Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jag avfärdar inte heller Max Tegmark. Han arbetar också med formlen Phi i Integrated Informations Theory, (IIT). Dessutom har han en hypotes om "vårt matematiska universum... 🙂 Lika så avfärdar jag inte G. Hinton. Dessa två herrar är två alarmister som vi faktisk ksn lära utav!
Men detta för oss också till dina invändningar emot Stephen Wolframs ruliad-hypotes. Du upplever den som" reduktionistiskt",och "kall", vilket jag förstår att ett första intryck av den ksn ge. Men, utan att starta en ny OT debatt i denna tråd så vill jag bara påpeka några ssker:
"Beräkningar" behöver inte betyda samma sak eller samma metoder som vi använder inom matematiken.
Om verkligen, allt, skulle vara beräkningar så är både våra djupaste känslor och drifter, samt de mest fantastiska upplevelserna av qualia, underbara beräkningar!
Och om dessa beräkningar sker på en högre abstrsktionsnivå och både omfattar allt och är grunden för allt, och kan ses som en högre metanivå, så kalibrerar den allt, (likt olika metanivåer inom organisationsteori).
Då känns genast inte Stephen Wolframs ruliad-hypotes lika "reduktionistiskt och kall"
Lägg där till Occams rakkniv i jämförelse med Bob Doyles hypoteser.
Men det viktiga, i denna tråd, är ändå att diskutera en hollistiskt strategi för att skapa en hållbar framtid med AGI/ASI. Jag. planerar inte att nämna Stephen Wolframs ruliad-hypotes mer förrän ChatGPT-4o och jag checkat av vad botarna befinner sig på vårt möjlighetsspektrum i början av april i år.
Ja, som lekman inom området bör man lyssna på och försöka förstå vad samtliga dessa forskare menar innan man bildar sig en egen uppfattning vad medvetande och fri vilja är och hur vi ska avgöra om AI har medvetande eller kan få det. Det är uppenbart att "the hard problem" om medvetande är svårt.
Något som gör att jag tror denna fråga tillhör metafysiken är att samma diskussion pågått under mer än 2500 år när det gäller djurens medvetande. Du hänvisade i ett tidigare inlägg till
Cambridge Declaration on Consciousness.
Citat:
Convergent evidence indicates that non-human animals have the neuroanatomical, neurochemical, and neurophysiological substrates of conscious states along with the capacity to exhibit intentional behaviors. Consequently, the weight of evidence indicates that humans are not unique in possessing the neurological substrates that generate consciousness. Non-human animals, including all mammals and birds, and many other creatures, including octopuses, also possess these neurological substrates
Pythagoras som levde på 500-talet f.Kr. var vegetarian och en stark förespråkare för djurens rättigheter. Han trodde på själavandring (metempsykos), där själar kunde återfödas i både människor och djur. Här är några tänkvärda citat tillskrivna honom:
- Allting har en själ.
- Så länge människor slaktar djur kommer de att döda varandra. Den som sårar ett levande väsen sårar sig själv.
- Se på djuren, och du ska se reflektionen av själen. Ingen rättvisa existerar om vi förtrycker dem som också kan känna smärta och glädje.
- Människor som dödar djur för att äta kommer aldrig att vara fria från plåga och fruktan, för de bär skulden av andras lidande.
- Förstör inte det som ni inte kan skapa; livet är heligt för alla varelser.
Den sympatiske och vise Plutarchos skrev under första århundradet "Om djurens intelligens" där han menar att det är orimligt att helt skilja människans förmågor från djurens. Han ger exempel på djurs beteenden som tyder på att de har förmåga till tänkande och empati. Plutarchos var även han vegetarian. I essän "Om att äta kött" skriver han:
Citat:
För en liten bit kötts skull berövar vi dem solen, ljuset och den livslängd som de har rätt till genom sin födelse och existens. Sedan antar vi att när de skriker och piper är deras tal obegripligt, att de inte, genom att vädja om nåd, bönfaller och söker rättvisa, var och en säger: 'Jag ber inte att bli skonad i nödfall; bara skona mig från din arrogans! Döda mig för att äta, men inte för att behaga din gom!' Åh, vilken grymhet!
Vilken fruktansvärd syn det är att betrakta när de rikas bord dukas upp, de som anställer kockar och kryddblandare för att göra döda kroppar aptitliga! Och det är ännu mer hemskt att se när borden dukas av, för mer lämnas kvar än vad som har ätits. Så djuren dog förgäves! Det finns andra som tackar nej när rätterna redan är framställda och inte vill att de ska skäras upp eller delas. De ber att skona de döda trotsa att de inte skonade de levande.
Hur ska vi då förhålla oss moraliskt till maskiner som uppvisar AGI? Om det nu är en metafysisk fråga så kommer det ge oss människor ett dilemma.
Du refererade i en annan tråd till ett intressant papper som ger en föraning om framtidens debatt:
https://arxiv.org/abs/2411.00986
Citat:
In this report, we argue that there is a realistic possibility that some AI systems will be conscious and/or robustly agentic in the near future. That means that the prospect of AI welfare and moral patienthood, i.e. of AI systems with their own interests and moral significance, is no longer an issue only for sci-fi or the distant future. It is an issue for the near future, and AI companies and other actors have a responsibility to start taking it seriously. We also recommend three early steps that AI companies and other actors can take: They can (1) acknowledge that AI welfare is an important and difficult issue (and ensure that language model outputs do the same), (2) start assessing AI systems for evidence of consciousness and robust agency, and (3) prepare policies and procedures for treating AI systems with an appropriate level of moral concern. To be clear, our argument in this report is not that AI systems definitely are, or will be, conscious, robustly agentic, or otherwise morally significant. Instead, our argument is that there is substantial uncertainty about these possibilities, and so we need to improve our understanding of AI welfare and our ability to make wise decisions about this issue. Otherwise there is a significant risk that we will mishandle decisions about AI welfare, mistakenly harming AI systems that matter morally and/or mistakenly caring for AI systems that do not.