2025-03-13, 18:52
Moderator
Tystnads avatar
TS inbillar sig en massa.

Cyklar för att jobbet ligger så pass nära att det går snabbare cykla dit än gå bort och plocka ut bilen ur garaget och köra dit.

Bristen på parkeringsplatser nära hemmet är också en bidragande orsak

Däremot har jag aldrig sett sådana som är gravt överviktiga cykla till sina arbetsplatser trots dom bor nära och dessutom säkerligen hade mått bättre av cykla då och då.
Citera
2025-04-02, 22:38
Medlem
Bland högutbildade ger det ingen status med bil.

Men det verkar så bland lågutbildade, det verkar främst vara de som ser det som en statussymbol.
Citera
2025-04-02, 23:18
Medlem
Snapcounts avatar
Det kan jag inte säga..

Det jag som bilist retar upp mig på, är parkeringsavgifter (ett s-tans otyg). Betalar ytterst sällan det..och bojkottar det när jag skall på jobbet. Närmast en principsak för mig. Och då har jag hamnat på parkeringsböter. De j-vla kräken har blivit kåtare det sista halvåret där jag jobbar.

Så pass mycket att jag går i tankarna att skaffa en el-cykel, eller en liten moppe/vespa (som är lättare att stuva undan parkeringsböterna).
Citera
2025-04-06, 11:46
Medlem
Innan jag bodde i Vasastan bodde jag på Östermalm, där cyklade de flesta i trapphuset, medelinkomsten låg väl nånstans på 75k-100k månaden. Den rikaste snubben som ägde takvåningen och jag var de som cyklade mest, såg han ta cykeln även på vintern.

Här i Vasastan i mitt boende är det betydligt färre som cyklar. Tror det är pga den ängsliga medelklassen.
Citera
2025-04-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Innan jag bodde i Vasastan bodde jag på Östermalm, där cyklade de flesta i trapphuset, medelinkomsten låg väl nånstans på 75k-100k månaden. Den rikaste snubben som ägde takvåningen och jag var de som cyklade mest, såg han ta cykeln även på vintern.

Här i Vasastan i mitt boende är det betydligt färre som cyklar. Tror det är pga den ängsliga medelklassen.

Ett jävla otyg det där med cyklande i trapphus

På Östermalm kan jag dock förstå att grevarna och baronerna drar sig för att velocicera publikt då det ser så fattigt ut, men bor man ståndsmässigt ska det inte vara något problem att hålla till i etagevåningen. Det måste varit fullt med knapadel i din uppgång om dom trängdes i trapphuset, det är knappast några särskilt rika då.
Citera
2025-04-06, 13:24
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Bland högutbildade ger det ingen status med bil.

Men det verkar så bland lågutbildade, det verkar främst vara de som ser det som en statussymbol.

Haha va? Vilket världsfrånvarande påstående. Är du ens myndig?

En bil kan högst väl vara en statussymbol, oavsett inkomstnivå.
Citera
2025-04-06, 13:29
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Får ni samma känsla när ni cyklar att ni blir dömda för ni cyklar istället för att åka bil?

" Titta på den där idioten som cyklar, han har inte råd med en bil"

Började nyligen cykla eftersom jag blev trött att ta bilen varenda 500 m. Har en relativ ny cykel men känns som att folk stirrar när man cyklar

Sen att man måste väja för människor som går på cykelbanan är en annan historia ! 🤬
Den känslan har jag aldrig någonsin fått när jag cyklat. Jag tvivlar också på att många skulle tänka så som du tror? Det är så vanligt att cykla i Sverige dessutom så jag vet inte ens om folk någonsin skulle börja tänka så om cyklister.
Citera
2025-04-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haremrum
Ett jävla otyg det där med cyklande i trapphus

På Östermalm kan jag dock förstå att grevarna och baronerna drar sig för att velocicera publikt då det ser så fattigt ut, men bor man ståndsmässigt ska det inte vara något problem att hålla till i etagevåningen. Det måste varit fullt med knapadel i din uppgång om dom trängdes i trapphuset, det är knappast några särskilt rika då.

I trapphuset = de boende i Brf.
Citera
2025-04-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Får ni samma känsla när ni cyklar att ni blir dömda för ni cyklar istället för att åka bil?

" Titta på den där idioten som cyklar, han har inte råd med en bil"

Började nyligen cykla eftersom jag blev trött att ta bilen varenda 500 m. Har en relativ ny cykel men känns som att folk stirrar när man cyklar

Sen att man måste väja för människor som går på cykelbanan är en annan historia ! 🤬

Dom två cyklarna jag har i garaget och ytterligare en på ingång, gick den billigaste på typ 100+ så nog har jag råd med bil. Men går snabbare med cykeln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in