2024-11-19, 12:55
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Okej, hälsa din släkting som är advokat. Mållgan heter han nog.
Det är nog din yrkes titel som heter målgan tror jag bestämt Vad är det för konstigt med ha en släkting som är advokat? är det så osannolikt för dig? Hur kunde du vara så dåligt påläst om kontakförbud föresten som jurist med kompetens inom rättshjälp?
Citera
2024-11-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Vi snackar väl om kontakförbud som juridiskt begrepp och vad det innebär? Annars vet jag inte vad du talar om? Ska vi gå till tråden kanske du kan förklara varför TS ska in på förhör? Det hade han knappast blivit kallad till om de endast haft lite gamla kärleks sms, Nej det måste ha framkommit något mera då denna ansökning lämnades in enligt mig, annars hade han haft avslaget i brevlådan redan, det är enligt mig något annat de vill kolla upp i detta förhör än om han skickat lite kärleks sms för ett par veckor sedan, och enligt dig så är det?

Men fattar du inte att det är ett samtal TS blivit kallad till för att polisen vill få en uppfattning om hans sida av saken innan de går vidare till förhör - eller mest troligt lägger ner hela ärendet?
Om någon t.ex. gjort en orosanmälan till socialen så är socialen skyldiga att utreda ärendet genom åtminstone ett samtal med den som mottagit ärendet, även om de inte tror att det ligger något allvarligt bakom anmälan.
Om du varit inblandad i fall där den som lämnar in anmälan om kontaktförbud har bevis på allvarligare hot eller trakasserier så är det kanske inte så konstigt om beslut om kontaktförbud utfärdas redan innan polisen talar med den andra parten.
Citera
2024-11-19, 13:52
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Men fattar du inte att det är ett samtal TS blivit kallad till för att polisen vill få en uppfattning om hans sida av saken innan de går vidare till förhör - eller mest troligt lägger ner hela ärendet?
Om någon t.ex. gjort en orosanmälan till socialen så är socialen skyldiga att utreda ärendet genom åtminstone ett samtal med den som mottagit ärendet, även om de inte tror att det ligger något allvarligt bakom anmälan.
Om du varit inblandad i fall där den som lämnar in anmälan om kontaktförbud har bevis på allvarligare hot eller trakasserier så är det kanske inte så konstigt om beslut om kontaktförbud utfärdas redan innan polisen talar med den andra parten.
Nu är det en väldigt stor skillnad på en orosanmälan till socialen och en ansökan om ett kontakförbud, det inser du med va? Du kan få avslag på ett kontakförbud utan något smatal eller förhör med, eller tror du polisen gör förhör på alla anmälningar och ansökningar de får in eller?
Citera
2024-11-19, 14:02
Medlem
Citat:
Nu är det en väldigt stor skillnad på en orosanmälan till socialen och en ansökan om ett kontakförbud, det inser du med va? Du kan få avslag på ett kontakförbud utan något smatal eller förhör med, eller tror du polisen gör förhör på alla anmälningar och ansökningar de får in eller?

Ja, jag är inte kriminell som du tycks vara så jag känner inte till alla rundor kring kontaktförbud och jag trodde att det var skillnad på inofficiella samtal och förhör? Men du är experten.
Jag kan förstå att polisen gör olika bedömningar utifrån de fakta de får in och om bevisen redan från början är urkassa och det bara finns ett fåtal sms kan de kanske lägga ner utan att ens ha ett samtal med den som fått anmälan på sig - medan i TS fall kanske det finns något att diskutera eftersom han skickade extremt många sms under två veckor och man vill se till att han inte upprepar sitt beteende framöver. Det måste väl inte betyda att innehållet i sms:en är grund för att gå vidare i ärendet eller att det nödvändigtvis måste ha förekommit hot eller något annat...?
Citera
2024-11-19, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerkeLL34
Tjena! Jag och mitt ex separerade i början utav oktober. I början slogs jag utav panik & spammade henne för att vi skulle lösa alltihop. Det va extremt mycket sms som jag skickade.

Detta höll på i kanske 2-3v men har slutat helt och är påväg att gå vidare.

Idag ringde polisen & bad mig infinna mig på stationen på torsdag då någon (mitt ex) har ansökt om kontaktförbud mot mig.

Kom igen TS lägg upp några sms-loggar, vill se vad det är för tokigheter du har skrivit!
Citera
2024-11-19, 14:23
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Ja, jag är inte kriminell som du tycks vara så jag känner inte till alla rundor kring kontaktförbud och jag trodde att det var skillnad på inofficiella samtal och förhör? Men du är experten.
Jag kan förstå att polisen gör olika bedömningar utifrån de fakta de får in och om bevisen redan från början är urkassa och det bara finns ett fåtal sms kan de kanske lägga ner utan att ens ha ett samtal med den som fått anmälan på sig - medan i TS fall kanske det finns något att diskutera eftersom han skickade extremt många sms under två veckor och man vill se till att han inte upprepar sitt beteende framöver. Det måste väl inte betyda att innehållet i sms:en är grund för att gå vidare i ärendet eller att det nödvändigtvis måste ha förekommit hot eller något annat...?
Ok så man är kriminell bara för man har kunskaper om juridik och kontakförbud? den var hy men tack för den och du är fel ute igen, nej vad förhöret ska handla om kan vi spekulera i hur länge som helst det vet bara dem som ska göra förhöret om och åklagaren som begärt det.

