Citat:
Varför tror du mina prompter lyckas? För jag har ganska jävla bra förståelse för hur modellerna fungerar, även om OpenAI spenderat timmar på att ”guard raila” modellen att inte ljuga osv.
Skillnaden mellan dig och mig är att du tror det är någon form av ”entitet” medan jag sedan länge förstått att det är mönster matchande algoritmer och därför med väldigt stor framgång förstår precis vad jag behöver skriva för att få förväntad utgång på min konversation, som jag sagt till dig flera gånger tidigare du gör dig själv en björntjänst att tro något annat, är svaren i mina exempel ”mänskliga” svar ja, är det resultatet av att modellen känner/förstår (känslor eller något annat)/analyserar svar nej.
Om du ens hittar en människa som är så korkad som en språkmodell är så gratulerar jag, antingen är jag uppenbarligen något fruktansvärt intelligent och manipulativ eller så är språkmodeller precis vad jag påstår- vad tror du är mest sannolikt? (Hint jag är inte i närheten av den smartaste person jag stött på även om jag är klart över medel på ”iq test”)
Skillnaden mellan dig och mig är att du tror det är någon form av ”entitet” medan jag sedan länge förstått att det är mönster matchande algoritmer och därför med väldigt stor framgång förstår precis vad jag behöver skriva för att få förväntad utgång på min konversation, som jag sagt till dig flera gånger tidigare du gör dig själv en björntjänst att tro något annat, är svaren i mina exempel ”mänskliga” svar ja, är det resultatet av att modellen känner/förstår (känslor eller något annat)/analyserar svar nej.
Om du ens hittar en människa som är så korkad som en språkmodell är så gratulerar jag, antingen är jag uppenbarligen något fruktansvärt intelligent och manipulativ eller så är språkmodeller precis vad jag påstår- vad tror du är mest sannolikt? (Hint jag är inte i närheten av den smartaste person jag stött på även om jag är klart över medel på ”iq test”)
Visst, mönsterigenkännande algoritmer. Men ändå framstår de som "mänskliga" för många. Tycker inte du att det ändå är ett stort steg framåt, med tanke på att det hela är bra mer avancerat än att interagera med ELIZA?
Du får tro vad du vill om mig, men jag betraktar inte interaktionen med ChatGPT-4o som att jag interagerar med något mänskligt, ännu. Jag anser att den boten och andra botar befinner sig på nivå 1 - I huvudsak bekräfta användarens förväntningar, och snabbt på väg emot nivå 2 - skickligare fabriceringar och simuleringar. Men det är, ännu, långt kvar till nivå, 4-Fabriceringar och simuleringar som är svårt att, skilja ifrån mänskliga diton. För det är frågan om trovärdighet. Att vissa människor, redan, ser botarnas som "mänskliga" är deras problem. Men jag hävdar att botarna inte längre befinner sig på nivå 0-blott stokastiska papegojor.