Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Vad händer med ditt inlägg ovan om vi byter ut orden holistisk och brett till optimistisk? Ingenting händer, innebörden av ditt inlägg blir exakt densamma, ingen fakta har förändrats genom att du ändrar ordet. Du är extremt optimistisk och du försöker övertyga mig om att bli lika optimistisk genom att du sätter in ord som holistisk i stället för optimistisk. Men allt bygger ju ändå på din högst subjektiva åsikt om vad språkmodellerna innehåller. Vi lär oss inget nytt om detta ämne när du väljer ut speciella adjektiv för att uttrycka din optimism. Att vara optimistiskt verkar ofta trevligt och sympatiskt. Men det är inte synonymt med brett eller holistiskt.
Oj, vad babblar du om? Hollistiskt betyder att se helheten. Optimistisk betyder att man ser sannolikheten för en lyckosam utgång som högre än en pessimist gör. Och min, objektiva, bedömning är att rationellt steg för steg resonerande modeller respektive mer hollistiskt resonerande modeller arbetar med olika sätt att tänka.
De förstnämnda resonerar, först, rationellt och logiskt. Först, därefter, försöker de se saker och ting i ett bredare perspektiv. Men då har, redan, de rationella och logiska resonemang, som den fört först, begränsat hur brett den kan tänka. Detta kan ge ökad precision men också risk för att de viktiga samanhangen riskerar att missas av modellen. De sistnämnda modellera av mer mer kreativ typ, som ChatGPT-4o, försöker se hela bilden direkt, dvs den tänker hollistiskt. Fördelen med detta är, dels att den ser en större komplex helhetsbild och dels kreativitet: Att se nya möjligheter och hitta oväntade samband. Nackdelen är sämre precision.
Så, om vi jämför med dig med mig för att förstå våra respektive tanke-metoder:
Du är en, ej realistisk, alarmist/pessimist därför att du, först, på god rationell och logisk grund, instämmer i påståendet att: "Vi kommer aldrig kontrollera ett AI som är överlägset oss". Men eftersom du, redan i och med detta, begränsat, hur brett och hollistiskt du kan se på verkligheten, så ser du bara farorna med den och inte de möjligheter som finns för att ändå få till en lycklig utgång. Tvärt om så dömer du ut alla som inte delar ditt synsätt som "naiva", "godtrogna", "förnekare" och att de "sticker ner huvudet i sanden".
Jag, å andra sidan, är en realistisk optimist: Jag instämmer visserligen i påståendet om att "vi aldrig kommer att kunna kontrollera ett AI som är överlägsen oss" och jag ser även faran med ett "logiskt monster". Men, eftersom jag, först, sett på AI problematiken brett och hollistiskt så ser jag också, inte bara, farorna med den utan också de möjligheter som finns för att få till en lycklig utgång. Här tror jag brett holistiskt tänkande AI-modeller kan vara nyckeln till ett fruktsamt samarbete mellan människorna och avancerat socialt och språkligt AI. Medan jag ser faran med de rationellt och logiskt resonerande modellerna som potentiella framtida logiska monster.