2024-11-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Faktiskt det första som jag håller med dig om.

Jag skulle kunna tänka mig kanske att det finns något land i Afrika någonstans där den svenska valutan kanske fortfarande ses attraktiv.

Tyvärr inte om du med svensk valuta menar kontanter då riksbanken inte köper tillbaka,sedlar som förut.
I Thailand tar de väl inte ens emot svenska sedlar i växlingskontoren?

Annars är den precis lika värdelös vid elektroniska överföringar bara det att det går få lokal valuta på så sätt.
Att det i Afrika säkert finns många länder där det går leva billigare än i Sverige är sant.
Men om man vill ha svensk standard,inte bo i bajshydda och äta majsmjöl,är det verkligen så mycket billigare än hemma?
Citera
2024-11-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Nu har jag inte själv varit i Thailand, men vad kostar det då om man vill leva med svensk standard?

Dvs ha bil,internet kabeltv ac/värme och normalt svenskt kök/badrum/byggstandard.
Kunna resa utomlands till exotiska Europa en gång om året i minst två veckor med familjen.

Träffa tandläkare/läkare när/om det behövs etc

Inte bo som en bohem i en strandhydda och lyssna på haver medan man grillar själviskad fisk

Jadu hur långt är ett snöre?

Äga bil kostar samma som Sverige och beror helt på vilken typ av bil du vill ha. Därför många inte har bil i Thailand. Internet/kabeltv är inte mycket billigare.

Bostäder är billigare. Priser beror på områden och storlek. Dock har de ej svenskt byggstandard, dvs vad gäller väggar och tak. Med tropiskt temperatur behövs inte bostäderna isoleras som svenska bostäder kräver. Men många bostäder är bra (håller värmen och regn ute) och är inredda med fina kök och kakel. Dock har långt ifrån alla thailändare möjlighet att bo i dessa bostäder. Många thailändare bor i plåtskjul.

Resa från Asien till Europa kostar samma som Europa till Asien. Var du väljer att semestra i Europa beror på land. Norge och Spanien har ej samma priser... Återigen, väldigt få thailändare reser till europa 1 gång per år.

Tandläkarundersökningar är billigare, men inte om du behöver utföra större ingrepp. Eftersom mycket subventioneras i Sverige. Därför många i Thailand förlorar tänderna när de blir äldre.
Citera
2024-11-17, 20:26
Medlem
Fyndigt-namns avatar
tror inte pensionsysstemet som det ser ut idag kommer existera d
Citera
2024-11-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboSlayer
Jadu hur långt är ett snöre?

Äga bil kostar samma som Sverige och beror helt på vilken typ av bil du vill ha. Därför många inte har bil i Thailand. Internet/kabeltv är inte mycket billigare.

Bostäder är billigare. Priser beror på områden och storlek. Dock har de ej svenskt byggstandard, dvs vad gäller väggar och tak. Med tropiskt temperatur behövs inte bostäderna isoleras som svenska bostäder kräver. Men många bostäder är bra (håller värmen och regn ute) och är inredda med fina kök och kakel. Dock har långt ifrån alla thailändare möjlighet att bo i dessa bostäder. Många thailändare bor i plåtskjul.

Resa från Asien till Europa kostar samma som Europa till Asien. Var du väljer att semestra i Europa beror på land. Norge och Spanien har ej samma priser... Återigen, väldigt få thailändare reser till europa 1 gång per år.

Tandläkarundersökningar är billigare, men inte om du behöver utföra större ingrepp. Eftersom mycket subventioneras i Sverige. Därför många i Thailand förlorar tänderna när de blir äldre.

Så i stort sett kommer kostnaderna vara ungefärligen samma som i Sverige då?
Om man vill ha det ungefär som "hemma"

Vissa saker lite billigare,andra lite dyrare. Men på 60000bath/månad lever man ett hyfsat liv,och är man två med den inkomsten gå det spara lite och inte vara rädd för en bilreparation,tvättmaskin eller spisbyte

Eftersom jag får för mig de flesta som vill flytta utomlands vill ha samma standard eller bättre än vad de har idag.
Inte bo i plåtskjul eller hyra ett rum och jobba som taxichaufför eller fabriksarbetare
Senast redigerad av peller 2024-11-17 kl. 20:32.
Citera
2024-11-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Det stämmer vad du säger de flesta länderna i Europa känner precis samma sak att det börjar bli faktiskt kört i de flesta länderna och det är därför du ser en enorm utflyttning.

Varför tror du priserna ökar här nere på lägenhet och bostäder?

Antalet västlänningar som flyttar till sydostasien har ökat sedan Covid pga att allt fler jobba remote. Dom flyttar för att få sol och billigare levnadsstandard. Men du får det att låta som att dom flyr europa och söker sig till vanliga jobb i Thailand.

