2024-11-15, 13:38
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Tänkte också på att det nog inte är riktigt rätt benämning även om jag inte kommer på något bra substitut. Är en MC som då tar tillfället i akt och kör mellan bilarna också en köfuskare?
Samma typer brukar öppet prata om hur de önskar slå upp dörren på MC-förare trots att det är bättre för alla att släppa fram dem. Kallas för "Crab mentality" på engelska och syftar på att vissa har inställningen att ifall de inte får eller kan ha någonting så ska ingen. Trots att de själva inte vinner något på att förstöra för andra eller i värsta fall även förstör för sig själva.

På svenska kallas det sosse-mentalitet.
Citera
Medlem
Hivmannnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker

Får dock själv erkänna att jag oftast lägger mig i högerfilen. Anledningen? De flesta trafikanter i det här landet är byfånar som håller på Jantelagen och vägrar tillämpa blixtlåsprincipen, så kör man i vänsterfältet lär man aldrig komma in igen.

Då tränger man sig in ändå, börja vingla och sådär. Då blir dom livrädda så man blir lnsläppt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Lyckligtvis är Christers generation snart borta. Jantesvensken är ett utdöende släkte och för varje år som går blir de färre. Människor under femtio brukar inte hålla på så, det är fyrtio- och femtiotalisternas Ordnung muss sein-betingning som får dem att hytta med näven och blockera trafiken och gapa från balkongerna och ha sig. En påfrestande generation.

Jante?
Citera
2024-11-15, 13:39
Medlem
Flashbackatmes avatar
Gubben är snart död pga ålderdom ändå så vem bryr sig. Han vill väl vara en jävla idiot sålänge de går antagligen.
Citera
2024-11-15, 13:42
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Jg tror alla som är sura här inte har förstått att de tölpar som åker förbi punkten för blixtlåskopplingen, för att komma så långt fram i kön som de kan, gör att kön blir längre och långsammare för alla andra som rättat sig i ledet och följer kutymen

Själv har jag en burk med neodymium-magneter som jag täckt i lim och rullat i grus, som jag plockar ur och kastar mot de som beter sig på detta vis i trafiken

Extra kul när dessa tölpar då stannar vid vägen och väntar på att få prata med mig, och hamnar ännu längre bak i kön, medans jag bara glider förbi och pekar finger 😅🤣

Punkten för blixtlåskopplingen är längst fram. Det är alltså helt omöjligt att köra förbi den.
Citera
2024-11-15, 13:44
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Jg tror alla som är sura här inte har förstått att de tölpar som åker förbi punkten för blixtlåskopplingen, för att komma så långt fram i kön som de kan, gör att kön blir längre och långsammare för alla andra som rättat sig i ledet och följer kutymen

Själv har jag en burk med neodymium-magneter som jag täckt i lim och rullat i grus, som jag plockar ur och kastar mot de som beter sig på detta vis i trafiken

Extra kul när dessa tölpar då stannar vid vägen och väntar på att få prata med mig, och hamnar ännu längre bak i kön, medans jag bara glider förbi och pekar finger 😅🤣
Var menar du att "punkten för blixtlåskopplingen" går någonstans? Jag skulle säga att den är ungefär 100 meter innan det blir en fil.

Om man börjar gå ihop tidigare än så går hela kön långsammare eftersom man har outnyttjad plats i vänster körfält och kön blir därför längre med kedjereaktioner på inbromsningar som följd.
Citera
2024-11-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Christer är en idiot och en vacker dag är det räddningstjänst han blockerar från att komma fram.
Isf dem som redan kör i det fältet som också blockerar räddningstjänsten?
Citera
2024-11-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
https://sverigesradio.se/artikel/chr...-pa-motorvagen

Publicerat onsdag 13 november kl 19.56

Efter en olycka på måndagen bildades köer och folk försökte knö sig på riksväg 40.

Då fick Christer Schellin, 74, nog och försökte på egen hand skapa ordning.

Och det var inte första gången han tog till strategin.

Man måste lyssna på inlägget på SR hemsida.

Det hela går ut på att Christer är en sån där efterbliven jävel som blockerar ena körfältet och känner sig duktig.

Rätt eller fel?

Jag tycker det är helt åt helvete när såna här idioter leker polis.
Varför är det ngn skillnad mot dem som kör i det fältet och som inte är räddningstjänst?
Citera
2024-11-15, 13:50
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica

De som ligger i vänster fil håller till vänster, de som ligger i höger fil håller till höger – räddningsgata i mitten, där Christer tycker att han ska ligga och blockera vägen för laglydiga trafikanter.
Citera
2024-11-15, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
https://sverigesradio.se/artikel/chr...-pa-motorvagen

Publicerat onsdag 13 november kl 19.56

Efter en olycka på måndagen bildades köer och folk försökte knö sig på riksväg 40.

Då fick Christer Schellin, 74, nog och försökte på egen hand skapa ordning.

Och det var inte första gången han tog till strategin.

Man måste lyssna på inlägget på SR hemsida.

Det hela går ut på att Christer är en sån där efterbliven jävel som blockerar ena körfältet och känner sig duktig.

Rätt eller fel?

Jag tycker det är helt åt helvete när såna här idioter leker polis.
Senast jag var med om en sån idiot var när det bildades en rejäl kö och det var pga att väldigt många skulle av på en avfart några km längre fram. Denne person gick då ut till vänster och blockerade alltså även alla som skulle rakt fram. En sån borde förlora körkortet.
Citera
2024-11-15, 13:51
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica

Räddningstjänst släpps förbi genom att köra i vägrenen. Det största hindret för räddningstjänst är inte personer som ligger i vänsterfilen utan kölängden. Ju längre kö desto fler personer som behöver flytta på sig, desto längre tid tar det. Därför är det bäst att fylla på vänsterfilen så mycket man kan för att reducera kölängden så mycket som möjligt.

För att inte tala om alla avfarter och påfarter som blockeras i onödan av långa köer i höger körfält.
Citera
2024-11-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
De som ligger i vänster fil håller till vänster, de som ligger i höger fil håller till höger – räddningsgata i mitten, där Christer tycker att han ska ligga och blockera vägen för laglydiga trafikanter.
Det var ju värre👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in