Citat:
Ursprungligen postat av
Nikodemous
Jag vet inte om jag skall ta dig seriöst eller om du är ett troll när du börjar slänga dig med verbala förolämpningar. Det klär dig inte eftersom det får dig att framstå som om du börjar få slut på argument, eller är 14-15 bast.
Nu skall du få ett exempel. Och svara ärligt nu!
Ponera att du har 1000 bilar med en medelhastighet förbi olyckan på 10 km/h.
Jag menar på att jag kan garantera dessa 10 km/h kontinuerligt med en kö med maximalt med bilar. Menar du att blixtlåsprincipen med 500 bilar i varje kö inte tappar en endaste sekund när kön stoppar och startar och inte finns en endaste risk att nån i tristess börjar fippla med mobilen, radion mm eftersom kön stundtals stannar och således tappar nån sekund här och där? Menar du verkligen det, för usf så är ju alla dessa rapporter att folk sitter med mobilen i bilen helt fel. Jäkla konstigt asså....
Eller så handlar det om att det inte finns nån vettig lösning för att köra alla i ett fält, förutom det som du postade innan. Jag kollade på dessa elektriska skyltar. Där har du faktiskt rätt. Dessa kan nämligen användas som påbudsskyltar vid olyckor, dock är det en investering som behöver göra. Men samtidigt, om var och varannan bilist sparar 5 min arbetstid på arbetet så kommer detta definitivt tjäna in sig snabbt. Tack för idén! 😉
Nej, jag börjar inte få slut på argument, frustrationen kommer från att du är för dum för att förstå problemet och oavsett hur många sätt man förklarar det på så går det inte in. Du har fullständigt fel men är för dum för att själv förstå det och väljer samtidigt att vägra ta in vad forskningen säger för i din fantasivärld så verkar du tro att du är jättesmart.
Du kan inte garantera någon kontinuerlig hastighet eftersom att det aldrig inträffar i en lång bilkö om det är människor som kör. Men om man kunde det stå spelar det som sagt ingen roll om två eller en fil används, men det kan bara inträffa om alla människor ersätts med robotar och det är idag ett omöjligt scenario.
Vart har jag påstått att flödet skulle bli perfekt bara för att man delar upp kön i två? Det blir det självklart inte...
Problemet här är att du inte förstår vad exponentiellt betyder, varje stopp har en exponentiell effekt på en kö och effekten växer med längden på kön.
I en längre kö så ökar varje stopp kötiden mer än i en kortare kö och du har samtidigt fler fordon som kommer orsaka fler stopp så effekten blir exponentiell med längden på kön.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nikodemous
Ja asså vi ser i Sverige att man sänker hastigheten på vägar där köer ofta uppstår vid morgonrusning. Detta finns det studier på, och ofta så sparar bilister in tid trots sänkt hastighet eftersom dragspelseffekten minimeras. Detta är fakta!
Det vi ser på filmerna som visar på att blixtlåsprincipen är effektivast visar 2 köer som rullar sakta och går ihop. Bra! Det är så det skall fungera i teorin och torde bli lika effektivt som en enskild kö. Men den stora frågan lyder: hur ofta rullar båda köerna långsamt framåt i verkligheten? Inte alls skulle jag säga. Det brukar I regel vara broms, gas, broms, gas osv..
Vet inte om man ska skratta eller gråta hur du lyckas motsäga dig själv utan att du ens själv kan förstå det.
Dragspelseffekten är exponentiell med längden på kön, delar du upp köerna så får du en dramatisk minskning av dragspelseffekten,
flödet blir bättre även om det skulle leda till fler stopp just på grund av dragspelseffekten.
Citat:
Ursprungligen postat av
lucifer0014
Ju mindre avvikelser vi petar in i flödet av bilar desto jämnare torde de bli. Att pressa in varannan bil i slutet innan hindret måste påverka mycket mer negativt än om kön är lite längre.
Nu är ni så nära på att greppa konceptet men ändå så långt bort. Varje avvikelse som petas in i flödet har en exponentiell effekt baserad på längden av kön ett stopp i en lång kö orsakar mycket större effekt än ett stopp i en kortare kö.
Kortar man kön så får det en dramatisk effekt på hur mycket varje avvikelse påverkar kön, 10 stopp i en kort kö kan ha mycket mindre effekt än 1 stopp i en lång kö. Även om själva sammanvävningen orsakar något extra stopp så vinner alla fortfarande massor av tid på det.