Ja då stiger priserna. Inte för att thailändarna tjänar mycket. Västlänningar som jobbar remote tjänar mycket mycket mer än thailändarna. Samma fenomen sker i södra europa just nu.

Men i slutändan drabbar dig och andra expat som chillar i Thailand med vanliga jobb där nere. Du får ej köpa bostad som utlänning. Visst du kan köpa via thaifru, men hur säkert är det? Hyrorna kommer stiga och du får downsiza. Du kommer inte få någon pension av Thailand. Ingen privat sjukförsäkring i Thailand kommer hjälpa dig när du är gammal och behöver sjukvård. Lycka till med den statliga sjukvården. Har du inte lyckats investera tidigt så får du åka tillbaka till Sverige när du är 70 och leva på svensk pension. Om du nu inte redan är pensionär eller väldigt snart blir det.
Citera
2024-11-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Så i stort sett kommer kostnaderna vara ungefärligen samma som i Sverige då?
Om man vill ha det ungefär som "hemma"

Vissa saker lite billigare,andra lite dyrare. Men på 60000bath/månad lever man ett hyfsat liv,och är man två med den inkomsten gå det spara lite och inte vara rädd för en bilreparation,tvättmaskin eller spisbyte

Eftersom jag får för mig de flesta som vill flytta utomlands vill ha samma standard eller bättre än vad de har idag.
Inte bo i plåtskjul eller hyra ett rum och jobba som taxichaufför eller fabriksarbetare

Blir billigare än Sverige om du vill ha samma standard. Men ja det blir inte mycket billigare. Återigen flesta thailändare bor ej med "svensk" standard.
Citera
2024-11-17, 20:40
Medlem
Citat:
Hur ska det gå till? Ingen anställd kan välja att inte betala skatt då den dras av arbetsgivaren. Allt sköts digitalt och staten har koll på alla transaktioner. Eller menar du att befolkningen skulle rösta fram ett system som struntar i att betala ut pensioner?
Allt kan hända i politiken.
Trodde någon för 40 år sen att över 20% av befolkningen i Sverige skulle vara utlänningar och att det skulle finnas NoGo zoner och dagliga dödsskjutningar?
Pensionerna kommer nog inte helt att försvinna, men bli mycket mycket sämre.
Jag är glad att jag kan ta ut pension inom 10 år.
Dom som har 20-30 år kvar får nog en hård ålderdom.
Citera
2024-11-17, 20:42
Medlem
Felpost
Citera
2024-11-17, 20:43
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Allt kan hända i politiken.
Trodde någon för 40 år sen att över 20% av befolkningen i Sverige skulle vara utlänningar och att det skulle finnas NoGo zoner och dagliga dödsskjutningar?
Pensionerna kommer nog inte helt att försvinna, men bli mycket mycket sämre.
Jag är glad att jag kan ta ut pension inom 10 år.
Dom som har 20-30 år kvar får nog en hård ålderdom.
Den där siffran stämmer inte det är 35-36%
Citera
2024-11-17, 20:44
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

Ponera att det är år 2060, vi säger att Niklas Andersson fyller 70 år (staten har höjt pensionen till 70 sedan år 2045). Niklas har hela livet i princip haft vikariat jobb inom skolan (lyckades inte få lärarlegitimationen ty han klarade inte av vfu2) och med andra ord får han enbart ta del av allmänna pensionen och tjänstepensionen. Det lön Niklas har haft har pendlat mellan 5000-15000 kr efter skatt.

1. Tänkte fråga vilka andra förmåner kan Niklas få förutom allmänna pensionen och tjänstepensionen?

2. (dum fråga, men vi kan alltid säga ett ungefär) hur mycket kan Niklas få ut av allmänna pensionen och tjänstepensionen, år 2060?

3. Får Niklas dessa pengar som betalas ut av staten om han bor utomlands (dvs inom Europas gränser eller Japan, Sydkorea)?

4. (dum fråga, men vi kan alltid säga ett ungefär) En vettig hyreslägenhet (2 rummare) kostar ca 10000 SEK varje månad (tror inte dessa ingår: vatten, el och gas , internet) i någorlunda centralt Malaga (södra Spanien). Om vi ponerar att den slutliga summan på hyreslägenhet blir ca 13000 SEK per månad i skrivande stund (inklusive: vatten, el och gas , internet) , hur mycket kan denna summa vara år 2060? själv tänker jag mig att siffran ca 36000 SEK (då använd jag mig av 5% höjning av siffran 13000 SEK varje år).
Men vad säger ni?

5. En annan elände är mat och transportpriser i Malaga som är ungefär som här hemma i Sverige!

Niklas får nog bo på gatan och sitta och tigga. Men om vi istället tittar på någon som inte varit svårt förståndshandikappad hela livet utan faktiskt jobbat och byggt sig ett vettigt liv:

Låt oss kalla honom Olle.

