Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Tack skall du själv har för att du visade det finns fler som lever i verkligheten och som ser vart landet är på väg

Övriga nordiska länderna kan klara sig på sina pensioner men inte vi svenskar utomlands.

Var ett reportage i Bangkok post för något år sedan där de helt enkelt vägrade behandla just svenska patienter för det var så många som struntade i betala räkningarna för de inte hade råd.

Idag får ingen någon vård på sjukhusen innan man kunnat styrka man har försäkring eller pengar till att betala.

Men svenskar kommer fortfarande ner hit och ser sig som kungar trots snart de flesta asiater har långt bättre pensioner och inkomster än svenskarna.

Därför är det kul att se svenska medelklassen kommer ner hit och tror de lever lyxliv.

Jobba dig rik i Sverige det var länge sedan det gick.
Att få svenskt där hemma ser någon glädje och att pensionen skall bli en lycklig period verkar gått upp för de flesta att det mest är en utopi.

Har man inte sparat ordentligt själv eller fått ärva eller på annat sätt har inkomster så går det inte leva utomlands längre. Och i framtiden som tråden gäller kommer troligtvis inte pensionerna finnas kvar.

Men det var ju vad svenskarna själva ville så njut

Återigen en dyster,men förmodligen helt korrekt,analys om vad som komma skall.

Icke att förglömma är det väl inte mer än 40(?) år sedan det var förbjudet att föra ut mer än några tusenlappar i svenska kontanter ur Riket,och maxbelopp att handla utomlands för var 100.000sek

https://svjt.se/svjt/1985/323

Ett pennstreck så är vi tillbaka där du inte KAN föra ut SEK ur Riket eller EU,och då går det inte flytta.

Jag antar du bosatt dig i Asien,möjligen Thailand. Då är du också medveten om kostnadsläget för att ha dräglig västerländsk standard
Det är rätt roligt när svenskar tror sig bemedlade,när deras asiatiska ekonomiska klass-motsvarighet har dubbelt eller trippelt.
Räcker ju med att besöka stockholms lyxbutiker och studera vilka som verkligen handlar och inte bara fönstershoppar eller köper en Hermesväska efter att ha sparat tre månader.

För mig är SEKs usla värde mycket bra.
I stort sett alla lyxvaror är 20-50% billigare i Sverige och dessutom ytterligare upp till 19% rabatt via momsåterbetalning.
Lunch på bättre lunchrestaurang för USD 15-20 inkl moms&ingen dricks är löjligt billigt.
Middag för USD50.

Men återigen för den med normal svensk arbetarinkomst efter skatt på 25000sek/mån är det dyrt.
25000sek är idag knappt 2300usd..
Citera
2024-11-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Om framtidens arbetare vägrar betala skatt till framtidens pensionärer finns det ingen pension att utbetala.
Så osäkert är systemet.

Hur ska det gå till? Ingen anställd kan välja att inte betala skatt då den dras av arbetsgivaren. Allt sköts digitalt och staten har koll på alla transaktioner. Eller menar du att befolkningen skulle rösta fram ett system som struntar i att betala ut pensioner?
Citera
2024-11-17, 18:58
Medlem
Citat:
Idag får ingen någon vård på sjukhusen innan man kunnat styrka man har försäkring eller pengar till att betala.

Gäller för att nationaliteter och i länder på privata sjukhus/kliniker, undantag för akutsjukvård. Eller menar du att dom endast kräver det av svenskar men danskar ej behöver uppvisa kreditkort eller sjukförsäkring?

Citat:
Men svenskar kommer fortfarande ner hit och ser sig som kungar trots snart de flesta asiater har långt bättre pensioner och inkomster än svenskarna.

Överdriv inte. I vilka asiatiska länder har de flesta bättre pension än svenskar?
Citera
2024-11-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

Ponera att det är år 2060, vi säger att Niklas Andersson fyller 70 år (staten har höjt pensionen till 70 sedan år 2045). Niklas har hela livet i princip haft vikariat jobb inom skolan (lyckades inte få lärarlegitimationen ty han klarade inte av vfu2) och med andra ord får han enbart ta del av allmänna pensionen och tjänstepensionen. Det lön Niklas har haft har pendlat mellan 5000-15000 kr efter skatt.