Men bli kallad på förhör för några gamla kärleks sms låter för mig väldigt osannolikt vad ska de fråga om? innehållet har de ju och avsändaren med liksom, jag tror det är andra saker som framkommit i samband med ansökan om kontakförbud lämnats in som ska stämma av, annars har jag väldigt svårt se de spenderar tid på ett ärende som alla här i tråden är överens om redan borde laggts ner ellerhur?

Jag är ingen expert långt ifrån men jag är intresserad av juridik och läser därmed många förundersökningar osv.
Citera
2024-11-19, 14:31
Medlem
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerkeLL34
Tjena! Jag och mitt ex separerade i början utav oktober. I början slogs jag utav panik & spammade henne för att vi skulle lösa alltihop. Det va extremt mycket sms som jag skickade.

Detta höll på i kanske 2-3v men har slutat helt och är påväg att gå vidare.

Idag ringde polisen & bad mig infinna mig på stationen på torsdag då någon (mitt ex) har ansökt om kontaktförbud mot mig.

Förstår inte riktigt varför då jag inte har hört av mig eller något på väldigt länge. Det va hon som senast i fredags kontaktade min far utan anledning..

Har inte förekommit några hot eller dylikt och har inte haft någon tanke på att heller kontakta henne något mer.

Är livrädd att jag ska få en prick i registret nu..
Aldrig dömd tidigare och är väldigt fläckfri.

Tror ni det kommer gå igenom eller läggs det bara ner?

Skit i polisen. Det är åklagaren som har fattat beslut. Bege dig till åklagarmyndigheten där du är folkbokförd och få beslutet, överklaga sedan till tingsrätten.
Citera
2024-11-19, 14:32
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Skit i polisen. Det är åklagare som har fattat beslut. Bege dig till åklagarmyndigheten där du är folkbokförd och får beslutet, överklaga sedan till tingsrätten.
Helt rätt, och bra och relevant svar, det är åklagarens beslut allt det här och det ska finnas i pappersform med.
Citera
2024-11-19, 14:48
Medlem
Lösa ett krashat förhållande via sms??? Är du helt varm?
Citera
2024-11-19, 14:49
Medlem
Citat:
Skit i polisen. Det är åklagaren som har fattat beslut. Bege dig till åklagarmyndigheten där du är folkbokförd och få beslutet, överklaga sedan till tingsrätten.

Citat:
Helt rätt, och bra och relevant svar, det är åklagarens beslut allt det här och det ska finnas i pappersform med.

Förvisso åklagaren som fattar beslut men det är polisen som gör utredningen åt åklagaren.
Det finns ju inget beslut än, TS skall in på samtal med polisen som en del av utredningen inför åklagarens beslut.
TS vill undvika att få ett kontaktförbud, därför bör han gå till det avtalade mötet och bemöta eventuella anklagelser och ge sin sida av saken.

Skiter han i att dyka upp innebär det större risk att han får kontaktförbud.
Så ytterst dåligt råd skulle jag vilja påstå.
Citera
2024-11-19, 15:04
Medlem
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Förvisso åklagaren som fattar beslut men det är polisen som gör utredningen åt åklagaren.
Det finns ju inget beslut än, TS skall in på samtal med polisen som en del av utredningen inför åklagarens beslut.
TS vill undvika att få ett kontaktförbud, därför bör han gå till det avtalade mötet och bemöta eventuella anklagelser och ge sin sida av saken.

Skiter han i att dyka upp innebär det större risk att han får kontaktförbud.
Så ytterst dåligt råd skulle jag vilja påstå.

Vad jag menar, är vad han än säger så går åklagaren på hennes ord och utfärdar kontaktförbud mot honom och därför kan han vänta med vad han har att säga i tingsrätten.
Citera
2024-11-19, 15:20
Medlem
Citat:
Vad jag menar, är vad han än säger så går åklagaren på hennes ord och utfärdar kontaktförbud mot honom och därför kan han vänta med vad han har att säga i tingsrätten.

Vad får dig att tro det?
Statistiken säger något helt annat. Går man på statistiken så är det mer troligt att det blir avslag.
De åklagarmyndigheter med högst andel beviljade kontaktförbud ligger på ca40%, de med lägst andel ligger strax under 20%, rikssnittet ligger runt 30%.

Jävligt dumt att förhöja risken att åka på kontaktförbud genom att skita i att åka till mötet med polisen.
Han har inget att förlora på att gå dit.
Att skita i det kan däremot öka risken för kontaktförbud, det är även något som kan användas mot honom i rätten som ett tecken på att han inte är samarbetsvillig.

Alltså ett dåligt råd med klara nackdelar och inga fördelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in