2025-03-10, 19:49
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Cykeln är världens bästa transportmedel!

För fattighjon.
Citera
2025-03-10, 19:51
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Det är gött att cykla, iallafall så länge man har en elcykel. Cyklade 6 mil tur & retur till jobbet för några veckor sen och kunde lätt ha cyklat dubbla sträckan, man blir helt enkelt inte trött med en elcykel och man får samtidigt frisk luft.

Till nästa sommar så blir det cykel till jobbet dagligen om det inte regnar allt för mycket. Och nej man är inte fattig om man cyklar. Många som har bil är däremot fattiga, de har inte ens råd med blinkers på bilen.

Håller helt med, gött som fan. Behöver inte vara en elcykel, själv motorcyklade jag 350 mil förra sommaren.
Citera
2025-03-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
För fattighjon.

Bilen är till för kommunister och alla andra som njuter av att betala meningslös skatt (typ Mona Toblerån).
Det blir snart andningsskatt som baseras på lungvolym och vitalitet.
Citera
2025-03-11, 15:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Inne i stan är det ju mycket smidigare med cykel än att åka runt och leta parkeringsplats så där är det nog inte så många som skulle anta att man är fattig bara för att man cyklar.
Citera
2025-03-12, 16:07
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Rent generellt, nej.

För extrem överklass, ja.
Citera
2025-03-12, 16:12
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Inne i stan är det ju mycket smidigare med cykel än att åka runt och leta parkeringsplats så där är det nog inte så många som skulle anta att man är fattig bara för att man cyklar.
Beror lite på hur man är klädd när man motionerar. Kostnadsfria rörelseaktiviteter har omvandlats till materielsport.
Citera
2025-03-12, 17:11
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Beror lite på hur man är klädd när man motionerar. Kostnadsfria rörelseaktiviteter har omvandlats till materielsport.

De flesta som använder cykel gör det till och från arbete och där behövs det inga speciella kläder, möjligen någon form av väska så man kan förvara mat, dator osv.
Citera
2025-03-12, 17:15
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
De flesta som använder cykel gör det till och från arbete och där behövs det inga speciella kläder, möjligen någon form av väska så man kan förvara mat, dator osv.
Det har du i och för sig en god poäng i. Jag var lite sen på lycrabollen här, men det känns pinsamt att motionsjogga i mjukisbyxor. Man måste ibland vara ekiperad till tänderna för att inte höja några ögonbryn och jag råkade blanda ihop det med människor som cyklar till jobbet.
Citera
2025-03-12, 17:16
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Får ni samma känsla när ni cyklar att ni blir dömda för ni cyklar istället för att åka bil?

" Titta på den där idioten som cyklar, han har inte råd med en bil"

Började nyligen cykla eftersom jag blev trött att ta bilen varenda 500 m. Har en relativ ny cykel men känns som att folk stirrar när man cyklar

Sen att man måste väja för människor som går på cykelbanan är en annan historia ! 🤬

Jag har cyklat nästan hela mitt liv hittills och har aldrig någonsin ens reflekterat över att någon skulle titta snett på mig för det, eller se mig som fattig. Jag tror att det där mestadels finns inne i ditt huvud, allstå en ren inbillning. Ingen bryr sig överhuvudtaget om du cyklar eller varför du gör det. Om det ens skulle vara en ekonomisk klassfråga om man cyklar eller inte, så skulle jag nog vilja påstå att folk med högre utbildning och bättre inkomster väljer att cykla istället för att åka kollektivt eller ta bil, ofta är det ju enklare speciellt inne i städer.
Citera
2025-03-13, 02:31
Avstängd
NoHoeHanks avatar
Många cyklar för att det är smidigt, snabbt och bra träning.

Men visst, om någon skakar fram en rostig gammal hoj med trasig sadel och knappt har råd med däck, då kanske det signalerar något annat. Samtidigt är det rätt ironiskt att många med bil är konstant panka på grund av bensin, försäkring och reparationer. Så vem är egentligen fattig?
Citera
2025-03-13, 09:59
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Det har du i och för sig en god poäng i. Jag var lite sen på lycrabollen här, men det känns pinsamt att motionsjogga i mjukisbyxor. Man måste ibland vara ekiperad till tänderna för att inte höja några ögonbryn och jag råkade blanda ihop det med människor som cyklar till jobbet.

Eller så skiter man i vad man tror omgivningen tycker och kör på.
Lycra gruppen som cyklar är så pass liten att de märks knappt inte, förutom när de kör i bredd och blockerar övrig trafik (men det är en helt annan diskussion)
Citera
2025-03-13, 16:38
Medlem
Ställ dig utanför valfri arbetsplats och iakttag vilka som cyklar och vilka som åker bil. Det är lata WT som passar på och ta en cigg innan jobbet som åker bil medans högre utbildade personer cyklar till jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in