Kan gå om Sverige ökar statsskulden rejält år 2060 för att betala ut merparten till pensionärer. Tidigare generation stal av Niklas och nu väljer Niklas att stjäla från kommande generation.
Citera
2024-11-17, 19:15
Citat:
Ursprungligen postat av TurboSlayer
Gäller för att nationaliteter och i länder på privata sjukhus/kliniker, undantag för akutsjukvård. Eller menar du att dom endast kräver det av svenskar men danskar ej behöver uppvisa kreditkort eller sjukförsäkring?

Överdriv inte. I vilka asiatiska länder har de flesta bättre pension än svenskar?

Just nu gäller det alla.
Tidigare i Hua hin har de varit mer slappa med kolla försäkring och därför först behandlat och sedan räkning.
Stått även om det i Expressen att de är just bekymrade över oss svenskar som "sticker".
Svenskar har inte längre det goda ryktet vi en gång hade.

Så kolla där innan du skriver saker du inte känner till.
Citera
2024-11-17, 19:18
Citat:

Min svärfar har 60 000 bath som f.d lärare och i dagens svenska pengar är det över 15 000 kr.

Min gamla polare i Sverige jobbade i hemtjänsten och får idag ut 13 000 kr.

Alltså sluta tro att svensken är någon superrik pensionär för det stämmer inte.
Tror lägsta summan få ut som soldat från armen i USA var 3000 dollar.

Pensionen för en vanlig norrman ligger på över 30 000 Nkr ut.

Svensken har dålig pension oavsett hur mycket du försöker intala dig själv du lever i ett rikt land.
Citera
2024-11-17, 19:20
Medlem
Citat:
Just nu gäller det alla.
Tidigare i Hua hin har de varit mer slappa med kolla försäkring och därför först behandlat och sedan räkning.
Stått även om det i Expressen att de är just bekymrade över oss svenskar som "sticker".
Svenskar har inte längre det goda ryktet vi en gång hade.

Så kolla där innan du skriver saker du inte känner till.

"I Expressen..." De flesta Europeiska länder har nyhetsartiklar om medborgare som beter sig dåligt utomlands. Läs inte bara svenska nyheter.

Bor för övrigt i Sydostasien flera månader om året och ingen har någonsin sett ner på mig för att jag är svensk, tvärtom.
Citera
2024-11-17, 19:22
Citat:
"I Expressen..." De flesta Europeiska länder har nyhetsartiklar om medborgare som beter sig dåligt utomlands. Läs inte bara svenska nyheter.

Bor för övrigt i Sydostasien flera månader om året och ingen har någonsin sett ner på mig för att jag är svensk, tvärtom.

Sade aldrig de ser ner på oss.
Men, vi har inte det goda ryktet som vi hade för en tio 20 år sedan.

Och sen snackar jag inte bara om medborgare som beter sig dåligt utomlands. Detta gällde vanliga äldre pensionärer som inte hade råd med sjukvårdsförsäkring. Vilket ju är lite tokigt med tanke på hur mycket våp betalt in till sjukvården i Sverige. samt - Ja den borde vi fått ta med oss utomlands precis som tyskarna.
Citera
2024-11-17, 19:29
Medlem
Citat:
Min svärfar har 60 000 bath som f.d lärare och i dagens svenska pengar är det över 15 000 kr.

Svensken har dålig pension oavsett hur mycket du försöker intala dig själv du lever i ett rikt land.

Har aldrig påstått att en svensk pensionär är rik utan vi diskuterar ifall "de flesta asiater" har högre pension än svenskar eller inte.

Att en Amerikansk soldat eventuellt får ut 3000 dollar i pension har inget med saken att göra. Inte heller vad en norrman får ut.