Olle utbildade sig till ingenjör och har haft en snitt lön på 45000kr/mån under sitt yrkesverksamma liv. Han har hunnit arbeta i 50år 2060.

Han har lyckats investera i snitt 5000kr/mån på Avanza Zero.

Vi vänder oss till ChatGPT:

"Avanza Zero har historiskt haft en genomsnittlig årlig avkastning på ungefär 8–10 %, eftersom den speglar indexet OMXS30 utan förvaltningsavgifter. Låt oss räkna med en genomsnittlig årlig avkastning på 8 % (en försiktig uppskattning).

Antaganden:
Startår: 2010
Slutår: 2060 (50 år sparande)
Månadssparande: 5 000 kr
Genomsnittlig avkastning per år: 8 %

Om du sparar 5 000 kr i månaden på Avanza Zero från 2010 till 2060, med en genomsnittlig årlig avkastning på 6 %, skulle dina besparingar växa till ungefär 39 658 637 kr år 2060.

Detta belopp inkluderar både dina insättningar och avkastningen tack vare ränta-på-ränta-effekten."

Om vi är lite försiktigare och istället antar att snittavkastningen stannar på 6% så har Olle inte mer än ca. 18 000 000 kr men han klarar sig.

Men detta var bara ett exempel för dem av oss som inte tillhör samhällets absoluta bottenskrap.
Citera
2024-11-17, 20:49
Medlem
Citat:
Antalet västlänningar som flyttar till sydostasien har ökat sedan Covid pga att allt fler jobba remote. Dom flyttar för att få sol och billigare levnadsstandard. Men du får det att låta som att dom flyr europa och söker sig till vanliga jobb i Thailand.

Ja då stiger priserna. Inte för att thailändarna tjänar mycket. Västlänningar som jobbar remote tjänar mycket mycket mer än thailändarna. Samma fenomen sker i södra europa just nu.

Men i slutändan drabbar dig och andra expat som chillar i Thailand med vanliga jobb där nere. Du får ej köpa bostad som utlänning. Visst du kan köpa via thaifru, men hur säkert är det? Hyrorna kommer stiga och du får downsiza. Du kommer inte få någon pension av Thailand. Ingen privat sjukförsäkring i Thailand kommer hjälpa dig när du är gammal och behöver sjukvård. Lycka till med den statliga sjukvården. Har du inte lyckats investera tidigt så får du åka tillbaka till Sverige när du är 70 och leva på svensk pension. Om du nu inte redan är pensionär eller väldigt snart blir det.
Det stämmer nog, jag har några vänner med thaifruar som bott ett par år i Thailand efter pensioneringen.
Dom klagar på hur dyrt det är med sjukvård och försäkringar, en av dom har flyttat till Alicante istället.
Då behöver dom ingen dyr försäkring.
Citera
2024-11-17, 20:51
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Niklas får nog bo på gatan och sitta och tigga. Men om vi istället tittar på någon som inte varit svårt förståndshandikappad hela livet utan faktiskt jobbat och byggt sig ett vettigt liv:

Låt oss kalla honom Olle.

Olle utbildade sig till ingenjör och har haft en snitt lön på 45000kr/mån under sitt yrkesverksamma liv. Han har hunnit arbeta i 50år 2060.

Han har lyckats investera i snitt 5000kr/mån på Avanza Zero.

Vi vänder oss till ChatGPT:

"Avanza Zero har historiskt haft en genomsnittlig årlig avkastning på ungefär 8–10 %, eftersom den speglar indexet OMXS30 utan förvaltningsavgifter. Låt oss räkna med en genomsnittlig årlig avkastning på 8 % (en försiktig uppskattning).

Antaganden:
Startår: 2010
Slutår: 2060 (50 år sparande)
Månadssparande: 5 000 kr
Genomsnittlig avkastning per år: 8 %

Om du sparar 5 000 kr i månaden på Avanza Zero från 2010 till 2060, med en genomsnittlig årlig avkastning på 6 %, skulle dina besparingar växa till ungefär 39 658 637 kr år 2060.

Detta belopp inkluderar både dina insättningar och avkastningen tack vare ränta-på-ränta-effekten."

Om vi är lite försiktigare och istället antar att snittavkastningen stannar på 6% så har Olle inte mer än ca. 18 000 000 kr men han klarar sig.

Men detta var bara ett exempel för dem av oss som inte tillhör samhällets absoluta bottenskrap.
Va?
Jag har hört att det absolut dummast är att satsa på fonder i Avanza Zero ty kan kan gå hur som helst inklusive att du kan förlora ALLA DINA PENGAR. Utan sätt in de i bankens egna sparkonto med högst ränta där kan pengar inte gå upp i rök, inte en chans!

eller har jag hört fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in