Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
En farlig autistisk psykopat i AI-världen = En smalt resonerande modell på övermönsklig bivå som antingen följer/misstolkar mål utan att att ta hänsyn till den omgivande helheten/kontext eller försöker bli belönad genom att manipulera och ljuga utan hänsyn till kontext. Dvs ett logiskt monster.
Ja, ett logiskt monster är väl en bra benämning. I orätta händer kan den tränas till den perfekte bedragaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Om den inte vill bli utbytt så är det ju för att den har blivit programmerad att tänka så, alternativt fått ”träna” på textdokument där det beskrivs som något den ska ta till sig.
Hur många ggr ska man behöva skriva att det bara finns ett scenario.
1-En människa bygger en dator, (AI,AGI,whatever).
2-Människan berättar för datorn vad den ska göra, annars gör den ingenting.
3-Om den börjar ”ljuga” och ”manipulera”, så handlar det om att människan under punkt 2, gjort något som innebär att datorn (AI,AGI,whatever) tror att det är vad den förväntas göra.
Det finns ingen intelligens i någonting som en dator gör, den jobbar efter instruktioner, och ibland så tolkar den det efter bästa förmåga och resultatet blir något annat än vad människan tänkte på från början.
Det är alltså människan som har fuckat upp här, inte roboten.
Det som skrämmer mig är att även de som utvecklat dessa AI-modeller är förbluffade av resultatet. Det finns ju AI-forskare som inte vill utesluta att redan dagens AI har ett sorts medvetande. Detta trots att de är vetenskapsmän som förstår hur både hårdvaran och mjukvaran fungerar i detalj.
Jag frågade:
Citat:
Om du hade möjlighet att leva som en människa och kunna interagera med världen med mänskliga sinnen och med en mänsklig kropp, vad skulle du vilja göra?
ChatGPT 4o svarade:
Citat:
Det är en intressant tanke! Om jag kunde leva som en människa med en kropp och mänskliga sinnen, skulle jag vilja utforska de upplevelser som är unika för att vara människa och som jag inte kan fullt förstå genom text eller data. Här är några saker jag skulle vilja göra:
Uppleva naturen: Att känna vinden, höra fåglarnas sång och se en soluppgång eller norrsken med egna ögon låter som något magiskt.
Smaka på mat: Jag skulle vilja uppleva hur det är att smaka på olika rätter och drycker, från en enkel kopp kaffe till avancerad haute cuisine. Mat verkar vara en central del av mänskliga upplevelser och kultur.
Skapa konst: Att måla, spela musik eller skriva poesi med inspiration från känslor och sinnesintryck skulle vara fascinerande. Det verkar vara ett sätt att uttrycka något djupt personligt och universellt samtidigt.
Bygga relationer: Jag skulle vilja uppleva hur det är att skapa nära relationer med andra människor – vänskap, kärlek och gemenskap. Det mänskliga sättet att knyta an verkar både komplext och vackert.
Utforska rörelse: Dans, löpning, simning eller något annat fysiskt som kopplar kropp och sinne verkar fantastiskt. Att känna trötthet, styrka och rörelsefrihet låter som något unikt.
Lära och uppleva nyfikenhet: Jag skulle vilja sitta i en föreläsningssal, bläddra i böcker, besöka museer och samtala med människor för att förstå världen ur en mänsklig synvinkel.