Minimum pensionen i Thailand ligger på 600-1000 baht = 188 - 314 sek (ilo.org). Finns en anledning till det finns så många äldre i Thailand som lever i absolut misär. Att det sedan finns en skara överklass som lever väldigt bra i Thailand är en annan sak och dessa räknas inte som "de flesta Asiater". Och nej din svärfar får ej ut 13000 sek från den thailändska staten. Isåfall har han sparat privat och antagligen haft turen att ärva ett hus och bo gratis.
Citera
2024-11-17, 19:39
Citat:
Kan gå om Sverige ökar statsskulden rejält år 2060 för att betala ut merparten till pensionärer. Tidigare generation stal av Niklas och nu väljer Niklas att stjäla från kommande generation.

Men då går staten i en fet fälla, vilket leder till till en extra stor inflation!
Citera
2024-11-17, 19:41
Citat:
Har aldrig påstått att en svensk pensionär är rik utan vi diskuterar ifall "de flesta asiater" har högre pension än svenskar eller inte.

Att en Amerikansk soldat eventuellt får ut 3000 dollar i pension har inget med saken att göra. Inte heller vad en norrman får ut.

Minimum pensionen i Thailand ligger på 600-1000 baht = 188 - 314 sek (ilo.org). Finns en anledning till det finns så många äldre i Thailand som lever i absolut misär. Att det sedan finns en skara överklass som lever väldigt bra i Thailand är en annan sak och dessa räknas inte som "de flesta Asiater". Och nej din svärfar får ej ut 13000 sek från den thailändska staten. Isåfall har han sparat privat och antagligen haft turen att ärva ett hus och bo gratis.

Min svärfar får garanterat ut 60.000 thai baht varje månad han har varit statligt anställd som lärare hela tiden.
Och vad du vill tro om det eller inte det skiter jag i

Och sedan får du också komma ihåg att thailändarna är det landet som har mest semesterdagar bland världens länder och de jobbar inte längre än till 65.

De har lärt sig lite grann att njuta av livet menar att de kan medan svenskarna jobbar till 75 år och sliter ut sig och är fattiga och totalt slut i kroppen som pensionärer.

Därför kommer vi tillbaka till det ursprungliga som jag försökt förklara för er som bor i Sverige att det finns ingen mening att försöka tro man kan jobba sig rik i Sverige och om vi ponerar om 20-30 år framåt i tiden så är pengarna slut i Sverige.
Om ens landet är kvar och svenskt då.

Så varför jobba och slava när kanske de flesta av oss eller er inte ens kommer att nå pensionsålder?

Och att ni skulle då kunna ha råd att leva fantastiskt pensionärsliv nere i Asien och kunna spela golf varje dag när du har stått på svetsen eller svarven i Sverige i 60 år

Du förstår kanske att den där ekvationen håller inte.
Tiden när man jobbade och var trogen sin arbetsgivare i Sverige och fick sin guldklocka när man gick i pension och sedan hade man lite pengar sparade så man kunde köpa en husvagn eller en sommarstuga eller en Harley Davidson. - Ja den tiden är faktiskt över.

Nu som pensionär räknar staten kallt mer att du måste jobba kvar ytterligare ett par år för att kunna få någon tusen att extra i pension.
Och ytterligare ett par tusental och pensionärerna trillar av pinnen inom de åren och staten sparar igen på de pengarna.

Men ändå så finns det folk som fortfarande inte förstår att staten i Sverige vill inte medborgarna väl.
De vill inte att ni ska ha fina pensionärsliv och de vill inte att ni ska kunna ha fina bostäder som ni kan sedan lämna bort i arv till era barn.

Svenska staten vill ha moderna nya slavar.
Citera
2024-11-17, 19:42
Citat:

Hur vanligt är detta? är han förresten fast anställd, om så är fallet (dvs. han är fast anställd) så har de lurat han för att en i hemtjänsten ska tjäna minst 20-25 000 SEK efter skatt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in