades rubriceringen? Jo för ett kontakförbud är mera omfattande och det finns även olika grader inom det som förbud kontakta någon helt via sociala medier allt till att förbjudas vistas på en enstaka plats, med dessa lättnader i ändringen av den lagen är den således lättare dela ut, det borde du som jurist känna till.
Citera
2024-11-19, 12:41
Medlem
Citat:
Jadu som jurist borde du känna till att det är betydligt lättare få ett längre straff idag än förr då alla straff skärpts det är sunt förnuft, men vi kan säga såhär då kontaktförbud hette förut besöksförbud.
Varför ändrades rubriceringen? Jo för ett kontakförbud är mera omfattande och det finns även olika grader inom det som förbud kontakta någon helt via sociala medier allt till att förbjudas vistas på en enstaka plats, med dessa lättnader i ändringen av den lagen är den således lättare dela ut, det borde du som jurist känna till.
Men proportionalitetsbedömningen är ju densamma. Nu nämner du dessutom utvidgat kontaktförbud vilket det inte är fråga om i tråden.
Citera
2024-11-19, 12:42
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
https://www.aklagare.se/om_rattsproc...A4r%20aktuellt.
Bravo men vad tillförde du diskussionen? det står inget där om att man måste ha ett förhör innan det kan utfärdas vilket jag hävdat hela tiden till motsats till dig.

När förhör kanske inte behövs
I vissa fall kan kontaktförbud utfärdas utan att du blir formellt förhörd, exempelvis om:

Bevisningen är tillräcklig från andra källor, t.ex. dokumentation av hotfulla meddelanden, vittnesmål eller tidigare polisanmälningar.
Polisen redan har gjort en riskbedömning baserat på tidigare incidenter eller uppgifter från andra.
Om din ansökan är skriftlig och väl underbyggd kan det i enklare fall räcka för att åklagaren ska fatta beslut.

Sluta tramsa dig nu och sprid felaktigheter, det står dock besäksförbud ändrades till kontakkförbud som jag berättat om tidigare och det ändrades för att lättare kunna specifiera det och utdela det som jag med skrivit om tidigare vilket du ville ha källa på, jag tror inte ett dugg på du är någon jurist eftersom jag som inte är det, jag har iof en släkting som är en känd advokat, jag vet ju betydligt mera om det här än dig.
Citera
2024-11-19, 12:44
Medlem
Citat:
Bravo men vad tillförde du diskussionen? det står inget där om att man måste ha ett förhör innan det kan utfärdas vilket jag hävdat hela tiden till motsats till dig.

När förhör kanske inte behövs
I vissa fall kan kontaktförbud utfärdas utan att du blir formellt förhörd, exempelvis om:

Bevisningen är tillräcklig från andra källor, t.ex. dokumentation av hotfulla meddelanden, vittnesmål eller tidigare polisanmälningar.
Polisen redan har gjort en riskbedömning baserat på tidigare incidenter eller uppgifter från andra.
Om din ansökan är skriftlig och väl underbyggd kan det i enklare fall räcka för att åklagaren ska fatta beslut.

Sluta tramsa dig nu och sprid felaktigheter, det står dock besäksförbud ändrades till kontakkförbud som jag berättat om tidigare och det ändrades för att lättare kunna specifiera det och utdela det som jag med skrivit om tidigare vilket du ville ha källa på, jag tror inte ett dugg på du är någon jurist eftersom jag som inte är det, jag har iof en släkting som är en känd advokat, jag vet ju betydligt mera om det här än dig.
Okej, hälsa din släkting som är advokat. Mållgan heter han nog.
Citera
2024-11-19, 12:46
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Men proportionalitetsbedömningen är ju densamma. Nu nämner du dessutom utvidgat kontaktförbud vilket det inte är fråga om i tråden.
Vi snackar väl om kontakförbud som juridiskt begrepp och vad det innebär? Annars vet jag inte vad du talar om? Ska vi gå till tråden kanske du kan förklara varför TS ska in på förhör? Det hade han knappast blivit kallad till om de endast haft lite gamla kärleks sms, Nej det måste ha framkommit något mera då denna ansökning lämnades in enligt mig, annars hade han haft avslaget i brevlådan redan, det är enligt mig något annat de vill kolla upp i detta förhör än om han skickat lite kärleks sms för ett par veckor sedan, och enligt dig så är det?
Citera
2024-11-19, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Likförbaskat kan han bli uppkallad pga hennes "känsla av hot". Han behöver inte uttala hot för att det ska anses vara hot, det kan räcka med att han aggressivt stalkar henne, som han verkar ha gjort tidigare. Men hon måste ju säga ifrån också och det måste han respektera.
Ja naturligtvis. Det krävs inte så jättemycket för att en ansökan om kontaktförbud ska gå igenom. Men steget är väsentligt längre till att ett kontaktförbud utfärdas. Hon har fått redogöra för sin version och på torsdag kommer TS få göra detsamma.
Citera
2024-11-19, 12:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerkeLL34
Tjena! Jag och mitt ex separerade i början utav oktober. I början slogs jag utav panik & spammade henne för att vi skulle lösa alltihop. Det va extremt mycket sms som jag skickade.

Detta höll på i kanske 2-3v men har slutat helt och är påväg att gå vidare.

Idag ringde polisen & bad mig infinna mig på stationen på torsdag då någon (mitt ex) har ansökt om kontaktförbud mot mig.

Förstår inte riktigt varför då jag inte har hört av mig eller något på väldigt länge. Det va hon som senast i fredags kontaktade min far utan anledning..

Har inte förekommit några hot eller dylikt och har inte haft någon tanke på att heller kontakta henne något mer.

Är livrädd att jag ska få en prick i registret nu..
Aldrig dömd tidigare och är väldigt fläckfri.

Tror ni det kommer gå igenom eller läggs det bara ner?

Du är helt klart påväg att få gesällbrevet i svenska Stalker skrået. Nu är det är bara att jobba vidare så blir du snart mästare 👍🏻
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in