Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Självfallet så är ChatGPT-4o tränad att vara trevlig och diplomatisk, det är ju självklart. Men det är inte det jag pekade på: Det jag pekade på var att, grundfunktionen hos o1-prewiew o1, 03 modellerna är att, först, analysera rationellt och logiskt, steg för steg, och först, därefter, "se sig om" bredare. Detta, i motsats, till ChatGPT-4o som "ser" brett men kommer med ett mindre precist svar. Å andra sidan är den modellen mer kreativ, och lämpar sig därför bäst för sådana uppgifter som att producera,nya hypoteser och hitta oväntade samband.
Vad gäller definitionen av "social" tror du att interagerande med djur ingick i en sådan definition när sociologi grindsdes på 1800-talet? Nej, för då var synen på djur annorlunda än idag. På samma sätt så kommer synen på AI att ändras och därmed definitionen av vilka existenser vars interaktioner räknas som "sociala".
Jag har heller inga som helst problem med att AI fabricerar och simulerar att de är sociala. Tvärtom så tillhör det deras grunduppgift. Men sett till grundläggande funktion, men på relevant metanivå så är LLM-Transformers också, de facto sociala, oavsett om de hunnit inkluderas i någon definition eller ej: De interagerar språkligt med människor, de försöker uppfylla de förväntningar de bedömmer varje enskild användare har utifrån kontext i aktuell chatt-tråd, och de är, de facto, redan, sociala aktörer i samhället, trots att de saknar nästan all autonomi.
Slutligen testen du föreslår: Jag förmodar att du vill att jag promptat o1. Och, ja, modellen skulle säkert göra sitt bästa, men det ändrar inte modellens grundläggande funktionssätt: att, först resonera rationellt och logiskt...
Det är ungefär som om jag skulle "prompta", dig: "Tänk först hollistiskt...", vilket du inte verkar klara av. Och detta förklarar faktiskt mycket: För du verkar, (och har även uppgett det i ett tidigare inlägg), först tänka rationellt och logisk. Då kommer du fram till det, inte felaktiga slutsatsen att "vi inte kan kontrollera, AI som är smartare än oss själva". Först, därefter, "ser du dig omkring". Och vad ser du då? Jo, en massa skräckscener ifrån diverse sci-fi stoff.
Nu tror jag Iof att det t. ex går att kompensera ett relativt lågt IQ med brett tänkande, så länge det inte rör sig om rena matematiska uppgifter utan om "vardags logik". På samma sätt kan högt IQ, inte kompensera för brist på hollistiskt tänkande, men väl genom rationellt och logiskt resonerande avskräcka ifrån att ge sig in på de hollistiskt och kreativa "tassemarker" man inte behärskar fullt ut själv.
4o har "default-inställningen": "brett och kreativt tänkande". Vilket inte är så konstigt när den har studerat all litteratur och tränats speciellt för att producera trevlig, "social" och "holistisk" text. Eller rolig text, om du frågar efter det. O1 och O3 kan ges instruktionen att använda brett, holitiskt och kreativt tänkande. Den kan det lika bra, förmodligen bättre, än 4o. Din uppfattning om att modellernas grundläggande funktionssätt (som du även upplever som en slags personlighet eller kompetens) är fundamentalt olika stämmer inte. Den här skarpa distinktionen finns bara i din fantasi. O1 är i grunden också en LLM. Med adderad förmåga att resonera om ett svar i flera steg. Dvs den kan mer, den är bredare, mer holistisk.
En hund är ett flockdjur som lever i en social kontext. Hundar kommunicerar med varandra och med oss människor baserat på en intern social förmåga vars funktion har skapats genom evolutionen. Vetenskapen har inte lyckats kartlägga hur den funktionen faktiskt fungerar rent fysiskt/kemiskt i hundens hjärna. Vi har
inte återskapat den funktionen i en AI när vi ber en språkmodell att producera trevlig, bred, lång, eller rolig text. Är du med på det?